Narzędzia:
Czy możliwe jest zapisanie w regulaminie wynagradzania pracowników zatrudnionych w jednostce samorządowej możliwości otrzymania dodatku specjalnego lub motywacyjnego w określonej wysokości (np. do 60% wynagrodzenia zasadniczego)?
Od 1 października 2015 r. obowiązują przepisy przewidujące możliwość zwiększenia łącznej kwoty dodatków specjalnych wypłacanych pracownikowi w związku z powierzeniem dodatkowych obowiązków lub zadań na uczelniach publicznych, które posiadają na to środki pozabudżetowe.
Pracownica miała przyznany dodatek specjalny na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Był on wypłacany miesięcznie i pomniejszany za czas chorobowego. W lutym 2015 r. pracownica przedstawiła zwolnienie lekarskie. Jak uwzględnić wypłacany dodatek specjalny w podstawie wynagrodzenia za czas choroby?
Pracownica w miesiącu wrześniu 2014 r. otrzymała jednorazowy dodatek specjalny w kwocie 500 zł za zwiększenie wykonywanych obowiązków. 24 września 2014 r. zatrudniona nabyła prawo do nagrody jubileuszowej. Czy w podstawie naliczenia tej nagrody, oprócz składników stałych, tzn. płacy zasadniczej i dodatku z tytułu wysługi lat, należy uwzględnić również ten dodatek specjalny?
Pracownica miała przyznany dodatek specjalny od 1 stycznia do 30 listopada 2013 r. Ponownie przyznany został on na okres od 1 stycznia do końca grudnia 2014 r. Dodatek specjalny wypłacany jest miesięcznie, pomniejszany za czas chorobowego. W lutym pracownica przedstawiła zwolnienie lekarskie. Jak uwzględnić dodatek specjalny w podstawie wynagrodzenia za czas choroby?
Pracownikowi w tym roku kalendarzowym został przyznany dodatek specjalny na okresy od 1 stycznia do 15 marca oraz od 1 kwietnia do 31 sierpnia. Jest to składnik wynagrodzenia „oskładkowany”, do którego pracownik nie zachowuje prawa za okres pobierania wynagrodzenia chorobowego i zasiłku chorobowego, a więc podlega uwzględnieniu w podstawie wymiaru tych świadczeń. Pracownik był niezdolny do pracy z powodu choroby od 5 do 10 lutego oraz od 20 marca do 4 kwietnia. Czy należało w podstawie wymiaru przysługującego mu za te okresy wynagrodzenia chorobowego uwzględnić dodatek specjalny?
Czy do podstawy naliczenia składek ujmuje się dodatek specjalny płatny z funduszu środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? W związku ze zwiększeniem zakresu czynności dodatek za 2009 r. płatny był jednorazowo, a za rok 2010 i 2011 jest płatny kwartalnie. Czy poza tym dodatek ten ujmuje się do podstawy naliczenia wynagrodzenia chorobowego?
Na podstawie art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Czy przyznanie takiego dodatku na cały rok jest okresowym zwiększeniem obowiązków? Jaki okres należy rozumieć pod pojęciem okresowe zwiększenia obowiązków - czy może to być cały rok czy krócej? Nadmieniam, że chodzi o pracownika wykonującego zadania w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki.
Pracownik odchodzi na emeryturę i jednocześnie nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 45 lat pracy. Oprócz wynagrodzenia zasadniczego, wysługi lat, dodatku funkcyjnego został mu przyznany także okresowy dodatek specjalny (od stycznia do marca - za organizację prac społecznych osób skazanych). Czy obliczając zarówno odprawę emerytalną, jak i nagrodę jubileuszową powinnam uwzględnić wszystkie składniki wynagrodzenia - łącznie z dodatkiem specjalnym?
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 6 listopada 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury, uchyliło możliwość przyznawania pracownikom dodatku terenowego i innych dodatków. Jednocześnie § 2 tegoż rozporządzenia mówi, że wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w instytucji kultury, przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, ustalone na podstawie niniejszego rozporządzenia, nie może być niższe niż wynagrodzenie, jakie pracownik otrzymał przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W związku z powyższym w naszym zakładzie pracy pracownikom zostały wręczone nowe angaże i tak pracownikowi, który miał dodatek za sprzątanie w związku z w/w rozporządzeniem został przyznawany dodatek specjalny, a w związku z likwidacją dodatków terenowych zostały pracownikom przyznane większe wynagrodzenia zasadnicze. Czy do podstawy wymiaru „chorobówki” należy przyjąć dodatek terenowy i dodatek za sprzątanie, czy nie i na jakiej podstawie? Jaką dokumentację w związku w powyższym należałoby przedłożyć w trakcie kontroli ZUS, aby nie było zastrzeżeń?
Pracownik samorządowy wykonywał prace, które wynikają z jego zakresu czynności (tzn. w zakresie czynności znajduje się zapis, iż wykonuje on np. zastępstwo w kasie pod nieobecność kasjerki). W opisywanym przypadku kasjerka była nieobecna w pracy przez 2 tygodnie, a zapowiada się jeszcze dłuższe zwolnienie chorobowe. Czy w takim przypadku można wystąpić o przyznanie dodatku specjalnego dla zastępującego pracownika?
W 2009 r. byłam na zasiłku macierzyńskim wypłacanym przez ZUS. Do podstawy zasiłku podane zostało wynagrodzenie zasadnicze bez tzw. dodatku specjalnego, który był przyznany na 2008 r. W okresie kiedy rozpoczynałam urlop macierzyński nie było jeszcze decyzji o przyznaniu dodatku na 2009 r. - decyzja została mi doręczona w trakcie pobierania zasiłku macierzyńskiego. Dodatek specjalny przyznany został w oparciu o art. 85 ust. 1 oraz art. 87 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej na okres 12 miesięcy. Nie zachowuję prawa do dodatku specjalnego przy pobieraniu zasiłku macierzyńskiego lub chorobowego. Czy wobec tego powinnam złożyć w ZUS dokumenty z wnioskiem o wyrównanie zasiłku macierzyńskiego o wysokość dodatku specjalnego?
W kwietniu 2007 r. urząd miejski zawarł umowę o pracę z pracownikiem na stanowisku sekretarki. W umowie z 2007 r. w warunkach płacy zapisano: wynagrodzenie zasadnicze i dodatek specjalny w wysokości 20% do 31 grudnia 2007 r. W styczniu 2008 r. przyznano ponownie dodatek specjalny na 1 rok. W styczniu 2009 r. również przyznano dodatek specjalny do końca tego roku. Czy w związku z nową ustawą o pracownikach samorządowych i rozporządzeniem wynagradzania pracowników samorządowych sekretarce należy się dodatek specjalny? Czy to był prawidłowy zapis w umowie? Zgodnie z regulaminem wynagradzania urzędu dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi utworzony jest fundusz premiowy. O przyznaniu premii decyduje burmistrz (z własnej inicjatywy lub na wniosek bezpośredniego przełożonego). Według mnie pracownik na stanowisku sekretarki może otrzymywać tylko premie. Proszę o wyjaśnienie powyższej kwestii i wskazanie, jakim dokumentem należy ewentualnie zmienić warunki płacy?
Dotychczas pracownicy samorządowi pracujący na II zmianie mogli mieć przyznany dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego. Nowe przepisy o wynagrodzeniach pracowników samorządowych tego nie przewidują. Czy w regulaminie wynagradzania można zachować te uprawnienia?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas