Współczesna technologia wspiera wiele aspektów funkcjonowania biznesu. Nie inaczej jest również z procesem rekrutacji. Ten potrafi łatwo wymknąć się spod kontroli, a chaos nie sprzyja optymalnej selekcji i sprawnemu zatrudnianiu najlepszych kandydatów. Odpowiedzią na potrzeby rekruterów są systemy ATS. Dzięki nim można nie tylko ułatwić ich pracę, ale również osiągnąć zdecydowanie większe zadowolenie uczestniczących w procesie talentów. Zastosowanie narzędzi wspierających rekrutację bezpośrednio przekłada się również na efektywność i employer branding.
Podczas codziennej pracy rekruterzy stykają się z olbrzymimi ilościami danych. Ich przetworzenie samo w sobie jest trudne, na dodatek część z nich ma charakter poufny, w związku z czym firma musi zadbać także o spełnienie restrykcyjnych norm bezpieczeństwa. To jedne z najczęstszych problemów, które utrudniają proces rekrutacji i przekładają się również na doświadczenia kandydata. W szerszym ujęciu mogą przełożyć się jednak na kształtowanie nie najlepszego wizerunku pracodawcy i doprowadzać do zdecydowanie większych kryzysów. Tymczasem, jak pokazuje baza firm ALEO.com, na rynku wciąż pojawiają się nowe podmioty zajmujące się rekrutacją. Ten jest bardzo zróżnicowany: obok dużych organizacji działają na nim również freelancerzy prowadzący jednoosobowe działalności skupione na pozyskiwaniu pracowników. W każdym przypadku warto pomyśleć o cyfryzacji i automatyzacji procesów.
System ATS (applicant tracking system, system śledzenia kandydata), pozwala ułatwić i uporządkować z jednej strony proces rekrutacji, z drugiej natomiast bazy danych wykorzystywane w firmach i działach rekrutacyjnych. Implementacja takiego oprogramowania może więc wspomóc działania w szerszym ujęciu czasowym i przełoży się nie tylko na bieżące procesy, ale również nadchodzące rekrutacje. Jednocześnie wykorzystanie scentralizowanej bazy danych (zazwyczaj bazującej na architekturze chmurowej) pozwala także zadbać o kwestie bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim o bezpieczeństwo danych osobowych kandydatów. Pod wieloma względami systemy ATS przypominają więc szeroko wykorzystywane narzędzia CRM (customer relationship management), odpowiedzialne za zarządzanie relacjami z klientami. W tym przypadku w centrum uwagi znajdują się jednak kandydaci i prowadzone procesy rekrutacji.
Wykorzystanie systemów ATS może bezpośrednio przełożyć się na efektywność rekrutacji. Z tego powodu powinny zainteresować się nim zarówno agencje rekrutacyjne, jak i działy HR większych i mniejszych firm. Do najważniejszych zalet systemów ATS należą:
Nowoczesne systemy ATS wspomagają również pierwszy etap procesu rekrutacji, w tym m.in. dodawanie ogłoszeń. Zwykle wiąże się to ze sporymi problemami i jest bardzo angażujące z perspektywy pracowników, którzy muszą ręcznie dodawać ogłoszenia w różnych portalach. Dobre oprogramowanie wspiera natomiast multiposting: po utworzeniu wzoru postu ten będzie mógł być opublikowany jednym kliknięciem wielu zdefiniowanych kanałach (np. portalach z ogłoszeniami i mediach społecznościowych), może być również przekazany do agencji rekrutacyjnych wspierających wybrany proces.