Narzędzia:
Pytanie:
Zgodnie z Ponadzakładowym Układem Zbiorowym Pracy zakład przekazuje swoim pracownikom oraz emerytom i rencistom w bezpłatne użytkowanie grunt rolny tzw. deputat rolny. Czy od tych świadczeń należy odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne?
Zgodnie z naszym regulaminem wynagradzania, za okres nieobecności w pracy z powodu choroby przysługuje pracownikom dodatek stażowy w pełnej wysokości. Czy od tego dodatku należy naliczać składki ZUS?
Dnia 3 lutego 2011 r. osiągnałem 60 lat życia, nabyłem uprawnienia do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w warunkach szkodliwych. Dowiedziałem się z publikacji, że proporcje części emerytury liczonej na starych i nowych zasadach zależą od roku, w którym osiągnąłem wiek emerytalny (mężczyzna 60 lat), a nie od daty złożenia wniosku o emeryturę. Czy powyższa zasada naliczania emerytury będzie także obowiązywać po roku 2013, a więc wtedy, gdy przestaną być przyznawane emerytury mieszane? Czy po roku 2013 będę miał prawo wyboru pomiędzy emeryturą mieszaną, a tą na nowych zasadach? Ile czasu przed 3 lutego 2016 r., kiedy skończę 65 lat muszę złożyć wniosek, aby uzyskać emeryturę mieszaną?
Czy deklarację ZSWA wystawia się dla nauczyciela w placówce resocjalizacyjnej, który odszedł z pracy z powodu rozwiązania umowy na czas określony? Czy taką deklarację wystawia się tylko dla pracowników, którzy złożyli wniosek o zamiarze przejścia na emeryturę? (chodzi mi o indywidualną ZSWA nie o zbiorczą za cały rok ). Czy to dotyczy każdego nauczyciela odchodzącego z pracy w szczególnych warunkach, czy tylko tych z uprawnieniami emerytalnymi?
Wypłacamy pracownikom diety z tytułu podróży służbowych w wysokości 23 zł. (czyli zgodnie z obowiązującymi przepisami). Kwotę tę chcemy zwiększyć do 100 zł, Czy składki na ubezpieczenia społeczne i na podatek dochodowy od osób fizycznych należy odprowadzić od 100 zł, czy tylko od różnicy czyli 77 zł ?
Nasz pracownik ma 58 lat, w okresie 1976 - 1987 pracował w Zakładach Metalurgicznych URSUS jako ślusarz w zakładzie kuźni. Czy obecnie może się starać o wcześniejszą emeryturę z uwagi na pracę w warunkach szkodliwych?
Czy do podstawy naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) za 2010 r. należy przyjąć dodatek uzupełniający, wypłacony nauczycielom na podstawie art. 30 Karty Nauczyciela w 2010 r. za rok poprzedni?
Pracownica w jednym zakładzie pracy przebywa na urlopie wychowawczym została zgłoszona do ubezpieczenia społecznego z kodem 121100, jednocześnie ta sama pracownica jest zatrudniona w innym zakładzie pracy na 1/4 etatu, otrzymuje wynagrodzenie brutto 900 zł i w tym zakładzie zgłoszona jest do ubezpieczenia społecznego z kodem 011000 oraz prowadzi działalność gospodarczą.1. Z jakim kodem należy zgłosić pracownicę w zakładzie w którym przebywa na urlopie wychowawczym?2. Z jakim kodem należy zgłosić tę samą pracownicę w zakładzie gdzie pracuje na 1/4 etatu?3. Czy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu?
Nasz pracownik osiągnął w 2011 roku 65 lat, ale nie jest na emeryturze. Czy po stronie pracodawcy są jakieś szczególne obowiązki wobec tego pracownika oraz wobec ZUS?
Mam wątpliwości w kwestii zastosowania zryczałtowanego podatku dla „małych” umów cywilnoprawnych. Jeden z naszych recenzentów ma umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. W umowie określone są kwoty za poszczególne recenzje w zależności od ilości stron recenzji oraz języka, w jakim zostanie napisana. Nie wiadomo, ile miesięcznie recenzji będzie napisanych, w związku z czym nie ma określonej miesięcznej kwoty wypłaty dla recenzenta (jest ona zmienna). Czy w związku z brakiem określenia konkretnej kwoty przychodu, a wyliczaniem jej dopiero na podstawie napisanych recenzji, właściwe jest stosowanie zryczałtowanego podatku, jeśli w przepisie mowa jest o zastosowaniu go w przypadku, gdy kwota określona w umowie nie przekracza 200 zł?
W jaki sposób obliczyć trzynastkę dla osoby, która pracowała cały rok i była 5 dni na urlopie szkoleniowym?
Właśnie otrzymałam z ZUS informację o obowiązywaniu nowych przepisów wprowadzających zakaz łączenia pracy i pobierania emerytury (przepis ten dotyczy mnie - mam 58 lat, naliczoną emeryturę, którą pobieram i nadal pracuję u tego samego pracodawcy). Z tego pisma nie wynika, czy powinnam powiadomić i do kiedy swój oddział ZUS, że jednak nadal chcę pracować. Czy zatem jest to mój obowiązek? Jeżeli nie przekażę takiej informacji, to czy ZUS będzie czekał aż do końca września i „automatycznie” od 1 października br. zawiesi mi emeryturę? Czy i kiedy ZUS prześle mi decyzję zawieszającą emeryturę? Czy po zawieszeniu emerytury nadal będą mogła posługiwać się legitymacją emerycką? Czy zawieszone emerytury będą podlegały corocznej waloryzacji?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas