To oczywiste, że w pracy spędzamy bardzo dużą ilość czasu z innymi osobami. Częste kontakty, wspólne projekty, podobne zainteresowania czy zadania sprzyjają rozmowom i bezpośrednim kontaktom. Z częścią osób czujemy się naprawdę dobrze, taka relacja jest dla nas przyjemna. Dostarcza nam zrozumienia, zainteresowania i czasem ta właśnie relacja może przekształcić się w coś więcej, czyli w relację romantyczną.
Zobacz też:
Podstawowe przyczyny, które mogą przyczynić się do budowania bliskich i intymnych relacji to:
Jeśli w ten sposób nie dopuszczamy się zdrady i nie krzywdzimy naszego partnera, może to być sposób na rozpoczęcie nowego związku. Należy jednak pamiętać o pewnych sprawach, które mogą w pewnej chwili znacząco utrudnić nam funkcjonowanie.
Przede wszystkim zależności służbowe mogą stanowić duże wyzwanie. Po pierwsze ze względów formalnych – część firm stanowczo sprzeciwia się nawiązywaniu bliskich relacji w takim układzie. Trudnością może być wtedy komunikacja, delegowanie zadań, obiektywna ocena pracy, obawa o faworyzowanie z stosunku do innych pracowników, niesprawiedliwe przydzielanie zadań, morale zespołu czy w przypadku rozstania konieczność dalszej współpracy między stronami.
Jeśli nie mamy do czynienia z zależnością służbową nadal możemy mieć kłopot z tym w jaki sposób będzie przebiegała współpraca. Nakładanie się spraw zawodowych na prywatne i odwrotnie może nieść duże ryzyko. Zmiana oczekiwań, sposób komunikacji czy brak obiektywizmu oraz przedkładanie korzyści osobistych nad organizacyjne mogą budzić wątpliwości przełożonych, współpracowników jak i samych zainteresowanych.
Jeśli romans w pracy związany jest z niewiernością wobec naszego partnera czy partnera drugiej osoby - konsekwencje mogą być jeszcze bardziej dotkliwe. Narażamy wtedy przede wszystkim naszą reputację. Mimo tego, że możemy być uważani za świetnego i rzetelnego pracownika, romans może sprawić, że współpracownicy zaczną postrzegać nas w zupełnie innym świetle. Może to wpłynąć na możliwość prowadzenia wspólnych projektów, efektywność naszej pracy czy chęć współpracy ze strony innych osób.
Angażowanie się w relacje romantyczne w miejscu pracy może po prostu zrujnować nasz reputację oraz karierę zawodową.
Jeśli to nie my jesteśmy inicjatorami zacieśniania kontaktu warto pamiętać o kilku kwestach:
Z kolei, jeśli to Ty jesteś osobą, która inicjuje nawiązanie bliskiej relacji zastanów się w jaki sposób może to potencjalnie wpłynąć na Twoje życie zarówno osobiste jak i zawodowe. Daj sobie czas na przemyślenia, mimo tego, że emocje będą wpływać na Ciebie i podpowiadać różne scenariusze postaraj się zachować obiektywne myślenie. Możesz również udać się do psychologa, z którym będziesz mógł/mogła omówić całą sytuację, otrzymać wsparcie emocjonalne i znaleźć ewentualne przyczyny czy schematy związane z taką potrzebą.
Warto zapamiętać! Romans w pracy, choć dla niektórych osób brzmi ciekawie czy ekscytująco jest ryzykownym pomysłem. Stawiamy na szali naszą karierę oraz reputację. Nie ma nic złego w poszukiwaniu bliskości, emocjonalnego wsparcia czy chęci bycia w relacji ze wspaniałą osobą. Jednak przed podjęciem jakichkolwiek kroków należy zastanowić się nad tym, z czym związany jest ten pomysł. Możliwe, że wynika z kłopotów małżeńskich, samotności czy po prostu znużenia w pracy. Jeśli poświęcimy chwilę na przyjrzenie się własnym potrzebom, schematom działania czy ewentualnym konsekwencją jest spora szansa, że świadomie podejmiemy decyzję.
Olga Mac