Romans w pracy – czy utrudnia funkcjonowanie w firmie

Olga Mac
Olga Mac
20.07.2023AKTUALNE

Romans w pracy – czy utrudnia funkcjonowanie w firmie

To oczywiste, że w pracy spędzamy bardzo dużą ilość czasu z innymi osobami. Częste kontakty, wspólne projekty, podobne zainteresowania czy zadania sprzyjają rozmowom i bezpośrednim kontaktom. Z częścią osób czujemy się naprawdę dobrze, taka relacja jest dla nas przyjemna. Dostarcza nam zrozumienia, zainteresowania i czasem ta właśnie relacja może przekształcić się w coś więcej, czyli w relację romantyczną.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jakie są podstawowe przyczyny, które mogą przyczynić się do budowania bliskich i intymnych?
  • Czy angażowanie się w bliskie relacje, intymne relacje w miejscu pracy jest czymś nagannym?
  • Co z zależnościami służbowymi?
  • Co zrobić, gdy zauważamy, że relacja ze współpracownikiem staje się zbyt bliska?
  • Czy angażowanie się w relacje romantyczne w miejscu pracy może zrujnować naszą reputację oraz karierę zawodową?

Zobacz też:

Jakie są podstawowe przyczyny, które mogą przyczynić się do budowania bliskich i intymnych?

Podstawowe przyczyny, które mogą przyczynić się do budowania bliskich i intymnych relacji to:

  1. Częste interakcje – spędzanie dużej ilości czasu razem może stworzyć więź i zażyłość, które mogą zatrzeć granice między relacjami osobistymi i zawodowymi. Wspólne doświadczenia, współpraca i dążenie do wspólnych celów, które często pojawiają się w miejscu pracy, mogą prowadzić do rozwoju silnej więzi.
  1. Wspólne zainteresowania i wspólne pasje zbliżają ludzi – współpraca przy projektach, angażowanie się w ciekawe rozmowy lub zajmowanie się wspólnym hobby poza pracą może stworzyć środowisko sprzyjające emocjonalnej lub fizycznej bliskości.
  1. Wsparcie emocjonalne – osoby, które czują się niedoceniane, ignorowane lub niezrozumiane w domu, mogą znaleźć wsparcie emocjonalne u współpracownika. Emocjonalna intymność, poczucie wysłuchania i zrozumienia sprawiają, że angażujemy się jeszcze bardziej emocjonalnie w taką relację.
  1. Brak więzi emocjonalnej w związku – brak zaangażowania w stałym związku czy małżeństwie może skłonić ludzi do szukania emocjonalnej lub fizycznej intymności gdzie indziej, czyli np. w miejscu pracy.

Czy angażowanie się w bliskie relacje, intymne relacje w miejscu pracy jest czymś nagannym?

Jeśli w ten sposób nie dopuszczamy się zdrady i nie krzywdzimy naszego partnera, może to być sposób na rozpoczęcie nowego związku. Należy jednak pamiętać o pewnych sprawach, które mogą w pewnej chwili znacząco utrudnić nam funkcjonowanie.

Co z zależnościami służbowymi?

Przede wszystkim zależności służbowe mogą stanowić duże wyzwanie. Po pierwsze ze względów formalnych – część firm stanowczo sprzeciwia się nawiązywaniu bliskich relacji w takim układzie. Trudnością może być wtedy komunikacja, delegowanie zadań, obiektywna ocena pracy, obawa o faworyzowanie z stosunku do innych pracowników, niesprawiedliwe przydzielanie zadań, morale zespołu czy w przypadku rozstania konieczność dalszej współpracy między stronami. 

Jeśli nie mamy do czynienia z zależnością służbową nadal możemy mieć kłopot z tym w jaki sposób będzie przebiegała współpraca. Nakładanie się spraw zawodowych na prywatne i odwrotnie może nieść duże ryzyko. Zmiana oczekiwań, sposób komunikacji czy brak obiektywizmu oraz przedkładanie korzyści osobistych nad organizacyjne mogą budzić wątpliwości przełożonych, współpracowników jak i samych zainteresowanych.

Czy angażowanie się w relacje romantyczne w miejscu pracy może zrujnować naszą reputację oraz karierę zawodową?

Jeśli romans w pracy związany jest z niewiernością wobec naszego partnera czy partnera drugiej osoby - konsekwencje mogą być jeszcze bardziej dotkliwe. Narażamy wtedy przede wszystkim naszą reputację. Mimo tego, że możemy być uważani za świetnego i rzetelnego pracownika, romans może sprawić, że współpracownicy zaczną postrzegać nas w zupełnie innym świetle. Może to wpłynąć na możliwość prowadzenia wspólnych projektów, efektywność naszej pracy czy chęć współpracy ze strony innych osób.

Angażowanie się w relacje romantyczne w miejscu pracy może po prostu zrujnować nasz reputację oraz karierę zawodową.

Co zrobić, gdy zauważamy, że relacja ze współpracownikiem staje się zbyt bliska?

Jeśli to nie my jesteśmy inicjatorami zacieśniania kontaktu warto pamiętać o kilku kwestach:

  1. Zastanów się w jaki sposób komunikujesz swoje intencje – być może druga osoba widzi w Twoim zachowaniu zachętę czy pewnego rodzaju otwartość, w związku z tym traktuje twoje postępowanie jako pewnego rodzaju zaproszenie do większej zażyłości.
  1. Porozmawiaj – wyjaśnij sytuację z samym zainteresowanym. Powiedz w jaki sposób Ty widzisz sytuację i jak się w niej czujesz. Staraj się zrobić to taktownie, aby uszanować uczucia drugiej osoby, jednocześnie dbając o wasze przyszłe zawodowe relacje, które nadal będziecie utrzymywać w miejscu pracy.
  1. Poszukaj wsparcia w organizacji – jeśli nadal sprawa nie jest zakończona i czujesz, że relacja z tym współpracownikiem jest dla Ciebie zbyt obciążająca znajdź kogoś, do kogo możesz się zwrócić. Może to być przełożony (jeśli nie jest uwikłany w daną sytuację) lub dział HR. Opowiedz o sytuacji i poproś o wsparcie i pomysł na rozwiązanie sytuacji. Czasem po prostu zmiana zespołu lub działu, która ograniczy kontakty może okazać się bardzo pomocna.

Z kolei, jeśli to Ty jesteś osobą, która inicjuje nawiązanie bliskiej relacji zastanów się w jaki sposób może to potencjalnie wpłynąć na Twoje życie zarówno osobiste jak i zawodowe. Daj sobie czas na przemyślenia, mimo tego, że emocje będą wpływać na Ciebie i podpowiadać różne scenariusze postaraj się zachować obiektywne myślenie. Możesz również udać się do psychologa, z którym będziesz mógł/mogła omówić całą sytuację, otrzymać wsparcie emocjonalne i znaleźć ewentualne przyczyny czy schematy związane z taką potrzebą.

Warto zapamiętać! Romans w pracy, choć dla niektórych osób brzmi ciekawie czy ekscytująco jest ryzykownym pomysłem. Stawiamy na szali naszą karierę oraz reputację. Nie ma nic złego w poszukiwaniu bliskości, emocjonalnego wsparcia czy chęci bycia w relacji ze wspaniałą osobą. Jednak przed podjęciem jakichkolwiek kroków należy zastanowić się nad tym, z czym związany jest ten pomysł. Możliwe, że wynika z kłopotów małżeńskich, samotności czy po prostu znużenia w pracy. Jeśli poświęcimy chwilę na przyjrzenie się własnym potrzebom, schematom działania czy ewentualnym konsekwencją jest spora szansa, że świadomie podejmiemy decyzję.

Autorem odpowiedzi jest: 

Olga Mac


Olga Mac
AUTOR
Psycholog, ekspert Mental Health at Work. Prowadzi szkolenia, warsztaty i webinary związane z szeroko pojętym zdrowiem psychicznym. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami doświadczającymi stresu i wypalenia zawodowego, depresji. Pracuje z zespołami i liderami tworząc rozwiązania wspierające zdrową efektywność. Pomaga pracodawcom w tworzeniu i wdrażaniu polityki zdrowia psychicznego i dobrostanu pracowników

Sprawdź inne artykuły w kategorii HR

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo