Narzędzia:
Ewidencję czasu pracy musi prowadzić każdy pracodawca zatrudniający pracowników. Jest wiele możliwości ewidencji i kontroli czasu pracy, kiedy pracownicy pracują w biurze. Sprawdź, jakie masz możliwości kontroli czasu pracy pracowników zdalnych.
Pracodawcy stanęli przed dylematem, czy mierzenie temperatury – jedno z najprostszych działań, zalecanych w ramach profilaktyki COVID-19 – jest prawnie dopuszczalne. W polskim porządku prawnym nie ma bowiem przepisu, który w sposób niebudzący wątpliwości pozwalałby na to pracodawcy, nawet w stanie zagrożenia. Biorąc pod uwagę potencjalne kary za naruszenie zasad przetwarzania danych osobowych, mierzenie temperatury pracownikom jest więc jak gra w rosyjską ruletkę z PUODO.
Najgorsze, co można zrobić, to przeprowadzić ankietę badającą poziom satysfakcji i zaangażowania pracowników i nic nie zrobić z jej wynikami. Zaproszenie pracowników do wzięcia udziału w ankiecie jest jednocześnie obietnicą ze strony pracodawcy, że ich opinie będą wzięte pod uwagę i poważnie potraktowane. Jeśli po wypełnieniu ankiety pracodawca milczy, nie ogłasza wyników albo ogłasza i nic z nimi nie robi, to daje tym samym sygnał, że nie liczy się ze zdaniem pracowników. Kolejna ankieta może się spotkać z ostrym sprzeciwem pracowników lub wylaniem przez nich swoich frustracji i niezadowolenia skutkujących znacznie gorszymi wynikami ankiety, w którą pracownicy już nie będą wierzyć.
Oceny pracownicze to zdaniem managerów jedno z najmniej przyjemnych zadań (wyżej w tym „rankingu” są tylko zwolnienia). Zważywszy na to, że cały proces nie jest pozbawiony wad (jeśli odbywa się on w swojej w tradycyjnej formie), ich niechęć jest w pełni zrozumiała. W rezultacie wielu przełożonych i pracowników unika tego typu rozmów z obawy, że okażą się one wręcz krzywdzące i poniżające.
HR-owcy zwykle szybko podejmują kroki, aby powstrzymać wiecznie narzekających pracowników przed zarażeniem toksyczną atmosferą całego zespołu. Jednak – jak na konfliktową sytuację przystało – bywa, że decydują się na wybór podejścia, które ostatecznie nie ma szansy na powodzenie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, co możesz zastosować przypadku narzekających pracowników, a co nie do końca działa.
Czy zdarzyło Ci się kiedyś udzielić informacji zwrotnej wskazującej obszary do poprawy i zaobserwować po kilku dniach, że mimo rozmowy pracownik nadal sprawia wrażenie, jakby nie zdawał sobie sprawy z problemu? Jeśli pracujesz w środowisku wielokulturowym, to jest szansa, że obie strony po prostu inaczej zinterpretowały tę sytuację.
Pracownik, z którym niełatwo się porozumieć i który ma problem z pracą zespołową lub jest w ciągłym konflikcie z innymi potrafi być zmorą dla HR nie tylko dlatego, że jest „trudny” w kontakcie i obyciu. W większości przypadków komunikacyjne problemy przekładają się bowiem również na stopień zaangażowania, motywacji oraz realizacji powierzonych obowiązków, mimo że z pozoru mamy nieraz do czynienia ze specjalistą w swoim fachu. Sprawdź, jak postępować z pracownikami, którzy podważają każdą decyzję, chronicznie się spóźniają, nie realizują zadań na czas, rozsiewają plotki lub przyczyniają się do toksycznej atmosfery w biurze.
Aby uniknąć błędów i zakończyć spotkanie biznesowe tak, aby nie był to stracony czas, trzeba je najpierw odpowiednio zacząć i wytrwać na właściwym torze do samego końca. Kolejne doświadczenia i spotkania z liderami pozwoliły wypracować w tym zakresie kilka wskazówek.
Jak mieć pewność, że wirtualny zespół będzie działał efektywnie i produktywnie a każdy z pracowników czuł się zaangażowany? Jak zarządzać takim zespołem? Nie jest to łatwe zadanie dla pracodawcy, liderom stawia również wysokie wymagania i wyzwania. Bo to, co w zarządzaniu zespołem stacjonarnym możemy potraktować nieco „na luzie”, w zespole wirtualnym może mieć zupełnie inne konsekwencje.
Exit interview jest narzędziem, które umożliwia zebranie informacji dotyczących przyczyn odejścia pracownika z firmy. Może być przeprowadzone w formie rozmowy, ankiety lub łączyć obydwie te formy. Stanowi dodatkowe (obok badania opinii lub zaangażowania pracowników) źródło wiedzy o pozytywnych i negatywnych aspektach pracy w danej firmie.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas