Pracodawca będzie miał obowiązek zamieścić w świadectwie pracy informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia za pracę oraz uzyskanych kwalifikacjach. Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące świadectwa pracy są nieprecyzyjne i wzbudzają wątpliwości interpretacyjne. Dlatego planowane są kolejne zmiany dotyczące m.in. treści tego dokumentu.
Świadectwo pracy w obecnym kształcie
Treść świadectwa pracy uregulowana jest w art. 97 § 2 kp.
Zgodnie z nim: w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące:
Co się zmieni?
Proponuje się uzupełnienie art. 97 § 2 kp o informacje dotyczące podstawy prawnej i trybu rozwiązania stosunku pracy albo podstawy prawnej wygaśnięcia stosunku pracy.
Dodatkowo projekt zakłada wprowadzenie obowiązku zamieszczenia przez pracodawcę informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia za pracę oraz uzyskanych kwalifikacjach na pisemny wniosek pracownika, zgłaszany pracodawcy w terminie nie krótszym niż 5 dni przed terminem wydania świadectwa pracy.
Po zmianie przepisów świadectwo pracy ma zawierać następujące informacje:
1) informacje dotyczące okresu (okresów) zatrudnienia, rodzajów wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, podstawy prawnej i trybu rozwiązania stosunku pracy albo podstawy prawnej wygaśnięcia stosunku pracy,
2) inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych, uprawnień osób bezrobotnych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego,
3) wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę, w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym,
4) informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia za pracę oraz uzyskanych kwalifikacjach - na pisemny wniosek pracownika, złożony w terminie nie krótszym niż 5 dni przed terminem wydania świadectwa pracy.
Katarzyna Borkowska, prawnik
8 października 2012 r.