Outsourcing w Polsce sięga lat 90. ubiegłego wieku, choć wówczas nie był kojarzony z taką nazwą. Konieczność wprowadzania innowacyjnych rozwiązań sprawiła, że w XXI wieku znacznie zyskał na popularności. Obecnie jest wykorzystywany m.in. w branży logistycznej, informatycznej, księgowości czy usługach z zakresu HR. Sprawdź, jak działa w praktyce!
Co ciekawe, w polskim prawie nie znajdziemy regulacji ściśle dotyczących outsourcingu. Z tego powodu umowy o outsourcing pracowniczy zalicza się do tzw. umów nienazwanych (empirycznych). W praktyce przejawiają jednak cechy umów cywilnych (umowy o dzieło, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług). Strony mają możliwość optymalnego dopasowania zapisów do swoich potrzeb pod warunkiem, że nie będą naruszały obowiązującego prawa.
Jakie elementy powinna zawierać umowa o outsourcing?
ustalenie rodzaju zadań i zakresu świadczonych usług,
zasady przedstawiania raportów z wykonanych zadań oraz dokonywania kontroli rezultatów pracy,
określenie zasad przepływu informacji,
ustalenie wynagrodzenia za wykonaną pracę,
zasady rozwiązywania ewentualnych sporów z uwzględnieniem ingerencji sądu,
warunki rozwiązania umowy przed wyznaczonym terminem,
udzielenie gwarancji jakości świadczonych usług.
Warto zwrócić uwagę na kwestię leasing a outsourcing pracowniczy. Umowa outsourcingowa przede wszystkim ma charakter długotrwały, a insourcer nie sprawuje nadzoru nad pracownikami.
Jeśli chcesz zoptymalizować procesy w swojej firmie i szukasz praktycznych rozwiązań, zdecyduj się na outsourcing pracowniczy z agencją KONO. Dostęp do rozległej bazy specjalistów oraz wieloletnie doświadczenie w branży pozwalają na szybkie znalezienie wykwalifikowanych kandydatów, spełniających oczekiwania klientów. Specjaliści z KONO – z prezesem Łukaszem Końpą na czele – zadbają o wszelkie sprawy formalne i organizacyjne związane z wprowadzeniem do firmy nowego pracownika. Ponadto wyjaśnią kwestie prawne i zajmą się sporządzeniem niezbędnej dokumentacji.
Kto może skorzystać z takiego rozwiązania? Głównie będą to przedsiębiorcy, którzy:
nie dysponują odpowiednią ilością czasu i zasobów, aby przeprowadzić rekrutację, przeszkolić i zatrudnić nowych pracowników,
chcą zrezygnować z wewnętrznego działu księgowego, kadrowego, IT lub call center (firma zewnętrzna może zlecone zadania wykonać szybciej lub taniej),
wprowadzają zmiany i potrzebują pomocy wykwalifikowanego specjalisty jedynie na krótki czas,
potrzebują usługi jednorazowej np. analizy rynku.
Jeśli chodzi o outsourcing pracowniczy, ZUS musi płacić nowy pracodawca. Podstawą prawną, oprócz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, jest art. 23 Kodeksu Pracy. W przypadku, kiedy nowy pracodawca przejmie zakład pracy lub jego część, staje się formalnym pracodawcą dla przejętych pracowników. Tym samym jest zobowiązany między innymi do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Praktycznym rozwiązaniem, często wybieranym przez przedsiębiorców, jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji pracy. Agencja nie tylko zajmuje się rekrutacją, ale również zatrudnieniem konkretnych pracowników, a następnie oddelegowuje ich do pracy w firmie klienta. Tym samym przejmuje wszystkie obowiązki wynikające z prawa pracy, w tym m.in. opłaca ZUS, prowadzi dokumentację płacowo-kadrową i wypłaca wynagrodzenia.
Artykuł partnerski