Czy można negocjować warunki umowy zawieranej z instytucją finansową w PPK

20.09.2020AKTUALNE

Czy można negocjować warunki umowy zawieranej z instytucją finansową w PPK
Pytanie:

Czy umowy, które jako pracodawca będę zawierał w ramach PPK, podlegają negocjacji? Czy mogę uzyskać niższe koszty od tych, które są prezentowane na Portalu PPK? Czy jest coś ważnego, na co powinienem zwrócić uwagę przed zawarciem umowy o zarządzanie PPK?

Odpowiedź:

Pracodawca może negocjować jedynie niektóre warunki umowy zawieranej z instytucją finansową.

Zgodnie z ustawą o PPK umowa o zarządzanie PPK określa w szczególności:

  1. strony umowy;

  2. nazwę funduszy zdefiniowanej daty, zarządzanych przez podmiot zarządzający instytucją finansową;

  3. warunki i tryb zawierania przez podmiot zatrudniający umów o prowadzenie PPK;

  4. warunki gromadzenia środków i zarządzania nimi przez poszczególne fundusze zdefiniowanej daty;

  5. warunki, terminy i sposób dokonania wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu;

  6. wysokość wpłat dodatkowych finansowanych przez podmiot zatrudniający dla poszczególnych grup osób zatrudnionych;

  7. sposób deklarowania wpłat dodatkowych finansowanych przez uczestnika PPKi sposób zmiany wysokości tych wpłat;

  8. maksymalną wysokość wynagrodzenia za zarządzanie funduszem zdefiniowanej daty, kosztów obciążających ten fundusz i opłat obciążających uczestnika PPK oraz warunki, o ile są przewidziane, na jakich mogą one zostać obniżone bez konieczności zmiany umowy;

  9. warunki zmiany umowy;

  10. warunki i okres wypowiedzenia umowy;

  11. warunki dokonywania konwersji lub zamiany.

Warunków większości wyżej przedstawionych elementów umowy o zarządzanie PPK (podobnie będzie w przypadku umowy o prowadzenie PPK) pracodawcy nie mają możliwości negocjowania z instytucją finansową. Negocjacjom podlegać będzie przede wszystkim punkt 9 i 10, szczególnie w przypadku punktu 10 pracodawca powinien ustalić odpowiedni okres wypowiedzenia umowy (rekomendowany okres to 3–4 miesiące).

Zapamiętaj!

Co do zasady, zawierając umowę o zarządzanie, warto zwrócić uwagę czy instytucja finansowa nie będzie chciała „przerzucić” na pracodawcę obowiązków, które, co do zasady, powinna wykonywać (np. corocznego informowania uczestnika o stanie konta). To obowiązek instytucji finansowej i nie należy, będąc pracodawcą, tego robić.

W tym miejscu warto jeszcze podkreślić, że na rynku istnieją dwa modele (oba zgodne z przepisami ustawy o PPK) kształtu, szczegółowości umów w ramach PPK. Pierwszy z nich to kilkustronicowe umowy (trzy, cztery strony w przypadku umowy o zarządzanie PPK i jedna, dwie w przypadku umowy o prowadzenie PPK), natomiast szczegółowe warunki i regulacje stanowią treść np. Regulaminu, który jest załącznikiem do obu umów. Drugi model to kilkunastostronicowe umowy, które szczegółowo regulują najważniejsze postanowienia prowadzonego PPK. Rodzaj umów zależy od polityki instytucji finansowej, i dla pracodawcy, i pracowników (uczestników PPK) de facto nie będzie miał znaczenia.

Podstawa prawna: 
  • art. 10 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.).

Sprawdź inne artykuły w kategorii PPK

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo