Narzędzia:
Wśród pytań zadawanych w związku z wprowadzeniem nadzwyczajnych uregulowań prawnych, mających łagodzić negatywne następstwa epidemii COVID-19, pojawia się kwestia naliczania wynagrodzeń pracowników przez pracodawców korzystających ze zwolnienia ze składek. Pracodawca płatnik nie przekazuje tych składek do ZUS, lecz pozostawia je sobie. A jak to wygląda na liście płac?
Temat Employee Experience znalazł się jako jeden z głównych celów na mapie działań i strategii wielu firm. Organizacje zdają sobie sprawę z pilności i przewagi konkurencyjnej, jaką daje inwestowanie w budowanie pozytywnego doświadczenia pracowników. Czas niespodziewanego kryzysu, jaki zgotował nam koronawirus, może okazać się bardzo ważnym momentem na zbadanie, jakie doświadczenie pracownika budowaliśmy do tej pory, a jakie powinniśmy zacząć tworzyć od teraz.
Jednym z kluczowych elementów tarczy antykryzysowej jest niskooprocentowana pożyczka dla mikroprzedsiębiorców do 5.000 zł, z możliwością jej umorzenia. Rząd podaje, że udzielono już prawie 436,5 tys. pożyczek dla mikroprzedsiębiorców na łączną kwotę ok. 2,17 mld zł. Sprawdź, jakie warunki musisz spełnić, aby uzyskać takie wsparcie.
Ustalanie prawa i wysokości świadczeń w razie choroby i macierzyństwa jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawców. Zdarza się jednak, że pracodawca nie uwzględnił w podstawie wszystkich składników wynagrodzenia, przyjął wynagrodzenie z niewłaściwego okresu czy niewłaściwie uzupełnił wynagrodzenie. Sprawdźmy, kiedy trzeba skorygować i ustalić kwoty wyrównania zasiłków dla ubezpieczonych.
Wypłacanie pracownikom wynagrodzenia musi następować w ściśle wskazanym terminie. Określenie przez pracodawcę terminu wypłaty pensji za przepracowany czas powinno polegać na wyznaczeniu konkretnego i stałego dnia miesiąca przypadającego najpóźniej w ciągu pierwszych 10 dni następujących po miesiącu, za który wynagrodzenie jest należne. Sprawdź, jaki termin jest najbardziej korzystny dla pracodawcy.
W okresie kryzysu związanego z silnym zakłóceniem rutynowego funkcjonowania przedsiębiorstw często powstaje ważne wyzwanie dla zarządów przedsiębiorstw dotyczącego tego, w jak sposób można zwiększyć zaangażowanie i efekty pracy osób pracujących na tzw. „pierwszej linii”. Wyniki pracy tych osób mają bowiem bezpośredni wpływ na wrażenia i satysfakcję klientów lub na wyniki ekonomiczne. Ten problem w bardzo dużym nasileniu wystąpił w przypadku pandemii koronawirusa, gdzie dodatkowo pracownicy „pierwszej linii” są również pracownikami często kontaktującymi się z klientami, dostawcami i kontrahentami oraz wykonują pracę fizyczną. Sprawdź, jak firma może skutecznie zapobiec mniejszej motywacji do pracy swoich pracowników w tym kluczowym dla firmy okresie.
Szczególny czas może wymagać szczególnych rozwiązań dotyczących czasu pracy. Jednym z możliwych rozwiązań jest wprowadzenie dłuższego okresu rozliczeniowego, który może być połączony ze stosowaniem systemu równoważnego. Jak korzystnie stosować taki długi okres rozliczeniowy? Jak go wprowadzać i w czym może on pomóc?
Po zebraniu dokumentacji niezbędnej do naliczenia wynagrodzeń można przystąpić do obliczeń. Obliczanie płac musi zostać udokumentowane. Takie dokumenty wytwarza każda firma we własnym zakresie, a są to lista płac, karta zarobkowa (karta przychodów), a także dokumenty związane z wypłatą zasiłków z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego. Nie wolno także zapominać o deklaracji ZUS DRA wraz z odpowiednimi raportami (ZUS RCA, ZUS RSA, ZUS RZA) oraz imiennych raportach ZUS IMIR, jeśli na żądanie pracowników są wydawane co miesiąc.
Mimo postępu techniki, licznych, dostępnych na rynku programów komputerowych, praca związana z naliczeniem i wypłacaniem wynagrodzeń nie ogranicza się do wprowadzenia danych do komputera, wykonania odpowiednich operacji i wydrukowania kilku dokumentów. Komputer nie zastąpi znajomości często zmieniających się przepisów, stawek i zasad określających proces naliczania wynagrodzeń. Dlatego też warto sprawdzić, jak krok po kroku dokumentować wypłatę wynagrodzeń, aby ZUS i skarbówka nie nakazały robić korekt.
Pracodawca, który zanotował określony w tarczy antykryzysowej spadek obrotów ma prawo skrócić pracownikom odpoczynek dobowy do 8 godzin i tygodniowy do 32 godzin. Co ważne nie musi w tym celu uzyskiwać zgody związków, czy delegatów załogi. Warunkiem jest jednak oddanie pracownikom równoważnego okresu odpoczynku. Jak dokonać takiej rekompensaty? Jak skrócony odpoczynek wpływa na dyżur i nadgodziny? O ile można skrócić odpoczynek w przypadku akcji ratowniczej czy awarii? A także, co wynika z nowego stanowiska MRPiPS w tym temacie?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas