Narzędzia:
Nauczyciel – kierownik świetlicy, zatrudniony w szkole na czas nieokreślony, pełni funkcję kierowniczą od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. W myśl zasady, że 1 stycznia pełnił funkcję kierowniczą nabywa prawo do 35 dni roboczych urlopu. Od 1 września 2020 r. będzie nauczycielem bez funkcji. Czy ciągłość zatrudnienia oznacza, że te 35 dni należy wykorzystać do 31 sierpnia?
Wieloletni pracownik, zatrudniony na kierowniczym stanowisku urzędniczym (kierownik zespołu) w jednostce samorządowej, zwrócił się z prośbą do kierownika jednostki o zmniejszenie mu wymiaru czasu pracy z pełnego na 1/2 etatu. Czy z punktu widzenia formalno–prawnego pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy może być nadal zatrudniony na kierowniczym stanowisku urzędniczym?
Czy pracownik, który posiada ważne badania lekarskie na stanowisku referenta ds. administracyjno-inwestycyjnych, powinien być ponownie skierowany na badania lekarskie w związku ze zmianą stanowiska na kierownika lub dyrektora ds. administracyjno-inwestycyjnych? Co z obowiązkiem przeprowadzenia szkoleń bhp?
…a pracodawca musi za nie zapłacić. Zajmowanie kierowniczego stanowiska to nie tylko prestiż i – zazwyczaj – lepsze zarobki. To także ciężka praca. Ale w błędzie jest ten, który sądzi, że menedżer musi pracować po kilkanaście godzin na dobę bez jakiejkolwiek rekompensaty.
Prawo do dodatku funkcyjnego nie powstaje, gdy przepisy płacowe nie przewidują go dla danego stanowiska, nawet gdy z jego zajmowaniem wiąże się wykonywanie czynności o charakterze kierowniczym.
Wyrok SN z 9 maja 2007 r., I PK 260/06
Chociaż pracodawca nie ma obowiązku sprawdzania czy pracownik zwalniany z powodu likwidacji stanowiska pracy może być przydatny na innym stanowisku w strukturach firmy, to likwidując etat kierownika należy zweryfikować jego kompetencje pod kątem zatrudnienia także w innych działach – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 12 listopada 2014 r. (sygn. akt I PK 73/14).
Czy w związku z reorganizacją urzędu, polegającą na utworzeniu nowych referatów, można przenieść pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika referatu infrastruktury i rozwoju gospodarczego (zajmującego się zadania gospodarką przestrzenną, gospodarką nieruchomościami, zamówieniami publicznymi, inwestycjami) na stanowisko kierownika nowego referatu ochrony środowiska i gospodarki komunalnej? Osoba ta nie posiada wyższego wykształcenia, natomiast częściowo nadal wykonywałaby zadania z poprzedniego zakresu obowiązków.
Pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych nie przysługują dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, przewidziane w Kodeksie pracy – orzekł 21 stycznia 2014 r. Trybunał Konstytucyjny.
Pracownik jest zatrudniony na pełny etat w nienormowanym czasie pracy na stanowisku „inżynier kontraktu”. Za porozumieniem stron etat pracownika ma ulec podziałowi: w ramach 1/4 etatu będzie on wykonywał funkcje kierownika działu, a na 3/4 etatu – inżyniera kontraktu. Czy takie zatrudnienie nie będzie sprzeczne z prawem pracy?
Czy w przypadku powołania nowego dyrektora wyłonionego w drodze konkursu obecny p.o. dyrektora powinien do końca roku szkolnego wrócić na stanowisko wicedyrektora (powołanie na okres 5 lat), czy też nowy dyrektor będzie mógł powołać innego zastępcę w bieżącym roku szkolnym?
Czy pracownik samorządowy zatrudniony na kierowniczym stanowisku urzędniczym może pracować w godzinach nadliczbowych? Jeśli tak, to na jakich zasadach są one rozliczane w przypadku odbioru czasu wolnego, a na jakich - w przypadku wypłaty wynagrodzenia (z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych w dni robocze, soboty oraz niedziele i święta)?
Mam pytanie dotyczące kwalifikacji głównego księgowego w jednostce budżetowej. Mamy pracownika, który ukończył liceum ekonomiczne o specjalności rachunkowość i rynek rolny, następnie szkołę policealną (specjalność informatyka) oraz studia licencjackie na kierunku zarządzanie i marketing, Obecnie jest po uzupełniających studiach magisterskich na Akademii Ekonomicznej Wydział Zarządzania - specjalność marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami. Ma ponad 3-letni staż pracy w księgowości. Czy studia na kierunku marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami można zaliczyć do studiów ekonomicznych, o których mowa w przepisach? Jakie jeszcze wymagania muszą być spełnione, aby ta osoba mogła zostać głównym księgowym?
Czy ze środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 Karty Nauczyciela, na doskonalenie zawodowe nauczycieli można dofinansować szkolenia kadry kierowniczej wraz z kosztami przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia? Jeżeli tak, to jakie dokumenty powinny być tworzone i przez kogo?
Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 6 ust.4 pkt 1 stwierdza, że przy naborze na kierownicze stanowiska urzędnicze wymagany jest co najmniej 3-letni staż pracy lub co najmniej 3 lata wykonywania działalności. Natomiast rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tabela F) mówi, że np. dla kierownika referatu minimalny staż wynosi 4 lata (za staż pracy dla stanowisk kierowniczych należy rozumieć również wykonywanie działalności gospodarczej). Czy nie ma sprzeczności między ww. aktami? Czy w regulaminie wynagradzania pracowników urzędu, na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych, można zapisać, że na stanowisku kierownika referatu wymagany jest 3-letni staż pracy lub co najmniej 3 lata wykonywania działalności gospodarczej?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas