Narzędzia:
W regulaminie wynagradzania dokonano zmiany premiowania pracowników w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia z utworzonego funduszu premiowego z 50% na 20%. Czy taka zmiana jest zgodna z przepisami i czy nie stanowi to pogorszenia warunków płacy?
Zdarza się, że pracodawcy umieszczają w regulaminach premiowych zastrzeżenie o pozbawieniu pracownika prawa do premii, w sytuacji gdy w terminie wypłaty nie pozostaje on już w stosunku pracy. Czy postanowienia tego rodzaju są dopuszczalne? Do problemu odniósł się Sąd Najwyższy w wyroku wydanym 6 czerwca 2018 r. (sygn. akt II PK 130/17).
Z tekstu dowiesz się:
Jaki był kontekst rozpatrywanej przez SN sprawy
Jaką zasadę kodeksową – zdaniem SN – naruszyło pozbawienie byłego pracownika prawa do premii
Zasady przyznawania premii można zawrzeć w regulaminie wynagradzania albo w osobnym regulaminie premiowania. W obu przypadkach zasada jest ta sama: jeśli pracodawca ustali kryteria przyznania premii, to pracownik który je spełni może domagać się wypłaty tego świadczenia. Jednak można ustalić także premie regulaminowo-uznaniowe, gdzie to pracodawca ostatecznie decyduje o ich przyznaniu albo wysokości (np. kryteria nabycia premii są ustalone, ale to pracodawca decyduje o jej wysokości w ramach regulaminowych „widełek”). Jakie są możliwości w tym zakresie? Jakie zapisy mogą być korzystne by motywować pracowników? Sprawdź.
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
Czym różni się premia od nagrody
Jak konsultuje się zapisy regulaminowe ze związkami
W jaki sposób prawidłowo cofa się premię
Czy umowa o pracę może przyznać premię na indywidualnych zasadach
Czy część załogi może mieć premie umowne, a część – regulaminowe
Na co uważać, określając premię „procentowo”
Dlaczego premia wyłącznie progresywna bywa kłopotliwa
Czy wolno wskazać „widełki”, w ramach których szef decyduje
Czy przychód firmy może być przesłanką premiowania
Jak kryteria premiowe mogą pomóc w osiągnięciu celów
Czy można premiować obecność w pracy
Dlaczego warunki trzeba wskazać precyzyjnie
Jaki ma być okres, za który należy się premia
Czy wolno wskazać warunki pozytywne i negatywne
Jak można wskazać przesłanki negatywne
Prawidłowo wprowadzony regulamin wynagradzania jest obowiązujący i ma "pierwszeństwo" przed przepisami ustawowymi (o ile nie jest z nimi sprzeczny lub mniej korzystny dla pracowników). Dlatego warto zadbać o precyzyjne zapisy w regulaminie – w przeciwnym razie ich wykładni dokona sąd.
Przyznawanie i wypłata nagród jubileuszowych pracownikom może się opłacić także prywatnemu pracodawcy. Musi on jednak dokładnie rozważyć, jakie cele chce osiągnąć, wprowadzając to świadczenie, a następnie - szczegółowo uregulować zasady jego przyznawania i wypłaty.
Pracownik zachorował 10 czerwca 2011 r. Od 1 stycznia 2011 r. został przeniesiony do Departamentu, w którym wypłacane są premie kwartalne, na podstawie regulaminu nie wliczane do podstawy zasiłku chorobowego. Do 31 grudnia 2010 r. w poprzednim Departamencie otrzymywał premie kwartalne, które na podstawie regulaminu do podstawy zasiłku były wliczane. W jaki sposób ustalić podstawę do zasiłku chorobowego?
Czy do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego wliczamy nagrody uznaniowe, od których odprowadzono składki ZUS? Są to nagrody przyznawane za duże zaangażowanie i wkład pracy w wykonanie określonych zadań przez pracownika np. przeprowadzenie inwentaryzacji, jak również w związku z dobrymi wynikami spółki. Obowiązujące w spółce przepisy płacowe mówią jedynie, że pracownikowi może być przyznana nagroda za szczególne osiągnięcia zawodowe. Nie zawierają żadnych postanowień o zachowywaniu przez pracownika prawa do tego składnika wynagrodzenia za okres pobierania zasiłku.
W zakładzie istnieje regulamin premiowania, który niedawno został zmieniony aneksem. Zgodnie z nowymi zasadami wszyscy pracownicy mają otrzymać jednolitą premię. Pracownicy nie tracą na wynagrodzeniu, ponieważ różnica zostaje włączona do stawki zasadniczej. W umowach o pracę znajduje się zapis, że pracownikom przysługuje premia regulaminowa, bez podania jej wysokości. Czy w tym przypadku można wręczyć pracownikom porozumienia zmieniające, czy należy wręczyć im wypowiedzenia warunków pracy i płacy? Czy w razie odmowy przyjęcia nowych warunków płacy pracownikowi przysługuje odprawa?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas