Nagroda jubileuszowa – czy warto ją wprowadzać i jak to zrobić

Emilia Wawrzyszczuk
Emilia Wawrzyszczuk
03.11.2014AKTUALNE

Nagroda jubileuszowa – czy warto ją wprowadzać i jak to zrobić

Przyznawanie i wypłata nagród jubileuszowych pracownikom może się opłacić także prywatnemu pracodawcy. Musi on jednak dokładnie rozważyć, jakie cele chce osiągnąć, wprowadzając to świadczenie, a następnie - szczegółowo uregulować zasady jego przyznawania i wypłaty.

Nagroda jubileuszowa jedynie dla wybranych grup pracowników, objętych regulacjami pragmatyk służbowych (jak np. nauczyciele, pracownicy samorządowi, pracownicy urzędów państwowych czy pracownicy służby cywilnej) jest świadczeniem gwarantowanym.

Nagroda jubileuszowa jako świadczenie fakultatywne

U pracodawców prywatnych prawo do „jubileuszówki” może wynikać z przepisów wewnętrznych – regulaminów wynagradzania, układów zbiorowych pracy, a w razie ich braku – indywidualnych umów o pracę. Zgodnie z art. 772 § 2 Kodeksu pracy w regulaminie pracy pracodawca może bowiem ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania. Ma to również zastosowanie do układów zbiorowych pracy oraz indywidualnych umów o pracę, których postanowienia mogą być korzystniejsze dla pracowników niż powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

Jak wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego zasady przyznawania i wypłaty nagrody jubileuszowej mogą być także uregulowane w odrębnym dokumencie.

Zdaniem SN
Dokument, w którym zapisano zasady obliczania nagród, ma niewątpliwie charakter regulaminu. Z art. 772 Kodeksu pracy nie wynika zakaz tworzenia regulaminu wynagradzania ujętego w kilku dokumentach
(wyrok SN z 22 lutego 2008 r., sygn. akt I PK 194/07, M.P.Pr. 2008/8/425).

Pracodawca prywatny, który w regulacjach wewnętrznych zdecyduje się przyznać pracownikom prawo do nagród jubileuszowych, powinien zadbać, aby zapisy tych aktów były jak najbardziej precyzyjne. Muszą one określać nie tylko wysokość i częstotliwość wypłaty nagrody, ale także dokładnie precyzować jakie okresy będą uwzględniane przy ustalaniu prawa do tego świadczenia.

W budżetówce – okresy pracy i nie tylko

W przypadku pracowników, którym to przepisy pragmatyk służbowych przyznają prawo do nagrody jubileuszowej, również i one określają zasady nabywania tej gratyfikacji.

Zarówno dla pracowników samorządowych, jak i urzędów państwowych, nauczycieli oraz w służbie cywilnej do okresów pracy uprawniających do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeśli podlegają one wliczeniu do pracowniczego stażu pracy na mocy odrębnych przepisów. O ile więc, co do zasady, pracodawcy ze sfery budżetowej nie mają kłopotów z wliczaniem okresów zatrudnienia, to wątpliwości pojawiają się przy tych „innych okresach”, podlegających wliczeniu.

Zapamiętaj

Do pracowniczego stażu pracy, także stażu uprawniającego do nagrody jubileuszowej, wlicza się nie tylko okresy zatrudnienia w Polsce, ale też okresy zatrudnienia przebyte za granicą u zagranicznego pracodawcy. Warunek jest jeden – pracownik musi je wystarczająco udokumentować.

Obok okresów zatrudnienia w ramach stosunku pracy uwzględnia się okresy:

a) pracy na roli, przy czym wliczeniu nie podlega każda praca w gospodarstwie rolnym – bez względu na okres jej świadczenia oraz charakter gospodarstwa; do stażu pracy uprawniającego do nagrody należy bowiem wliczyć:

- okresy prowadzenia indywidualnego gospodarstwa rolnego lub pracy w takim gospodarstwie, prowadzonym przez współmałżonka,
- przypadające przed 1 stycznia 1983 r. okresy pracy po ukończeniu 16. roku życia w gospodarstwie rolnym prowadzonym przez rodziców lub teściów, poprzedzające objęcie tego gospodarstwa i rozpoczęcie jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem;

Pracownica, w latach 1981-1984, pracowała w gospodarstwie rodziców o powierzchni 3 ha. Następnie w 1985 roku wyszła za mąż i przeniosła się do męża, gdzie pracowała w gospodarstwie męża do 1995 roku (wtedy podjęła pracę).
Do pracowniczego stażu pracy, wymaganego do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej, należy wliczyć pracownicy okresy pracy w gospodarstwie rolnym męża. Wliczeniu nie podlega natomiast praca w gospodarstwie rodziców, ponieważ pracownica nie objęła tego gospodarstwa i nie rozpoczęła jego prowadzenia osobiście lub wraz ze współmałżonkiem.

- przypadające po 31 grudnia 1982 r. okresy pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym w charakterze domownika w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin.

Pracownik samorządowy przedstawił pracodawcy dokumenty potwierdzające pracę w gospodarstwie rolnym rodziców od 24 lutego 1992 r. do 18 września 1998 r. Jednocześnie wskazał, że za ten okres nie były za niego odprowadzane składki do KRUS. Udokumentowany okres należy wliczyć mu do stażu pracy, uprawniającego do nagrody jubileuszowej. Przepisy nie uzależniają bowiem posiadania statusu domownika od opłacania składek na ubezpieczenia społeczne rolników (potwierdza to orzecznictwo sądów – m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 października 2012 r., sygn. akt I OSK 119/12).

b) służby wojskowej bez względu na to, czy pracownik (mowa o pracowniku uprawnionym do „jubileuszówki” na mocy pragmatyk służbowych) podjął zatrudnienie w ciągu czy po upływie 30 dni od dnia zwolnienia ze służby – u swojego lub innego pracodawcy; prawo do nagrody jubileuszowej jest w tym przypadku uzależnione od ogólnego stażu pracy i powyższe przesłanki nie mają znaczenia;

c) pobierania zasiłku i stypendium, przyznanych na mocy art. 41 ust. 1, art. 53 ust. 6 i art. 53g ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj.:

  • zasiłku dla bezrobotnych,

  • stypendium dla bezrobotnego skierowanego przez starostę na szkolenie,

  • stypendium, przysługującego bezrobotnemu w okresie odbywania stażu,

  • stypendium dla uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych.

Do okresów pracy, od których zależy prawo do nagrody jubileuszowej pracownika zatrudnionego w sferze budżetowej nie wlicza się natomiast:

  • urlopu bezpłatnego – okres ten podlega uwzględnieniu tylko wyjątkowo (gdy przewidują to przepisy szczególne), albo gdy urlop ten został udzielony w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres ustalony w porozumieniu między pracodawcami;

  • okresów nauki – podlegają one wliczeniu tylko do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego i nie mają wpływu na prawo i wysokość do „jubileuszówki”;

  • okresów prowadzenia działalności gospodarczej – mimo, że co najmniej 3-letni okres prowadzenia działalności jest jednym z wymogów stawianych kandydatom na pracowników samorządowych zatrudnianych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych (zamiast co najmniej 3-letniego stażu pracy).

Plusy i minusy nagrody jubileuszowej

+

Docenienie przez pracodawcę wieloletniej pracy i lojalności pracownika

Brak powiązania prawa i wysokości do nagrody z wynikami pracy pracownika, przez co mniejszy, niż np. w stosunku do premii, efekt motywacyjny

Stosunkowo niskie koszty (chociaż ten element uzależniony jest od kryteriów, jakie należy spełnić, aby nagrodę uzyskać)

Z punktu widzenia pracownika – mała częstotliwość wypłaty (przez co świadczenie wydaje się odległe)

Zwolnienie ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne – w przypadku nagród jubileuszowych wypłacanych nie częściej niż co 5 lat

 

Pracodawca prywatny sam ustala zasady

Inaczej kwestia ustalania zasad nabywania prawa do nagrody jubileuszowej wygląda u pracodawcy prywatnego. Ma on bowiem znacznie większą swobodę w tym zakresie. W wewnętrznych przepisach płacowych może w sposób niemal dowolny określić, jakie okresy (pracy i/lub inne) będą podlegały uwzględnieniu przy ustalaniu prawa do „jubileuszówki”. Pracodawca musi jednak pamiętać o zachowaniu zasady równego traktowania.

Zdaniem SN
Postanowienia wewnątrzzakładowych przepisów płacowych dotyczących nabycia prawa do nagrody jubileuszowej powinny respektować zasadę wyrażoną w art. 183c Kodeksu pracy. Wykluczenie z okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej okresów pracy w prywatnym zakładzie pracy uzasadnia zarzut nierównego traktowania w zatrudnieniu
(wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2007 r., sygn. akt II PK 38/07, OSNP 2008/21-22/313).

Przepisy płacowe w prywatnej firmie mogą uzależniać nabycie prawa do gratyfikacji jubileuszowej od udokumentowania w określonym wymiarze:

  • ogólnego stażu pracy – wówczas do okresów uprawniających do świadczenia wliczane będą wszystkie okresy zakończonego zatrudnienia – zarówno w zakładach prywatnych, jak i państwowych;

  • branżowego stażu pracy – w takim przypadku uwzględnia się okresy zatrudnienia w danej branży – np. budownictwie, motoryzacji, służbie zdrowia;

  • zakładowego stażu pracy – wtedy prawo do nagrody pracownik nabywa po przepracowaniu wymaganego okresu u danego pracodawcy (Uwaga! Przy takim kryterium zakładowy staż pracy ustala się sumując wszystkie okresy zatrudnienia u danego pracodawcy – bez względu na przerwy w zatrudnieniu, chyba że w przepisach zostanie zastrzeżone, iż wymóg ten dotyczy nieprzerwanego zatrudnienia).

Możliwe jest także takie sformułowanie zapisów regulaminu wynagradzania (układu zbiorowego pracy), które nabycie prawa do nagrody jubileuszowej uzależniałyby od spełnienia kilku kryteriów – np. posiadania „mieszanego” stażu pracy.

Pracodawca prywatny postanowił wprowadzić nagrody jubileuszowe. W regulaminie wynagradzania wprowadzono więc zapis, zgodnie z którym pracownik nabywa prawo do pierwszej nagrody jubileuszowej po osiągnięciu 20 lat ogólnego stażu pracy oraz 3-letniego stażu zakładowego. Prawo do następnych nagród jubileuszowych pracownik nabywa po przepracowaniu każdych kolejnych 5 lat, aż do osiągnięcia maksymalnie 40-letnie ogólnego stażu pracy.
W takim przypadku nowo zatrudniony pracownik, który legitymuje się 19-letnim stażem pracy, nie otrzyma nagrody już po roku zatrudnienia u tego pracodawcy, ale dopiero po 3 latach pracy w tym zakładzie. Dopiero wtedy spełni bowiem oba warunki wymagane do nabycia pierwszej nagrody jubileuszowej.

Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby przepisy wewnętrzne obowiązujące w prywatnym zakładzie do okresu wymaganego do otrzymania nagrody jubileuszowej zaliczały także np. okresy świadczenia pracy na podstawie innej niż stosunek pracy (prowadzenia działalności gospodarczej czy współpracy na podstawie umowy zlecenia).

Podstawa prawna: 

art. 9, art. 183c, art. 771, art. 772 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
art. 36 ust. 2, art. 38 ust. 2 i ust. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008 r. nr 223, poz. 1458 ze zm.),
art. 23 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 269),
art. 120 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 461 ze zm.),
art. 79, art. 86 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 674 ze zm.),
§ 11 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz.U. z 2010 r. nr 27, poz. 134).


Emilia Wawrzyszczuk
AUTOR
Redaktor Portalu Kadrowo-Płacowego, redaktor prowadząca magazynu „Prawa pracy w pytaniach i odpowiedziach”, specjalista prawa pracy i wynagrodzeń

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo