Narzędzia:
W razie śmierci pracownika w czasie trwania stosunku pracy lub w czasie pobierania po jego rozwiązaniu zasiłku z tytułu niezdolności do pracy wskutek choroby, rodzinie zmarłego przysługuje od pracodawcy odprawa pośmiertna. Pracodawca może być zatem zobowiązany do jej wypłacenia nawet, jeśli w momencie śmierci dana osoba nie była już jego pracownikiem.
Z artykułu dowiesz się:
Kto jest uprawniony do otrzymania odprawy pośmiertnej?
Jak prawo do odprawy pośmiertnej powinno zostać udokumentowane?
Jak określa się wysokość odprawy pośmiertnej?
Firma zatrudnia 8 pracowników na umowę o pracę. Chcemy zwolnić, z zachowaniem okresu wypowiedzenia, czterech pracowników z uwagi na nierzetelne wykonywanie powierzonych obowiązków. Czy w związku z tym przysługuje im odprawa pieniężna?
Nieważna uchwała organu spółki powoduje także nieważność zmian wprowadzonych do umowy o pracę zawartej z jej członkiem zarządu. Na ich podstawie członek zarządu nie może otrzymać wynagrodzenia lub innych świadczeń ustalonych nieważnym aneksem do umowy – uznał Sąd Najwyższy w wyroku wydanym 5 października 2017 r.
Przysługującą żołnierzowi obrony terytorialnej odprawę pieniężną w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia oblicza się według zasad określonych dla ustalania ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. W praktyce przyjmuje się, że odprawa ta winna wynosić połowę miesięcznej kwoty wynagrodzenia pracownika – wyjaśnia Mariusz Pigulski, ekspert Portalu Kadrowego.
Jesteśmy jednostką samorządową. W związku z likwidacją stanowiska pracy pracownik otrzymał trzymiesięczne wypowiedzenie. Czy w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z winy pracodawcy pracownikowi przysługuje odprawa pieniężna w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia?
W firmie został zatrudniony na umowę o pracę emerytowany żołnierz. Obecnie zwrócił się z wnioskiem o wypłatę mu odprawy w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia na podstawie art. 125 ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP – w związku z przystąpieniem do terytorialnej służby wojskowej. Proszę o informację, czy wskazanym przypadku osobie tej odprawa będzie przysługiwała?
Ustęp 7 jest częścią świadectwa pracy, w której pracodawca powinien zawrzeć tzw. informacje uzupełniające – zarówno obligatoryjne, jak i podawane na żądanie pracownika. Prześledźmy, jak wypełnić tą część świadectwa pracy.
Wynagrodzenia menedżerów państwowych oraz samorządowych spółek przestaną podlegać regulacjom tzw. ustawy kominowej. Mają być natomiast zależne od wartości przedsiębiorstwa, skali jego działalności oraz uzyskiwanych wyników. Przewidziane zostały również ograniczenia w zakresie wypłacanych odpraw.
Pracodawca, który wypłaca pracownikom dodatkowe odprawy pieniężne w ramach tzw. programu dobrowolnych odejść, nie ma obowiązku potrącania PIT od tego świadczenia – uznał WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wydanym 27 stycznia br. orzeczeniu. Sąd nie zgodził się z dotychczasowym – odmiennym w tym zakresie – stanowiskiem organów podatkowych.
Pracodawca nie musi podawać przyczyny wypowiedzenia umowy zawartej na czas określony – to fakt. Ale mitem jest, że w takim przypadku pracownik nie ma prawa do odprawy.
Pracownik jest zatrudniony w trzech zakładach pracy na różnych etatach i jednocześnie ze wszystkimi pracodawcami rozwiązuje umowę o pracę i odchodzi na emeryturę. Który zakład jest zobowiązany wypłacić odprawę emerytalną i jak sprawdzić czy pracownik nie pobrał odprawy w innym zakładzie?
Pracownica zatrudniona od 1991 r. przeszła na emeryturę 30 września 2008 r. Dnia 2 października 2008 r. została zatrudniona ponownie. W dniu 1 września 2011 r. otrzymała wypowiedzenie (3-miesięczne) z powodu likwidacji stanowiska pracy. Czy odprawę należy liczyć od początku zatrudnienia, czyli od 1991 r., czy od momentu, kiedy przeszła na emeryturę (2 października 2008 r.)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas