Narzędzia:
Rada Ministrów dostosowała kilka rozporządzeń określających szczegółowe zasady uzyskiwania wsparcia w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych do prawa unijnego, pod kątem okresu ich obowiązywania. Sprawdź, na jaką pomoc może liczyć pracodawca od 1 lipca 2021 r., gdy zatrudnia osoby niepełnosprawne.
Czy osoby niepełnosprawne można zatrudniać jako dozorców na pełen etat? W jakim systemie czasu pracy mogą pracować? Czy na taką osobę przysługuje dofinansowanie do wynagrodzenia z PFRON (pracodawca płaci składki na PFRON)?
Organizacje pozarządowe mogą wnioskować o wsparcie finansowane na realizację usług opieki wytchnieniowej dla członków rodzin i opiekunów osób z niepełnosprawnością. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło start nowego programu. Na program przeznaczono30 milionów złotych.
Radca prawny posiada staż pracy powyżej 10 lat, jest zatrudniony na 1/2 etatu. Posiada również orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym. Wymiar urlopu dla tej osoby ustaliliśmy w następujący sposób: 26 dni urlopu podstawowego + 10 dni urlopu dodatkowego = 36 dni x 1/2 etatu = 18 dni urlopu. Dobowa norma czasu pracy osoby niepełnosprawnej zaliczanej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności wynosi 7 godzin (z wyjątkami określonymi w ustawie). Po przeliczeniu na godziny wymiar urlopu pracownika w 2019 r. wyniesie więc: 18 dni x 7 godzin = 126 godzin. Proszę o potwierdzenie, czy do ustalenia godzinowego wymiaru urlopu prawidłowo zastosowaliśmy normę 7 godzin.
Pytanie dotyczy dokumentacji w związku ze składanymi dokumentami do PFRON-u. Zatrudniamy pracownika z częściową niezdolnością do pracy w stopniu lekkim, który pracuje na pełen etat. Wpisujemy go do dokumentu DEK-I-0 co miesiąc w pozycjach 24 oraz 30 (zmniejszenie kwoty wpłaty). Do 3 sierpnia 2017 r. pracownik posiadał orzeczenie lekarza orzecznika ZUS oraz decyzję o przyznaniu renty. Po tym dniu otrzymaliśmy od pracownika jedynie zaświadczenie z ZUS potwierdzające, iż pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy w okresie od 31 lipca 2000 r. do 3 marca 2019 r. Pracownik nie dostał innych dokumentów, gdyż przedłużenie renty odbyło się bez bezpośredniego badania przez lekarzy orzeczników ZUS. Czy na tej podstawie nadal mamy prawo wpisywać pracownika (dokonywać odliczenia) w dokumencie DEK-I-0? Jeśli nie, to czy jako pracodawca możemy żądać od ZUS innych dokumentów potwierdzających niepełnosprawność pracownika (np. decyzji, orzeczenia)?
Niepełnosprawność, która powstała w trakcie trwania stosunku pracy, nie może stanowić powodu zwolnienia z pracy – stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 12 listopada 2014 r. (sygn. akt I PK 74/14).
Pracuję na umowę zlecenia i jestem w ciąży zagrożonej. Czy po otrzymaniu zaświadczenia lekarskiego pracodawca będzie mi płacił za okres zwolnienia lekarskiego? A może powinnam takie zwolnienie przekazać do ZUS i on będzie wypłacał świadczenia? Mam rentę z 2. stopniem niepełnosprawności.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas