Style zachowania się ludzi w zespole – model DISC

Tomasz Marchel
Tomasz Marchel
02.03.2023AKTUALNE

Style zachowania się ludzi w zespole – model DISC

Praca zespołowa w naturalny sposób prowadzi do powstawania interakcji między ludźmi. To z kolei jest podstawą do różnych stylów zachowania się osób. Określenie sposobów, w które ludzie postępują z innymi i tego, w jaki sposób sami się zachowują będzie podstawą do wykrzesania z zespołu nowych możliwości lub załagodzenie pojawiających się konfliktów. Jednym z narzędzi, które pomogą określić style zachowania się ludzi w pracy zespołowej jest model DISC?

Z artykułu dowiesz się:
  • Na czym polega model DISC?

W pracy zespołowej pojawia się wiele sytuacji, w których członkowie teamu wchodzą ze sobą w różne relacje. Pojedyncze działania zgrupowane w większe zadania wymuszają prowadzenie rozmów, ustalanie celów i wspólną ich realizację. Wszystkie te działania powodują, że w zespole pojawiają się różne style zachowania.

W natłoku prac pojawią się takie obszary, w których nie zawsze będzie zgoda pomiędzy członkami zespołu. W tym miejscu poznanie stylów zachowania ludzi pomoże kierownikowi rozwiązać sytuację sporną. Dobrym narzędziem umożliwiającym poznanie stylów zachowania ludzi jest model DISC.

Uwaga

W pracy zespołowej pojawia się wiele sytuacji, w których członkowie teamu wchodzą ze sobą w różne relacje. Pojedyncze działania zgrupowane w większe zadania wymuszają prowadzenie rozmów, ustalanie celów i wspólną ich realizację. Wszystkie te działania powodują, że w zespole pojawiają się różne style zachowania.

W natłoku prac pojawią się takie obszary, w których nie zawsze będzie zgoda pomiędzy członkami zespołu. W tym miejscu poznanie stylów zachowania ludzi pomoże kierownikowi rozwiązać sytuację sporną. Dobrym narzędziem umożliwiającym poznanie stylów zachowania ludzi jest model DISC.

Podstawa modelu DISC

Podstawą modelu DISC jest układ współrzędnych. Na pionowej osi znajdują się cechy: aktywność i reaktywność. Na poziomej koncentracja na zadaniach i ludziach. W ten sposób powstają 4 obszary, ćwiartki, w których należy umieści konkretne style zachowania.

I tak osoba aktywna, skoncentrowana na zadaniach będzie odpowiadała dominującemu stylowi zachowania. Osoba aktywna skoncentrowana na ludziach będzie reprezentowała wpływowy styl zachowania. Osoba reaktywna skoncentrowana na ludziach to styl stały, a członek reaktywny skupiający się na realizacji zadań będzie odpowiadał sumiennemu stylowi zachowania.

Kluczowym elementem dla zrozumienia i prawidłowego zastosowania modelu DISC jest poznanie podstawowych cech i zachowań, które będą przejawem przynależności do konkretnej ćwiartki układu współrzędnych. Warto także pamiętać, iż w każdym zespole pojawią się osoby należące do każdej ćwiartki. Problemem dla menadżera będzie sytuacja, w której style zachowania będą zakamuflowane. Tym samym osoba będzie starała się przedstawić siebie w nieco innym świetle niż jest to w rzeczywistości.

D (Dominant) – Dominujący styl zachowania

W ćwiartce reprezentowanej przez osoby o dominującym stylu zachowania będą ci członkowie zespołu, który przede wszystkim koncentrują się na zadaniach i dodatkowo są aktywni.

Zidentyfikowanie takiej osoby w zespole nie powinno być trudne. Przeważnie będzie to ktoś, kogo wszędzie jest dużo. Bez problemu podejmuje się wielu zadań, nawet w sytuacji, gdy są one bardzo zróżnicowane. W swoich działaniach taka osoba będzie charakteryzowała się niecierpliwością. Dotyczy to zarówno sytuacji kreowania nowych pomysłów, gdy automatycznie po pojawieniu się idei osoba będzie dążyła do wprowadzenia pierwszych kroków. Podobnie w przypadku kłopotów będzie starał się szybko znaleźć rozwiązanie. Nie zawsze będzie ono najlepsze, ale zawsze będzie wystarczająco dobre, by je podjąć.

Zapamiętaj

Osoba o dominującym stylu zachowania nie będzie bała się proponowania zmian. Jest otwarta na nowe rozwiązania, które dodatkowo jest w stanie konkretnie i precyzyjnie opisać. Często z ponadprzeciętną pewnością siebie osoba dominująca będzie podejmowała decyzje. Nie zawsze analizując kluczowe czynniki.

Osoba o dominującym stylu zachowania nie zawsze będzie lubiana przez pozostałych członków zespołu. Będzie bowiem wymagająca, a jej wielozadaniowość i pewność siebie będzie podnosiła wysoko poprzeczkę zadań koniecznych do wykonania. Z drugiej strony będzie to dobry członek zespołu patrząc z perspektywy osoby zarządzającej. Jest bowiem silnie skoncentrowany na realizacji zadań. Osiągnięte efekty stanowią priorytet w pracy osoby o dominującym stylu zachowania.

I (Influential) – wpływowy styl zachowania

Osoba o wpływowym stylu zachowania charakteryzuje się aktywnym podejściem oraz koncentracją na ludziach.

Osoby o wpływowym stylu zachowania powinniśmy szukać wśród szczególnie lubianych członków zespołu. Koncentracja na ludziach sprawia, że inni chętnie przychodzą do nich po radę dotyczącą nie tylko spraw zawodowych. Osoby te w swoich działaniach kierują się nie tylko chłodną kalkulacją, ale także emocjami. Często są empatyczne, co sprawia, że są lubiani przez innych, a co za tym idzie wiele osób chce po prostu z nimi rozmawiać i spędzić czas 

Uwaga

W pracy zespołowej osobę wpływową można poznać jako kogoś, kto jest bardzo optymistyczny. Często nie ma dla niego zadań niemożliwych do wykonania. Nawet jeżeli pojawią się jakieś przeszkody to kreatywność i proaktywne podejście do życia sprawia, że taka osoba poszukuje różnych rozwiązań.

Ogólna postawa związana z kreatywnością i optymizmem połączona z empatycznością i umiejętnością prowadzenia rozmów sprawia, że osoby o wpływowym stylu zachowania doskonale nadają się do prezentowania nowych pomysłów. Dobrze, gdyby każdy menadżer odnalazł taką osobę w swoim zespole i wykorzystał jej umiejętności właśnie w obszarze promocji nowych rozwiązań. Związane jest to z faktem, iż takie osoby mają naturalny dar inspirowania innych do podejmowania różnorodnych działań.

W całym tym zestawie pozytywnych aspektów pracy osób o wpływowym stylu zachowania jest też odrobina goryczy. Osoby te często są mało zorganizowane. Na ich biurkach panuje bałagan, często zapominają o terminach realizacji zadań. Nawet, gdy posiadają kalendarz to nie zawsze do niego zaglądają.

S – Stały styl zachowania

W części reprezentującej osoby o stałym stylu zachowania są ludzie, którzy są raczej reaktywni i jednocześnie w swojej pracy koncentrują się na ludziach.

Stały styl zachowania reprezentowany jest przez osoby, które bardzo lubią swoją pracę i w perspektywie długoterminowej wiążą swoja karierę z jednym przedsiębiorstwem. To dobra informacja dla menadżerów. W przypadku takich osób nie trzeba bowiem stosować rozbudowanych systemów motywacyjnych. Sam fakt tworzenia firmy, współpracy z innymi, budowania relacji jest dla nich wystarczającym bodźcem do działań.

Zapamiętaj

Osoby o stałym stylu zachowania są skoncentrowane na ludziach. Potencjał ich stylu zachowania może być wykorzystany do wdrażania nowych pracowników w realia funkcjonowania przedsiębiorstwa. Osoby te naturalnie przyjmują rolę mentorów. Są wspierający i cierpliwi. Potrafią słuchać i przekazywać istotne informacje.

Wysoki stopień zorganizowania osób z tej ćwiartki układu współrzędnych sprawia, że powierzone im zadania są wykonane prawidłowo. Ich podejście oparte jest o budowanie relacji z innymi, co może powodować sytuacje, gdy osoby te będą wykorzystywane przez przedstawicieli innych stylów zachowania do realizacji zadań nie należących do nich. Od własnego dobra jest bowiem dla nich ważniejsze dobro firmy.

Ze względu na fakt, iż budowanie relacji jest długim procesem osoby te niechętnie wprowadzają nowe rozwiązania. To raczej tradycjonaliści, którzy opierają się zmianą niż innowatorzy, którzy wprowadzaliby nowe rozwiązania jedno za drugim.

C (Conscientious) – sumienny styl zachowania

Ostatnia ćwiartka układu współrzędnych to osoby sumienne. Są one skoncentrowane na realizacji zadań i są reaktywne.

Patrząc z perspektywy osoby zarządzającej członek zespołu o sumiennym stylu zachowania jest idealnym pracownikiem. W swoich działaniach skupiony jest na jakości. Dąży do jak najwyższych standardów pracy. Bardzo realistycznie patrzy na świat i cele, które stawiane są konkretnym zadaniom.

Zapamiętaj

Osoba reprezentująca ten styl zachowania skrupulatnie i precyzyjnie analizuje każde działanie. Jednocześnie w tych działaniach kieruje się wysokim stopniem obiektywizmu. W swoich opiniach prezentuje nie tylko pozytywne aspekty, ale także zwraca uwagę na zagrożenia, które mogą utrudnić realizację celów. Zadając wiele pytań stara się znaleźć optymalne warunki pozwalające osiągnąć założone rezultaty.

Spokój i opanowanie to cechy, które zdradzają osobę o sumiennym stylu zachowania.

Uwaga

Podsumowanie

Przedstawiony w artykule opis 4 stylów zachowania się ludzi w pracy zespołowej pokazuje, jak zróżnicowane mogą być grupy ludzi. Dzięki opisowy każdego ze stylów menadżer może skutecznie ocenić zachowania osób mu podległych, by wydobyć z nich cały potencjał.

Autorem odpowiedzi jest: 

Tomasz Marchel

Słowa kluczowe:
zachowanie pracownika

Tomasz Marchel
AUTOR
absolwent zarządzania sportem. Jego zainteresowania są bardzo szerokie. Poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak skutecznie motywować i angażować pracowników, by tworzyli realną wartość nie tylko dla pracodawcy, ale także czerpali radość z podejmowania nowych wyzwań i realizowania kolejnych projektów.

Sprawdź inne artykuły w kategorii HR

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo