Narzędzia:
Czy zmiana regulaminu wynagradzania pracowników o nr X tylko w załącznikach 1 i 2, które otrzymują nowe brzmienie powoduje wygaśnięcie całego poprzedniego regulaminu wynagradzania o nr Y na którego nie możemy się już powołać przy pisaniu np. angaży?
Przeczytaj też:
Czy jest możliwość wprowadzenia regulaminu wynagradzania z wsteczną datą obowiązywania? Inaczej mówiąc, czy wprowadzając nowy regulamin wynagradzania po 2 tygodniach od ogłoszenia go w sposób przyjęty w firmie (np. 28 lutego 2022 r.), po uprzednim przekazaniu do uzgodnienia związkom zawodowym, może on np. od 1 stycznia 2022 roku?
Którzy pracodawcy mają obowiązek wydania regulaminu wynagradzania
W jakim terminie wchodzi w życie zmiana do regulaminu wynagradzania
W jaki sposób wprowadza się w życie mniej korzystne postanowienia regulaminu wynagradzania
Czy postanowienia regulaminu wynagradzania mogą wejść w życie z mocą wsteczną
Czytaj również:
Taryfikator płac jako element regulaminu wynagradzania
Jak skutecznie powiadomić pracowników o zmianie regulaminu wynagradzania
Pracodawca może jednostronnie zmienić lub nawet uchylić regulamin wynagradzania, gdy działające u niego organizacje związkowe, w sposób jednolity nie wyrażają zgody na wprowadzenie zmian, a zarazem istnieją obiektywne przyczyny uzasadniające takie kroki pracodawcy (np. trudna sytuacja ekonomiczna grożąca upadłością firmy). Tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego wydanego 12 października 2017 r. (sygn. akt: II PK 269/16).
Urząd gminy opracował projekt zmiany regulaminu wynagradzania, który powinien wejść w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. W urzędzie funkcjonuje związek zawodowy (międzyzakładowa organizacja związkowa), do której zgodnie z przepisami powinniśmy zwrócić się o uzgodnienie projektu. Ze względu na bliski termin, od którego powinna być wprowadzona zmiana, w piśmie do związku chcielibyśmy wnioskować o pilne przeprowadzenie konsultacji (np. do 8 grudnia 2017 r.). Czy związki zawodowe są zobligowane do uzgodnienia projektu we wskazanym terminie, czy też mogą „narzucić” własny termin? Co w sytuacji, gdy przedstawiciel związków nie odbiera telefonu bądź nie odpowiada na e-maile? Jak wybrnąć z tej sytuacji, aby zdążyć wprowadzić regulamin na czas?
Tylko te postanowienia umowy o pracę, które dotyczą składników płacowych takich jak wynagrodzenie, powinny być wskazywanie wprost w propozycji nowych warunków pracy i płacy przedstawianych pracownikom wraz z wypowiedzeniami zmieniającymi. O reszcie proponowanych zmian mogą pracownicy dowiedzieć się sięgając do wersji poprzedniego regulaminu – wyrok Sądu Najwyższego z 8 września 2015 r. (sygn. akt I PK 234/15).
W jaki sposób dokonać zmiany w regulaminie organizacyjnym szpitala, aby móc w oddziale szpitalnym powołać lekarza kierującego oddziałem, a nie jak do tej pory – ordynatorów z konkursu?
Zmiana regulaminu wynagradzania w części dotyczącej wypłaty nagrody jubileuszowej weszła w życie 1 maja 2013 r. z zachowaniem 3-miesięcznego terminu wypowiedzenia, który upłynie 31 sierpnia 2013 r. Czy pracownik, który nabył prawo do nagrody jubileuszowej w maju 2013 r. jest uprawniony do jej otrzymania? Czy pracownik, który nabył prawo do nagrody jubileuszowej w okresie wypowiedzenia warunków umowy o pracę, tj. pomiędzy 1 czerwca 2013 r. a 31 sierpnia 2013 r. jest uprawniony do jej otrzymania?
W zakładzie istnieje regulamin premiowania, który niedawno został zmieniony aneksem. Zgodnie z nowymi zasadami wszyscy pracownicy mają otrzymać jednolitą premię. Pracownicy nie tracą na wynagrodzeniu, ponieważ różnica zostaje włączona do stawki zasadniczej. W umowach o pracę znajduje się zapis, że pracownikom przysługuje premia regulaminowa, bez podania jej wysokości. Czy w tym przypadku można wręczyć pracownikom porozumienia zmieniające, czy należy wręczyć im wypowiedzenia warunków pracy i płacy? Czy w razie odmowy przyjęcia nowych warunków płacy pracownikowi przysługuje odprawa?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas