Narzędzia:
Czy w przypadku gdy pracownik zatrudniony na stanowisku pomocy administracyjnej przystąpi do konkursu na stanowisku urzędniczym w trakcie trwania umowy i wygra ten konkurs, wystarczy że zwróci się do pracodawcy z prośbą o rozwiązanie dotychczasowej umowy i zawarcie nowej w związku z wygranym konkursem (umowa na stanowisku pomoc administracyjna wygaśnie automatycznie) czy też konieczne jest sporządzenie porozumienia rozwiązującego dotychczasową umowę i zawarcie nowej?
Czy w jednostce samorządowej w przypadku nierozstrzygnięcia konkursu na wolne stanowisko kierownicze (głównego księgowego) z powodu braku ofert, poprzedni główny księgowy, będący emerytem, może objąć dotychczasowe stanowisko pracy do czasu rozstrzygnięcia konkursu?
Zawarliśmy z pracownikiem zatrudnionym w samorządzie po raz pierwszy trzymiesięczną umowę o pracę na czas określony. Ustawa o pracownikach samorządowych mówi, że w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym umowę o pracę zawiera się na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy. Dobiega końca okres pierwszej, trzymiesięcznej umowy. Czy w świetle przepisów musimy już zawrzeć kolejną umowę na czas nieokreślony (na tym etapie pracodawca nie chciałby jeszcze tego robić). Czy też nadal możemy podpisać umowę na czas określony, np. na kolejny trzymiesięczny okres?
W urzędzie gminy od 1 marca 2016 r. na stanowisku urzędniczym zostanie zatrudniony pracownik, który wygrał konkurs. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych umowa zostanie zawarta na czas określony (np. 6 miesięcy). Pracownik już wcześniej był zatrudniony w innym urzędzie na stanowisku urzędniczym przez okres 1 roku. Czy w związku ze zmianą przepisów dotyczących umów o pracę i nowym wzorem umowy pracodawca musi w każdej umowie o pracę zawartej na czas określony podać przyczynę jej zawarcia?
Od 22 lutego 2016 r. pracownicy samorządowi zatrudniani po raz pierwszy na stanowiskach urzędniczych nie będą objęci sztywnym, dwutygodniowym okresem wypowiedzenia. Podobne zmiany dotyczyć będą osób po raz pierwszy podejmujących pracę w służbie cywilnej.
Czy osoba zatrudniona w urzędzie na stanowisku urzędniczym na czas zastępstwa powinna odbyć służbę przygotowawczą?
Czy w przypadku zatrudnienia osoby na stanowisko kierownika referatu, która przepracowała w urzędach gmin 13 lat i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym, należy taką osobę skierować na służbę przygotowawczą czy wystarczy sam egzamin? Czy można zwolnić takiego pracownika z obowiązku odbycia służby i zdania egzaminu?
W przypadku gdy pracownik nie zdał służby przygotowawczej z wynikiem pozytywnym to Z jaką datą należy rozwiązać umowę o pracę w przypadku gdy pracownik nie zakończył służby z wynikiem pozytywnym (egzamin odbył się 19 czerwca 2015 r., a umowa o pracę zawarta jest na czas określony do 31 sierpnia 2015 r.)?
Czy możliwe jest udostępnienie, w ramach informacji publicznej, protokołu z przeprowadzonego naboru oraz podanie informacji o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym osoby zatrudnionej w wyniku naboru?
Czy w związku z reorganizacją urzędu, polegającą na utworzeniu nowych referatów, można przenieść pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika referatu infrastruktury i rozwoju gospodarczego (zajmującego się zadania gospodarką przestrzenną, gospodarką nieruchomościami, zamówieniami publicznymi, inwestycjami) na stanowisko kierownika nowego referatu ochrony środowiska i gospodarki komunalnej? Osoba ta nie posiada wyższego wykształcenia, natomiast częściowo nadal wykonywałaby zadania z poprzedniego zakresu obowiązków.
W urzędzie miejskim planowana jest reorganizacja. Czy możemy awansować pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na stanowisko kierownika nowo powstałego referatu? Referat ten będzie zajmował się zadaniami dotyczącymi zamówień publicznych, ochrony środowiska, dodatków mieszkaniowych (są to obecnie zadania pracowników samodzielnych stanowisk), natomiast osoba, która ma być awansowana, nie ma w zakresie obowiązków ww. zadań.
Pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych nie przysługują dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, przewidziane w Kodeksie pracy – orzekł 21 stycznia 2014 r. Trybunał Konstytucyjny.
Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 6 ust. 4 stanowi, że pracownikiem samorządowym zatrudnionym na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która dodatkowo posiada co najmniej 3-letni staż pracy. Natomiast rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w załączniku nr 3 tabela IV litera F minimalne wymagania kwalifikacyjne dla kierowniczych stanowisk urzędniczych określone zostały na 5 lat (naczelnik, kierownik, dyrektor) oraz 4 lata (kierownik referatu). Jak należy interpretować te zapisy – rozbieżności między ustawą a rozporządzeniem?
Przeniesienie pracownika (awans wewnętrzny) może być stosowane tylko w ramach tej samej grupy stanowisk. Takie stanowisko, wobec wątpliwości związanych z interpretacją przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, zajęło Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji!
Chcemy zatrudnić pracownika, który wcześniej był już zatrudniony w jednostce samorządowej na stanowisku urzędniczym na czas nieokreślony. W tym okresie zatrudnienia nie odbył służby przygotowawczej, gdyż przepisy poprzedniej ustawy o pracownikach samorządowych nie stawiały takiego wymogu. Czy zatem tę osobę należy uznać za osobę nie podejmującą u nas pracy po raz pierwszy i zatrudnić od razu na czas nieokreślony, bez obowiązku odbycia służby przygotowawczej i złożenia egzaminu?
Pracownik był zatrudniony na zastępstwo na stanowisku urzędniczym (podinspektor) przez 7 miesięcy. Po roku w urzędzie został ogłoszony nabór na stanowisko referenta ds. obsługi interesanta - osoba ta wzięła udział w naborze i została wybrana na to stanowisko. Czy pracownika obowiązuje służba przygotowawcza i umowa na czas określony - 6 miesięcy, czy też jest ona zwolniona ze służby przygotowawczej w związku z tym, że była zatrudniona na zastępstwo na stanowisku urzędniczym ponad 6 miesięcy?
Kierownik jednostki organizacyjnej (ośrodek pomocy społecznej) odchodzi na emeryturę. Czy w związku z nową ustawą o pracownikach samorządowych można awansować pracownika zatrudnionego w OPS na stanowisku inspektora ds. świadczeń socjalnych na stanowisko kierownika OPS? Uważam, że należy ogłosić nabór na to stanowisko, gdyż pracodawcą kierownika jest burmistrz, natomiast inspektora - kierownik OPS i burmistrz nie może awansować pracownika jednostki. Proszę o wykładnię prawną.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas