Narzędzia:
Czy jeżeli zaistnieje sytuacja, w której na kierownicze stanowisko urzędnicze zostanie przeniesiona w drodze awansu osoba, która nie w pełni spełnia do tego przesłanki formalne (np. brakuje jej stażu pracy itp.), to inspekcja pracy lub inny organ nadzoru (kontroli) może znieść ją z tego stanowiska lub w jakikolwiek sposób to nakazać? Czy ten awans z naruszeniem przepisów będzie traktowany jako wykroczenie?
Czy pracownik samorządowy zatrudniony na kierowniczym stanowisku urzędniczym może pracować w godzinach nadliczbowych? Jeśli tak, to na jakich zasadach są one rozliczane w przypadku odbioru czasu wolnego, a na jakich - w przypadku wypłaty wynagrodzenia (z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych w dni robocze, soboty oraz niedziele i święta)?
Pracownik zatrudniony na stanowisku pomocniczym i obsługi (pracownik socjalny), jak się okazało, nie posiada uprawnień do wykonywania zawodu pracownika socjalnego zgodnie z obowiązującymi przepisami. W związku z powyższym pracodawca chce dokonać zamiany pomiędzy zajmowanymi stanowiskami, tj. przenieść ww. pracownika zajmującego stanowisko pomocnicze i obsługi na stanowisko urzędnicze, natomiast pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym - z uwagi na posiadane przez niego uprawnienia do wykonywania zawodu pracownika socjalnego - na stanowisko pomocnicze i obsługi (pracownik socjalny). Czy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, można dokonać takiego przeniesienia bez ogłaszania naboru na wolne stanowisko urzędnicze w opisanej sytuacji? Czy w tym przypadku można przenieść ww. pracowników za porozumieniem stron zmieniającym warunki pracy i płacy - aneks do umowy o pracę? Co zrobić w przypadku, gdy któryś z pracowników odmówi podpisania porozumienia? Czy w przypadku odmowy podpisania porozumienia można dać wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy?
Czy w związku z brakiem rozstrzygnięcia 3 konkursów na powołanie komendanta straży gminnej z powodu braku odpowiedzi na ww. nabór możliwe byłoby powierzenie obowiązków pełnienia wspomnianej funkcji bez konieczności ogłaszania kolejnego konkursu? Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych komendant straży gminnej musi spełniać wymagania, które nakładają ww. przepisy prawa, tj. posiadać wyższe wykształcenie oraz 5 lat stażu pracy. Czy w związku z powyższym osoba, której zostałyby powierzone obowiązki komendanta, również musi się okazać ww. wymaganiami, czy też może ich nie spełniać?
Mam pytanie dotyczące kwalifikacji głównego księgowego w jednostce budżetowej. Mamy pracownika, który ukończył liceum ekonomiczne o specjalności rachunkowość i rynek rolny, następnie szkołę policealną (specjalność informatyka) oraz studia licencjackie na kierunku zarządzanie i marketing, Obecnie jest po uzupełniających studiach magisterskich na Akademii Ekonomicznej Wydział Zarządzania - specjalność marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami. Ma ponad 3-letni staż pracy w księgowości. Czy studia na kierunku marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami można zaliczyć do studiów ekonomicznych, o których mowa w przepisach? Jakie jeszcze wymagania muszą być spełnione, aby ta osoba mogła zostać głównym księgowym?
Czy w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko urzędnicze w samorządowej jednostce organizacyjnej dopuszczalne prawem jest zamieszczenie informacji, że przy wyborze kandydata do zatrudnienia będą preferowane osoby niepełnosprawne?
Z osobą zatrudnioną w urzędzie gminy w ramach prac interwencyjnych na stanowisku młodszego referenta zawarliśmy 2 kolejne umowy na czas określony. Łączny okres trwania tych dwóch umów to 9 miesięcy. Ponownie zatrudniliśmy tę osobę na stanowisku referenta w ramach naboru na wolne stanowisko urzędnicze. Okres pomiędzy 2. umową na czas określony, a 3. umową wynosił dokładnie 16 kolejnych dni kalendarzowych. Czy ta 3. umowa powinna być umową na czas nieokreślony i czy ta osoba powinna być skierowana do odbycia służby przygotowawczej?
W marcu 2009 r. został ogłoszony konkurs na stanowisko gł. księgowego. Umowa z pracownikiem rozwiązała się 31 sierpnia 2009 r. Pracownica miała jednocześnie umowę na czas zastępstwa w innej placówce, która została 1 września 2009 r. połączona z naszą szkołą. Przejęliśmy w tej sytuacji ww. pracownicę z umową na czas zastępstwa za nieobecnego pracownika. Czy w przypadku, gdy nieobecny pracownik powróci, ale z zamiarem odejścia na emeryturę, szkoła musi ponownie rozpisać konkurs, czy może zatrudnić od razu zatrudnić tę pracownicę (bez konkursu)?
Witam, jesteśmy placówką samorządową, podlegającą pod ustawę o pracownikach samorządowych. Artykuł 20 ww. ustawy stanowi, że pracownik, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). Czy zgodnie z tym artykułem można przenieść pracownika, który zajmuje stanowisko samodzielnego referenta (stanowisko urzędnicze, zgodnie z taryfikatorem zakładowym stworzonym na potrzeby naszej jednostki, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych) na stanowisko kierownika gospodarczego należące do grupy stanowisk pomocniczych i obsługi? Czy będzie to awans w rozumieniu przepisów ustawy? Czy awansem dla tej osoby będzie jedynie przesuniecie na stanowisko specjalisty, czy inne wyższe w danej grupie, czyli grupie stanowisk urzędniczych?
Pracownik pracuje w GOPS jako starszy referent od czerwca 2007 r. Podpisano z nim umowę na czas określony najpierw do 30 czerwca 2009 r., a następnie aneksem przedłużono umowę do 31 grudnia 2009 r. Czy jest możliwe, zgodnie z obowiązującą ustawą o pracownikach samorządowych, zatrudnienie na czas nieokreślony tego pracownika na tym samym stanowisku pracy (tzn. starszy referent) bez ogłaszania konkursu?
Mamy zamiar nawiązać stosunek pracy z osobą dotychczas zatrudnioną na umowę o pracę na zastępstwo. Czy należy ogłaszać konkurs na wolne stanowisko urzędnicze w myśl nowej ustawy o pracownikach samorządowych? W obecnej chwili zastępowany pracownik przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym. Dnia 30 grudnia 2009 r. zostanie rozwiązany z nim stosunek pracy na mocy art. 53 § 1 pkt 1 lit. b Kodeksu pracy. Czy jest konieczność przeprowadzania naboru na wolne stanowisko urzędnicze w przypadku, gdy osoba dotychczas zatrudniona na umowę na zastępstwo (okres 6 miesięcy) spełnia oczekiwania pracodawcy? Jeżeli tak, to kiedy najwcześniej można ogłosić taki nabór? Czy pracownik zastępujący będzie mógł pracować do momentu rozstrzygnięcia naboru? Czy istnieje w tym przypadku możliwość zatrudnienia pracownika bez konieczności przeprowadzania naboru? Czy istnieje możliwość zatrudnienia stażysty dotychczas zatrudnionego na podstawie umowy z powiatowym urzędem pracy (bez zawarcia umowy o pracę) bez przeprowadzania naboru na stanowisko pracownika socjalnego? Czy jest to zgodne z przepisami obowiązującej ustawy o pracownikach samorządowych?
Czy pracownik zatrudniony na 1/2 etatu na stanowisku rzecznika konsumentów może zostać zatrudniony u tego samego pracodawcy na 1/2 etatu np. w wydziale budownictwa, bez konieczności ogłaszania konkursu?
Pracownik samorządowy zatrudniony na urzędniczym stanowisku kierowniczym (kierownik administracyjno-gospodarczy) chciałby zrezygnować ze stanowiska kierownika i pozostać na 2/3 etatu i wykonywać tylko część obowiązków wynikających z obecnego zakresu czynności, np. sprawy obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego. Jest emerytem. W związku z tym będzie dokonana zmiana regulaminu organizacyjnego i struktury urzędu. Utworzone zostaną 2 samodzielne stanowiska. Czy w świetle przepisów nowej ustawy o pracownikach samorządowych na stanowisko samodzielne, które zostanie utworzone: referent ds. obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz referent ds. bhp i spraw przeciwpożarowych, jest obowiązek przeprowadzenia naboru na to 1. stanowisko? Zaznaczam, że pracownik na stanowisku kierownika prowadził te sprawy równocześnie.
W Ministerstwie Infrastruktury trwają konsultacje społeczne nad projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Projekt zakłada utworzenie w starostwach powiatowych nowego stanowiska urzędniczego - głównego specjalisty ds. nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów.
Nowa ustawa o pracownikach samorządowych w art. 27 wprowadza obowiązek okresowego oceniania pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych. Czy takiej ocenie musi podlegać także pracownik samorządowy zatrudniony po raz pierwszy na stanowisku urzędniczym (o którym mowa w art. 16 ust. 2 ustawy) zatrudniony na umowę o pracę na czas określony nie dłuższy niż 6 miesięcy i odbywający w tym okresie służbę przygotowawczą? Czy można takie kwestie uregulować w regulaminie dotyczącym sposobu dokonywania okresowych ocen, o którym mowa w art. 28 ustawy?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas