Narzędzia:
Pracownik korpusu służby cywilnej złożył podanie o zmianę warunków pracy (z pełnego etatu na 1/2). W związku z tym 1/2 etatu pozostanie nieobsadzona. Czy należy przeprowadzić nabór na tę część etatu, czy można innemu pracownikowi korpusu służby cywilnej zaproponować objęcie tej części etatu?
Zgodnie z art. 35 ustawy o służbie cywilnej umowa na czas nieokreślony może być zawarta z osobą, która otrzymała pozytywną ocenę albo była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony. Czy można zatem zawrzeć przed upływem 1 roku umowę na czas nieokreślony z pracownikiem zatrudnionym w wymiarze 1/2 etatu w ramach umowy o pracę zawartej na czas określony 1 roku, jeżeli pracownik ten jest zatrudniony również na 1/2 etatu w innej jednostce wchodzącej w skład służby cywilnej i zawarł właśnie w tamtej firmie umowę o pracę na czas nieokreślony?
Nauczyciel dyplomowany z 17-letnim stażem otrzyma w szkole roczny urlop bezpłatny w związku z podjęciem pracy w kuratorium na stanowisku wizytatora. Artykuł 90 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej stanowi, że do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Czy w nowym miejscu pracy zostanie uwzględniony dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 17%, skoro szkoła nie może wydać świadectwa pracy?
Pracuję w jednostce wojskowej, gdzie do pracowników cywilnych stosuje się przepisy ustawy o służbie cywilnej. Od 1 stycznia 2011 r. większość pracowników zmieni stanowiska pracy. W związku z powyższym mam pytanie o przeprowadzenie ocen okresowych pracowników: kryteria oceny zostały wybrane w 2009 r. - czy należy przeprowadzić ocenę przed zmianą stanowiska? Jeżeli pracownikowi zostanie nadany pracowniczy przydział mobilizacyjny, to czy należy zmienić mu umowę o pracę?
Zgodnie z art. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. w służbie cywilnej nie może być zatrudniona osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. W związku z powyższym, czy kierownik urzędu ma obowiązek wystąpić z zapytaniem o udzielenie informacji o osobie do Krajowego Rejestru Karnego i uzyskać potwierdzenie o niekaralności przed zatrudnieniem pracownika, czy może to zrobić po podpisaniu umowy o pracę - czy w ogóle jest konieczne wystąpienie z zapytaniem o karalność? Już na etapie rekrutacji kandydaci do pracy składają oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe - czy to oświadczenie nie jest wystarczające do zatrudnienia w służbie cywilnej?
Czy pracownik korpusu służby cywilnej, zatrudniony w komendzie powiatowej Policji, może łączyć zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy z mandatem radnego?
Czy pracownik, który uzyskał mianowanie pracując jako nauczyciel, z chwilą zmiany miejsca pracy na urząd państwowy zachowuje mianowanie?
W 2009 r. byłam na zasiłku macierzyńskim wypłacanym przez ZUS. Do podstawy zasiłku podane zostało wynagrodzenie zasadnicze bez tzw. dodatku specjalnego, który był przyznany na 2008 r. W okresie kiedy rozpoczynałam urlop macierzyński nie było jeszcze decyzji o przyznaniu dodatku na 2009 r. - decyzja została mi doręczona w trakcie pobierania zasiłku macierzyńskiego. Dodatek specjalny przyznany został w oparciu o art. 85 ust. 1 oraz art. 87 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej na okres 12 miesięcy. Nie zachowuję prawa do dodatku specjalnego przy pobieraniu zasiłku macierzyńskiego lub chorobowego. Czy wobec tego powinnam złożyć w ZUS dokumenty z wnioskiem o wyrównanie zasiłku macierzyńskiego o wysokość dodatku specjalnego?
Na jakiej podstawie prawnej można powierzyć wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania urzędnikowi służby cywilnej na okres do 3 miesięcy, w innej komórce organizacyjnej w tej samej jednostce? Czy konieczne jest zastosowanie art. 62 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, czy można powierzyć inną pracę na podstawie art. 42 § 4 Kodeksu Pracy? Czy powierzenie innej pracy (wykonywanie innych zadań w innej komórce) może nastąpić w formie pisemnego polecenia przełożonego na podstawie zapisów w zakresie obowiązków i uprawnień, zgodnie z którym pracownik ma obowiązek: „Wykonywać inne zadania zlecone przez bezpośredniego przełożonego”. A może jest możliwe jeszcze inne rozwiązanie?
W jaki sposób rozwiązać umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony z pracownikiem korpusu służby cywilnej? Dla inspektoratu, którego pracownicy są pracownikami służby cywilnej, nadrzędną ustawą jest ustawa o służbie cywilnej. Reguluje ona wyłącznie zmianę i ustanie stosunku pracy urzędnika, natomiast nie zawiera przepisów odnoszących się do pracowników służby cywilnej (niebędących urzędnikami).
Pracownik, członek korpusu służby cywilnej (nie urzędnik), został skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo. Czy zapis art. 4 pkt 3 ustawy o służbie cywilnej dotyczy nowo zatrudnianej osoby, czy też obejmuje fakt ujawnienia karalności pracownika korpusu służby cywilnej w trakcie zatrudnienia? Jeżeli tak, to czy jest to wystarczająca podstawa do rozwiązania umowy z pracownikiem korpusu służby cywilnej w trybie art. 52 Kodeksu pracy w związku ww. uregulowaniem, tj. „fakt ujawnienia karalności pracownika korpusu służby cywilnej uniemożliwia dalszą pracę w na zajmowanym stanowisku w korpusie służby cywilnej”, czy też należy sprawę skierować do rozpatrzenia przez komisję dyscyplinarną, bo naruszony został art. 76 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy o służbie cywilnej?
Taki przynajmniej jest cel komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych. Zakłada on pierwszeństwo osób niepełnosprawnych w naborze do korpusu służby cywilnej oraz jednostek samorządowych.
Od dziś (24 marca 2009 r.) obowiązuje nowa ustawa o służbie cywilnej. Najważniejsze zmiany to likwidacja Państwowego Zasobu Kadrowego i włączenie wyższych stanowisk do służby cywilnej, powołanie Rady Służby Cywilnej i Szefa Służby Cywilnej. Ponadto, nowe przepisy wprowadzają obligatoryjną służbę przygotowawczą dla osób po raz pierwszy podejmujących pracę w służbie cywilnej, przewidują możliwość zatrudniania obcokrajowców na niektórych stanowiskach w służbie cywilnej oraz zmieniają zasady dokonywania ocen członków korpusu służby cywilnej. Więcej o nowych przepisach dowiesz się z tekstu!
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas