Narzędzia:
Nowe i zmienione przepisy Kodeksu pracy wprowadziły kilka szczególnych obowiązków pracodawców w stosunku do związków zawodowych w zakresie wprowadzania monitoringu do niektórych pomieszczeń zakładowych. Sprawdź, jak w praktyce stosować monitoring w pomieszczeniach zakładu pracy po zmianach wprowadzonych 4 maja 2019 r.
Od 1 stycznia 2019 r. każdy pracownik musi mieć prowadzoną indywidualnie („oddzielną”) dokumentację związaną „z ubieganiem się i korzystaniem z urlopu wypoczynkowego”. Co należy rozumieć pod tym pojęciem? Jakie dokumenty należy tam umieszczać? Czy wstawiać tam wycinki z planu urlopów?
Strajk jest „bronią ostateczną” w przypadku sporu zbiorowego, którego stroną są związki zawodowe i pracodawca. Reguły prowadzenia strajków oraz uprawnienia pracowników strajkujących regulują przepisy ustawy z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 174 ze zm.; dalej ustawa sp. zbior.). Pracownicy za okres legalnie ogłoszonego strajku zachowują swoje uprawnienia pracownicze, ale tracą wynagrodzenie, z tym, że możliwe jest zrekompensowanie tych strat.
Zmiana pracodawcy, przejęcie zakładu pracy lub części zakładu przez innego pracodawcę, połączenie lub podział firm-pracodawców ma nie tylko znaczenie dla pracowników i indywidualnych stosunków pracy, ale także dla działalności związków zawodowych. Sprawdź, jakie zasady w tym zakresie obowiązują po zmianach wprowadzonych w 2019 r.
Pracownicy działów kadrowo-płacowych od blisko roku muszą stosować nowe zasady przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy oraz pracowników. Wynikają one zarówno z przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), jak i ze znowelizowanych przepisów szczególnych, w tym Kodeksu pracy. Ponadto – zarówno Kodeks pracy, jaki wiele innych ustaw – już wkrótce zostanie zmienionych ustawą o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 (tzw. ustawa wprowadzająca RODO). Jakie zmiany nowe przepisy przyniosą w pracy działów kadrowo-płacowych?
Zarówno niedopłata, jak i nadpłata dodatkowego wynagrodzenia rocznego, popularnie zwanego trzynastką, pociąga za sobą określone konsekwencje w zakresie opłaconych już składek oraz złożonych dokumentów rozliczeniowych. Pracodawcy zgłaszają w tym temacie szereg wątpliwości, które w 2019 r. zwiększa dodatkowo wprowadzenie zupełnie nowego raportu imiennego zawierającego informacje o wypłaconych trzynastkach. Sprawdź, jak poprawnie dokonać korekty wypłaconego niedopłaconego lub nadpłaconego świadczenia.
Dla sposobu ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe znaczenie mają 3 czynniki: liczba osób zgłaszanych przez płatnika do ubezpieczenia wypadkowego, złożenie lub niezłożenie druku ZUS IWA za okres ostatnich 3 lat oraz to, czy płatnik podlega wpisaniu do rejestru REGON.
Zmiana wymiaru czasu pracy wymaga zaktualizowania warunków umowy o pracę. Podwyższenie bądź obniżenie wielkości etatu zazwyczaj pociąga za sobą odpowiednią modyfikację wynagrodzenia za pracę. To z kolei wpływa na sposób ustalenia wynagrodzenia, a także innych należności ze stosunku pracy. Krok po kroku sprawdźmy, jakie obowiązki ma z tego tytułu pracodawca.
Pracodawcy wprowadzając konkretne zapisy do regulaminu wynagradzania powinni zadbać o to, by ich treść była zrozumiała i dogłębnie przemyślana. W przeciwnym razie mogą one być źródłem sporów i nieść za sobą skutki odmienne od zamierzonych. Oto praktyczne wskazówki, dzięki którym pracodawca uchroni się przed roszczeniami ze strony pracowników.
Do 1 kwietnia część pracodawców musi przygotować i złożyć w ZUS druk ZUS ZSWA zawierający informacje o pracownikach świadczących w 2018 r. prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Kontrole ZUS pokazują, że pracodawcy nadal popełniają wiele błędów przy wypełnianiu wspomnianego dokumentu, zwłaszcza w sytuacjach gdy w trakcie roku objętego zgłoszeniem nastąpiły zmiany mające wpływ na sposób jego wypełnienia.
U każdego administratora danych osobowych, w tym pracodawcy, mimo nawet najlepszych zabezpieczeń może w końcu dojść do naruszenia danych osobowych. Zobaczmy jakie obowiązki ciążą wtedy na administratorze i jak zminimalizować skutki naruszenia. W jakiej formie zawiadomić organ nadzorujący, kto tego dokonuje i co powinno być w zawiadomieniu? Jak powiadomić osobę, której dane wyciekły? Sprawdź.
Obowiązująca od 2019 r. nowelizacja ustawy o związkach zawodowych dotyczy także przepisów zakazujących dyskryminacji ze względu na przynależność związkową. Zmiany znacząco dookreśliły zakres zakazu i wskazały przepisy proceduralne, które mają zapobiec tego typu praktykom. Sprawdź szczegóły.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas