Indywidualny rozkład czasu pracy kierowcy zamiast nadgodzin

Indywidualny rozkład czasu pracy kierowcy zamiast nadgodzin

Bartłomiej Muc

24.10.2016

Pracodawca uniknie naruszenia doby pracowniczej przez kierowcę i płacenia za nadgodziny, jeśli wprowadzi indywidualny rozkład czasu pracy.

Aby rozliczyć czas pracy kierowców i ustalić uprawnienia do wynagradzania za pracę w nadgodzinach, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

Doba zaczyna się o zaplanowanej godzinie rozpoczęcia pracy w danym dniu, a nie o godzinie, w której kierowca faktycznie zaczął pracę. Inaczej liczy się pracę w niedzielę. Jest to okres od godziny 6.00 w niedzielę do godziny 6.00 w poniedziałek, chyba że pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych ustalił inne pory trwania niedzieli.

Nadgodziny kierowcy

Naruszenie doby pracowniczej jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika. Dojdzie do niego, gdy następnego dnia kierowca wcześniej zacznie pracę. Ponadto wówczas może zostać przekroczona dobowa norma czasu pracy i pojawią się nadgodziny.

W poniedziałek kierowca zaczyna pracę o godzinie 8.00, rozpoczynając tym samym dobę pracowniczą, która zakończy się o 8:00 następnego dnia (24 godziny). Następnego dnia kierowca rozpoczyna pracę o godzinie 6.00. Wszystkie czynności od godziny 6.00 do godziny 8.00 będą powodowały naruszenie doby pracowniczej. Ponadto powstaną nadgodziny, które będzie trzeba zaliczyć do poprzedniej doby.

Indywidualny rozkład czasu pracy kierowcy

Jednak przedsiębiorca może skutecznie zapobiec powstawaniu godzin nadliczbowych. Wystarczy, że ustali dla kierowcy indywidualny rozkład czasu pracy. Dzięki temu kierowca może zaczynać i kończyć pracę o różnych godzinach. Wówczas wykonywanie pracy w tej samej dobie nie generuje nadgodzin.

Indywidualny rozkład czasu pracy wprowadza się w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji, to wprowadza go po porozumieniu z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u tego pracodawcy.

Żeby poprawnie wprowadzić w firmie indywidualny rozkład czasu pracy dla kierowców, należy:

  • wprowadzić odpowiedni zapis w regulaminie pracy lub w obwieszczeniu,
  • zawrzeć z kierowcami porozumienie wprowadzające indywidualny rozkład czasu pracy.

Ponadto każdy z kierowców powinien złożyć do pracodawcy wniosek o objęcie go indywidualnym rozkładem czasu pracy.

Dzienny odpoczynek kierowcy

Bardzo ważne jest, żeby kierowca odebrał dzienny odpoczynek, który zamyka dobę rozliczeniową. Wprawdzie w ustawie o czasie pracy kierowców jest mowa o co najmniej 11 godzinach odpoczynku, jednak zgodnie z rozporządzeniem nr 561/2006 można go skrócić do 9 godzin.

Czyli jeżeli kierowca odbierze odpoczynek dzienny wynoszący co najmniej 9 godzin, zamyka dobę rozliczeniową. Dzięki temu rozpoczęcie przez niego pracy w tym samym 24-godzinnym okresie rozliczeniowym nie będzie powodowało powstawania nadgodzin.

Autorem odpowiedzi jest: 

Bartłomiej Muc

Nasze usługi

Audyt dokumentów czasu pracy
Ułożenie grafików czasu pracy
Szkolenia

Szkolenia Akademia Wiedza i Praktyka

Konferencje

Biblioteka kadrowego

Copyright ©  Wszelkie prawa zastrzeżone

Strona używa plików cookies.
Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookies w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.

wiper-pixel