Narzędzia:
Czy i co należy zrobić, gdy w zakładzie pojawiły się związki zawodowe? Dotychczas u pracodawcy działali przedstawiciele pracowników.
Na co powinien zwrócić uwagę pracodawca, w sytuacji gdy w zakładzie pracy rozpoczynają swoją działalność związki zawodowe
Przeczytaj również:
Zakres spraw uzgadnianych z przedstawicielstwem organizacji związkowej
Związki zawodowe – jakie obciążenia finansowe ma pracodawca. Odpowiedzi na 18 pytań
Pomieszczenia i urządzenia dla związków zawodowych – jak je udostępniać
W naszej firmie działają trzy związki zawodowe: jeden zakładowy (zrzeszający około połowy załogi) oraz dwa międzyzakładowe skupiające znacznie mniej członków (po kilkanaście osób). Czy prezes zarządu może zadać od pracownika kadr lub płac wykazu pracowników należących do międzyzakładowych organizacji związkowych? Czy to nie jest wyłącznie sprawa pracownika, do jakiej organizacji związkowej należy (pragnę zauważyć, że pracownik może obawiać się dyskryminowania ze względu na przynależność związkową)?
Pracodawca, u którego funkcjonują związki zawodowe, w szeregu przypadków wskazanych przepisami prawa pracy musi podejmować decyzje dotyczące pracownika albo spraw załogi współdziałając ze związkami zawodowymi. Sprawdźmy, jakie są obowiązki konsultacyjne pracodawcy w sprawach indywidualnych i zbiorowych, a także w jakich sytuacjach należy uzyskać zgodę organizacji związkowej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Udostępnianie pomieszczeń i urządzeń technicznych do działalności związkowej jest obowiązkiem pracodawcy, ale nie oznacza to, że pracodawca zawsze i w każdych warunkach ma je udostępniać nieodpłatnie. Związki zawodowe mogą być obciążane kosztami udostępniania tych pomieszczeń i urządzeń na podstawie umowy z pracodawcą.
Sprawozdania dotyczące liczby członków związku zawodowego będą mogły być przedmiotem zastrzeżeń pracodawcy czy innych związków. Autorytatywne rozstrzygnięcie tego, ile osób jest członkami związku zawodowego i ewentualnie, czy dana organizacja może być uznana za zakładową organizację związkową, należeć będzie do sądu. Sprawdź, na jakich zasadach będzie się to odbywało.
W jakim terminie pracodawca będzie mógł zgłosić zastrzeżenia dotyczące liczby członków zoz?
Czy prawo do weryfikacji otrzyma również inna reprezentatywna organizacja związkowa, która nie działa u danego pracodawcy?
Jak będzie wyglądała procedura weryfikacji sądowej?
Co w sytuacji, gdy zastrzeżenia dotyczące liczby członków zoz okażą się niezuzasadnione?
Od 2019 r. nowe przepisy ustawy o związkach zawodowych zmieniają zasady weryfikacji członków organizacji związkowych. Wprowadzona zostanie sądowa kontrola sprawozdań związkowych dotyczących tej kwestii. Poznaj praktyczne konsekwencje nowych przepisów.
Z artykułu dowiesz się:
Na jakich zasadach do zoz będą mogły dołączyć osoby wykonujące pracę zarobkową, niebędące pracownikami?
Jak często od 2019 r. organizacje związkowe będą przedstawiały informacje o liczbie członków?
Na czym polegać będzie sądowa weryfikacja liczby członków zoz?
Poszerzenie bazy członkowskiej, nowe uprawnienia osób niebędących pracownikami, szerszy zakres kompetencji związków w zakresie obrony praw osób zatrudnionych – to tylko część unormowań wielkiej nowelizacji ustawy o związkach zawodowych, która wejdzie w życie z początkiem 2019 roku. Sprawdź szczegóły.
Kto dodatkowo uzyska prawo zrzeszania się w organizacjach związkowych?
Jakie dodatkowe warunki będą musiały spełniać osoby niebędące pracownikami?
Jak zmiany te wpłyną na obowiązki związków?
Pracodawcy przysługuje, co do zasady, roszczenie z art. 189 kpc przeciwko organizacji związkowej o ustalenie, że dana organizacja związkowa nie ma w stosunku do pracodawcy uprawnień, które wynikają z ustawy o związkach zawodowych. Brak tych uprawnień musi być jednak należycie udowodniony przed sądem.
Zakres uprawnień zakładowej organizacji związkowej (zoz) wyznacza w pierwszej kolejności statut związku i przepisy ustawowe, dla realizacji uprawnień zoz wobec pracodawcy nie ma znaczenia statutowa nazwa zoz, ani to, czy organizacja ta ma osobowość prawną.
W zakładzie działa organizacja związkowa. Zarząd zakładowy zwrócił się z prośbą do pracodawcy o pomieszczenie na potrzeby własnej działalności. Od miesięcy zarząd nie otrzymał odpowiedzi. Proszę o odpowiedz, czy pracodawca jest zobowiązany do wydzielenia pomieszczenia dla zarządu organizacji związkowej.
Z reguły raz w roku (na jego początku, w momencie ustalania preliminarza wydatków na cały rok) wprowadzamy jakieś zmiany do zakładowego regulaminu świadczeń socjalnych. Wynikają one z analizy ostatnich miesięcy i potrzeb pracowników oraz uzależnione są od budżetu. Co w przypadku, gdy nie może dojść do porozumienia w zakresie zmian między pracodawcą a związkami zawodowymi? Jakie uprawnienia mają obie strony w zakresie treści regulaminu ZFŚS? W naszym zakładzie funkcjonuje jeden związek zawodowy.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas