Narzędzia:
Zadaniem PPK jest systematyczne budowanie oszczędności uczestników na okres po zakończeniu aktywności zawodowej, w celu ich wypłaty po 60. roku życia. Jednak w określonych sytuacjach ze zgromadzonych środków będzie można skorzystać również wcześniej, przed ukończeniem tego wieku.
Jakie są skutki zwrotu środków z rachunku PPK?
Rezygnacja z dokonywania wpłat a zwrot – na czym polega różnica?
Jakie są skutki rozwodu dla środków zgromadzonych na rachunku PPK?
Czy z wypłaty środków w razie poważnego zachorowania można skorzystać wielokrotnie?
Na czym polega wypłata transferowa?
Jakie są warunki skorzystania z wypłaty środków PPK na cele mieszkaniowe?
Jaki jest podstawowy model wycofywania środków z PPK po ukończeniu 60. roku życia?
Jakie są warunki wypłaty środków w ramach świadczenia małżeńskiego?
Wszyscy pracodawcy, którzy będą tworzyli PPK w najbliższych tygodniach albo miesiącach, w zależności od tego ile osób zatrudniają, mają do wykonania kilka kluczowych zadań związanych ze sprawnym wdrożeniem PPK w swoich przedsiębiorstwach. Należy przygotować się m.in. do procesu gromadzenia i tworzenia dokumentacji związanej z PPK oraz organizacji współpracy z instytucją finansową.
Kolejna edycja konferencji online dla działów kadr i płac już 27 listopada 2019 r. na Portalu Kadrowym! Dowiedz się, jak prawidłowo prowadzić dokumentację w ramach PPK oraz współpracować z instytucją finansową.
Zajmujesz się HR w firmie zatrudniającej powyżej 50 pracowników? Masz świadomość, że niedługo takie firmy będą tworzyć PPK, ale nie wiesz, jak podejść do tego zadania? Obawiasz się, czy podołasz dodatkowym obowiązkom w zakresie obsługi kadrowo-płacowej?
Podmioty zatrudniające, po zawarciu umów w ramach PPK, powinny rozpocząć obliczanie i dokonanie wpłat za uczestników PPK do wybranej instytucji finansowej. Sprawdźmy, jak prawidłowo ustalać wynagrodzenia pracowników, wraz z naliczeniem wpłat na pracownicze plany kapitałowe.
Pracodawca w związku z obowiązkiem zawarcia umowy o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową, musi jej przekazać numer telefonu i adres e-mail pracownika – jeżeli dysponuje tymi danymi. Poznaj szczegóły interpretacji wydanej w tej sprawie przez Prezesa UODO.
Na jaką podstawę prawną powoduje się Prezes UODO, wskazując na dopuszczalność przekazania instytucji finansowej adresu e-mail i numeru telefonu pracownika?
Co w sytuacji braku zgody pracownika na przetwarzanie jego danych?
Co w przypadku, gdy pracownik nie udostępni adresu e-mail lub numeru telefonu pracodawcy?
Dobiega końca proces wdrażania pracowniczych planów kapitałowych (PPK) w największych firmach, a od 1 stycznia 2020 r. do rządowego programu zaczną dołączać mniejsze podmioty. Co może przekonać pracowników do oszczędzania w PPK?
Do 25 października 2019 r. największe firmy, których stan zatrudnienia na koniec ubiegłego roku wynosił co najmniej 250 osób zatrudnionych, mają obowiązek zawarcia umowy o zarządzania PPK z instytucją finansową. Z danych Polskiego Funduszu Rozwoju wynika, że tuż przed upływem terminu umów tych nadal nie zawarło wiele z nich.
Do kiedy podmioty zatrudniające co najmniej 250 osób powinny zawrzeć umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK?
Ile firm, według danych PFR, zawarło dotychczas umowy?
Jak przebiega proces zawierania umów w PPK?
Zapraszamy do obejrzenia webinarium „PPK w firmie – praktyka stosowania i pierwsze problemy pracodawców”. Uzyskaj odpowiedzi na najważniejsze pytania oraz dowiedz się, jak w praktyce rozwiązywać problemy związane z wdrożeniem i obsługą w zakresie pracowniczych planów kapitałowych.
Największe firmy (zatrudniające co najmniej 250 osób) od lipca 2019 r. zostały objęte obowiązkiem tworzenia PPK. Najpóźniej do 25 października br. są zobowiązane podpisać umowę o zarządzanie PPK, a do 12 listopada – zawrzeć umowę o prowadzenie PPK w imieniu pracowników. Czasu pozostało zatem niewiele, natomiast wątpliwości co do zasad działania programu wciąż jest dużo.
Zaledwie 7% ankietowanych pracodawców uważa, że większość zatrudnionych w ich organizacji pracowników przystąpi do PPK, a 9 na 10 firm planuje wdrożyć minimalną wersję programu. Tak wynika z opublikowanego na początku października 2019 r. raportu firmy doradczej KPNG na temat wyzwań firm związanych z wdrażaniem PPK.
Proszę o informację, przez jaki okres czasu i w którym miejscu powinniśmy przechowywać złożone przez pracowników dokumenty oraz oświadczenia związane z PPK (np. dotyczące przystąpienia lub rezygnacji z programu). Czy możliwe jest ich przechowywanie w aktach osobowych? Jeżeli tak, to w której części akt?
Wraz z upowszechnieniem się PPK nowo zatrudniani pracownicy będą posiadać środki zgromadzone na rachunkach PPK u poprzednich pracodawców (zleceniodawców). Wobec tego ustawa o PPK nakłada obowiązek, aby uczestnik PPK przedłożył podmiotowi zatrudniającemu oświadczenie o wszystkich dotychczasowych umowach o prowadzenie PPK. Sprawdź, jak przebiega procedura wypłaty transferowej w PPK.
Czy samorządowa instytucja kultury powinna wprowadzić PPK: od stycznia 2020 roku (zgodnie z własnym stanem zatrudnienia), czy od stycznia 2021 roku (w terminie przewidzianym dla jednostek sektora publicznych)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas