komunikacja

Bariery w komunikacji organizacyjnej

Bariery w komunikacji organizacyjnej

Sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga od menadżera wielu umiejętności. Jedną z ważniejszych jest komunikacja. Zwłaszcza, gdy osoba zarządza zespołem ludzi, który odpowiedzialny jest za sukces przedsięwzięcia. Komunikacja nie jest jednak tak łatwym zagadnieniem jakby mogło się to wydawać. Związane jest to z występowaniem wielu barier, które skutecznie mogą ją utrudniać.

Skuteczna komunikacja jest kluczem w sprawnym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wie to każdy, kto choć raz współpracował przy realizacji większego przedsięwzięcia, którego nie jest w stanie wykonać jedna osoba. Konieczne jest wtedy porozumiewanie się, wymiana informacji, sztuka kompromisu.

We wszystkich tych obszarach kluczową rolę odgrywa komunikacja. To ona odpowiada za właściwe przekazywanie i zrozumienie komunikatu, to dzięki niej dochodzi do konsensusu, a kolejne działania mogą zostać odhaczone jako wykonane. Ten idealny scenariusz czasami zostaje zaburzony przez występowanie barier. Utrudniają one komunikację, a w konsekwencji prowadzą do nieporozumień.

Znając jednak czynniki, które uniemożliwiają efektywną komunikację możemy starać się je ograniczać, a tym samym prowadzić do sytuacji, kiedy wszystko będzie działało, jak w sprawnie naoliwionej maszynie. Jak to uczynić, aby sprawnie się komunikować?

Szybko czy wolno, głośno czy cicho – poznaj sprawdzone metody komunikacji werbalnej w pracy kierownika

Podstawowym narzędziem naszej pracy jest język. Wydajemy polecenia, negocjujemy kontrakty, komunikujemy sukcesy i porażki. Sprawdź, jak wykorzystać język, aby stworzyć jasny, dobitny i zrozumiały dla odbiorców komunikat.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Na co zwrócić uwagę w komunikacji
  • Jak przedstawić informację
  • Szybko czy wolno – jak powinno się mówić
  • Głośno czy cicho – jak powinno się mówić
  • Z przerwami czy bez – jak robić pauzy

Komunikacja międzyludzka składa się z dwóch podstawowych komponentów. Te składniki to komunikacja werbalna i niewerbalna. Pojawiają się one w badaniach wielu naukowców, którzy analizując je dostarczają wskazówek na to, jak skutecznie występować przed ludźmi. Jest to kluczowa umiejętność współczesnego kierownika. Bez względu na to, czy zarządza on zespołem pracowników produkcyjnych, czy jest dyrektorem i kieruje całym przedsiębiorstwem.

Trudno analizować je w oderwaniu od siebie, razem tworzą bowiem spójny komunikat. Dopełniając się wzajemnie dają możliwości podkreślenia lub osłabienia wypowiedzi. Choć tworzą jedną całość, to można doszukać się elementów specyficznych dla każdego z nich. Właściwe wykorzystanie tych wyróżników pozwoli na przygotowanie klarownej wypowiedzi, która pozwoli zbudować wizerunek nie tylko silnego przywódcy, ale także pokaże naszą kompetencję i to nie tylko tę związaną z komunikacją.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo