zarządzanie zespołem

Zarządzanie zespołem w pracy zdalnej i hybrydowej – dobre praktyki dla menedżerów

Zarządzanie zespołem w pracy zdalnej i hybrydowej – dobre praktyki dla menedżerów 

Potrzeba wprowadzenia zmian poprzez dodanie do ustawodawstwa polskiego elastycznej formy wykonywania pracy jaką jest praca zdalna wynikała z konieczności wyjścia naprzeciw uzasadnionym potrzebom pracowników i pracodawców w tym obszarze. Jest także odpowiedzią na ich postulaty, aby wprowadzić regulacje dotyczące pracy zdalnej. W dniu 7 kwietnia 2023 r. wprowadzono regulacje dotyczące pracy zdalnej jako rozwiązania stałego przez wprowadzenie stosownych zmian do przepisów Kodeks pracy.

Należy zauważyć, że pandemia COVID-19 wpłynęła na wszystkie sfery życia społecznego, w tym także na sferę zawodową, a w związku z tym także na stosunki pracy. Z pracy zdalnej, wprowadzonej regulacją szczególną zawartą w art. 3 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych korzystało wielu pracodawców i pracowników.  

Skutkiem rozpowszechnienia pracy zdalnej jest konieczność nabycia nowych kompetencji przez managerów, którzy stoją przed wyzwaniem zarządzania zespołami wykonującymi pracę w formie zdalnej lub hybrydowej.

dyrektor / właściciel i jego pracownicy

Zmiany jakie zachodzą w sferze zarządzania zespołami

Zarządzanie przedsiębiorstwem i przewodzenie zespołom ludzkim to proces nieustannego dostosowywanie się do zmian. To one kształtują nasz współczesny świat i każdy menadżer powinien posiadać umiejętność szybkiego dopasowania się do nowej sytuacji. W tym obszarze warto jednak obserwować poczynania innych, uczyć się na ich błędach, ale także korzystać z prawidłowych rozwiązań. Jednym słowem warto wiedzieć, jakie zmiany zachodzą w sferze szeroko rozumianego zarządzania, by umieć stawić im czoła.

Zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga od menadżera wielu specyficznych umiejętności. Stanowią one odpowiedź na zmiany, jakie zachodzą w sferze zarządzania. Wielu spośród tych umiejętności nie sposób nauczyć się na kursach czy szkoleniach. Brak bowiem realnych narzędzi, które umożliwiłyby zdobycie takiej wiedzy.

Jedyną drogą do zdobycie trudnych do sprecyzowania kompetencji jest stawienie czoła wyzwaniom i codzienna praca. Tylko poprzez doświadczenie można zdobyć umiejętności stanowiące odpowiedź na zmiany zachodzące w sferze zarządzania. Wbrew pozorom świat pracy kierownika ulega ciągłym przemianom i jest bardzo dynamiczny. Zasady, które obowiązywały jeszcze kilka lat temu stają się bezużyteczne wraz z wejściem na rynek pracy nowego pokolenia. Nie bez przyczyny w kontekście zarządzania wspomina się o specyficznych potrzebach osób młodych, w średnim wieku czy starszych.

Zarządzanie milenialsami, pokoleniem Y, pokoleniem Z, personal branding, employer branding, client experiance to tylko niektóre z pojęć, które coraz częściej pojawiają się w rozmowach świadomych menadżerów. Stanowią one odpowiedź na zmieniające się czynniki społeczno-demograficzne, kulturowe, ekonomiczne i inne, które decydują o kierunku, w którym zmierza przedsiębiorstwo, a tym samym kierunku zarządzania nim i zespołem.

Poniżej przedstawione zostaną czynniki, które w ostatnich latach można zauważyć w licznych przedsiębiorstwach. Menadżerowie muszą stawić im czoła, żeby doprowadzić do skutecznego zakończenia postawionych przed nimi zadań. Występują one w różnym nasileniu w wielu przedsiębiorstwach. Świadomość ich istnienia pozwoli na przygotowanie się i dostosowanie zespołu pracowników do ewentualnych zmian.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo