Narzędzia:
Zgon pracownika lub zleceniobiorcy jest na ogół zdarzeniem nieprzewidywalnym i zaskakującym, nawet jeżeli pracownik przed śmiercią długotrwale chorował. Jest to też sytuacja, na którą pracownicy działów kadrowo-płacowych nie zawsze są przygotowani. Tymczasem rodzina zmarłego oczekuje od pracodawcy jak najszybszej wypłaty świadczeń z tym związanych, co jest zrozumiałe, mając na uwadze, że śmierć członka rodziny wiąże się zwykle z niemałymi kosztami. Sprawdź, jak szybko i bezbłędnie wypłacić należne świadczenia.
Śmierć pracodawcy powoduje wygaśnięcie stosunków pracy, ale obowiązujące od 25 listopada br. przepisy dają możliwość dalszego zatrudnienia pracowników zmarłego, gdy przedsiębiorstwo przejdzie pod zarząd sukcesyjny. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do kogo mają zastosowanie przepisy o zarządzie sukcesyjnym?
Kto powołuje zarządcę i czy powołujący może mieć uprawnienia wobec pracowników?
Jaka jest sytuacja pracowników w firmie zmarłego?
Co w sytuacji, gdy nie ustanowiono zarządcy sukcesyjnego?
Jak zawrzeć porozumienie dotyczące kontynuowania zatrudnienia (wzór dokumentu)?
Powołanie zarządcy sukcesyjnego umożliwi kontynuację działalności firmy zmarłego przedsiębiorcy, w tym m.in. dalsze zatrudnianie jej pracowników, do czasu przejęcia zakładu pracy przez spadkobierców.
Zmarł właściciel firmy, był on jedyną osoba ją prowadzącą. Kto ma podpisać w tej sytuacji świadectwo pracy pracownikom? Osoba ta miała długi i rodzina zrzekła się spadku. Nie ma więc osoby, która by dziedziczyła firmę i prowadziła ją po śmierci właściciela.
Proszę o informację, kto powinien wydać pracownikom świadectwo pracy w przypadku śmierci właściciela prywatnego (prowadzonego jednoosobowo) zakładu pracy? W zaistniałej sytuacji żona zmarłego właściciela zarejestrowała własną działalność i zatrudniła dotychczasowych pracowników męża.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas