Narzędzia:
Pierwszy pracownik świadczył pracę do 8 listopada, od 9 listopada do 30 listopada będzie na tzw. przestoju. Jego wynagrodzenie przedstawia się następująco: wynagrodzenie zasadnicze 2.600,00 zł, staż 520,00 zł. Drugi pracownik świadczył pracę do 15 listopada, od 16 listopada do 30 listopada będzie na tzw. przestoju. Jego wynagrodzenie przedstawia się następująco: wynagrodzenie zasadnicze 2.270,00 zł, premia procentowa 340,50 zł, staż 454,00 zł Czy w drugim przypadku sumuje się zasadnicze + premia? Co ze stażem w obu przypadkach?
Sytuacja epidemiologiczna nie tylko zaskoczyła, lecz i postawiła sytuację finansową wielu firm na ostrzu noża. Właściciele i przełożeni, ze wsparciem i doradztwem zespołów HR, zmuszeni byli podejmować decyzje, na które tak naprawdę nikt ich nie przygotował. Działom personalnym natomiast nierzadko przyszło się mierzyć z ich konsekwencjami i emocjami członków zespołu, którym obniżono wymiar czasu pracy. Jeśli tego typu wyzwania dopiero przed Wami, zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym podpowiadamy co przedstawiciele działów personalnych powinni wziąć pod uwagę przy ustalaniu kryteriów doboru pracowników do przestoju ekonomicznego.
Przestój ekonomiczny może dotyczyć wszystkich kategorii zatrudnionych, nie tylko pracowników w ścisłym znaczeniu, ale też zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych – zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług. Definicja pracownika jest bowiem szersza w art. 15g ust. 4 specustawy COVID. Przepisy o przestoju ekonomicznym stosuje się bowiem odpowiednio do zleceniobiorców.
Jeżeli pracodawca zmuszony jest do znacznego ograniczenia lub wręcz przerwania działalności z powodu obowiązujących przepisów sanitarnych, wówczas może nie dopuścić do pracy zatrudnionych pracowników. W takim wypadku pracownicy muszą podporządkować się decyzji pracodawcy, zwłaszcza gdy jest ona uwarunkowana przepisami szczególnymi np. specustawą o koronawirusie.
W związku ze Światowymi Dniami Młodzieży w Krakowie przez pewien okres czeka nas paraliż komunikacyjny. Nasza firma położona jest w miejscu, w którym będą przebiegać drogi dla pielgrzymów i przynajmniej przez 1 dzień będzie praktycznie całkowicie wyłączona z ruchu. W tym okresie dojazd pracowników do pracy będzie praktycznie niemożliwy. Już teraz również przewoźnicy i kontrahenci informują nas o podobnym problemie. Czy w takiej sytuacji pracodawca może zamknąć firmę na kilka dni? Na jakiej zasadzie wtedy rozliczyć nieobecność pracowników? Czy można „zarządzić” urlop wypoczynkowego całego zakładu?
Firmy nieprędko skorzystają z pomocy finansowej na wynagrodzenia i szkolenia pracowników. Prace nad ustawą antykryzysową bis niemal stanęły – 24 lipca 2013 r. połączone komisje Polityki Społecznej i Rodziny oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej skierowały projekt do specjalnej podkomisji.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas