Narzędzia:
Czy wprowadzając w urzędzie ruchomy czas pracy dla członków korpusu służby cywilnej pracodawca może wyznaczyć przedział rozpoczęcia pracy dla wszystkich pracowników między godziną 6.00 a 9.00? Czy wprowadzając ruchomy czas pracy obowiązkowe jest dokonanie zmiany zapisu w regulaminie pracy (dotychczas był podstawowy system czasu pracy), czy wystarczy zawrzeć porozumienie z organizacją związkową działającą w zakładzie pracy, bez konieczności zmian w regulaminie?
Czy do pracowników służby cywilnej może być stosowane przepisy Kodeksu pracy określające zasady stosowania ruchomego czasu pracy
Na czym polega ruchomy czas pracy i jakie są jego warianty
Czy ruchomym czasem pracy można objąć część pracowników urzędu
W jaki sposób ruchomy czas pracy może być wprowadzony
Przeczytaj również:
Problemy z rozkładami czasu pracy po zmianach w służbie cywilnej – 5 przykładów rozwiązań
Czas pracy w urzędach – nowe przepisy od 17 listopada 2023 r.
Rekompensowanie godzin nadliczbowych w służbie cywilnej – nowe zasady od 2024 r.
Nowości w zakresie czasu pracy w przepisach ustawy o służbie cywilnej, a także wprowadzone nowe zarządzenie nr 525 powoduje szereg problemów w ustalaniu godzin pracy członków korpusu służby cywilnej. Jednak w wielu sytuacjach można je rozwiązać, także stosując niektóre rozwiązania kodeksowe. W artykule przedstawiamy 5 przykładów rozwiązań w tym zakresie.
Jak właściwie planować czas pracy po zmianach w przepisach o służbie cywilnej
Szykują się zmiany w nadgodzinach dla służby cywilnej
Dnia 26 listopada 2011 r. wchodzi w życie nowelizacja przepisów, która zapewni osobom niepełnosprawnym pierwszeństwo przy ubieganiu się o pracę w służbie cywilnej, urzędach państwowych oraz samorządach.
Praca w urzędzie zazwyczaj kojarzy się ze sztywnymi godzinami pracy i dodatkowymi przywilejami (jak np. dodatek stażowy, nagroda jubileuszowa czy trzynastka). Jest jednak druga strona medalu, z której nie wszyscy zdają sobie sprawę - członek korpusu służby cywilnej za pracę w godzinach nadliczbowych (a taka się zdarza!) może otrzymać tylko czas wolny w tym samym wymiarze. RPO chce zmiany przepisów w tej kwestii!
Zatrudniliśmy pracownika, który posiada ponad 20-letni staż pracy w Stanach Zjednoczonych. Niestety, posiada tylko zestawienie informacji na temat ubezpieczenia społecznego, określające jedynie lata, w których pracował (bez określenia dokładnych dat). Ponadto nie dysponuje żadnym dokumentem, który określałby dokładne daty trwania stosunku pracy. W jaki sposób ustalić pracownikowi datę uprawnienia do nagrody jubileuszowej? Jakie dokumenty pracownik powinien przedłożyć? Czy oświadczenie pracownika w tym zakresie wystarczy? Nagroda jubileuszowa przysługuje mu na podstawie ustawy o służbie cywilnej.
Zgodnie z art. 35 ustawy o służbie cywilnej umowa na czas nieokreślony może być zawarta z osobą, która otrzymała pozytywną ocenę albo była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony. Czy można zatem zawrzeć przed upływem 1 roku umowę na czas nieokreślony z pracownikiem zatrudnionym w wymiarze 1/2 etatu w ramach umowy o pracę zawartej na czas określony 1 roku, jeżeli pracownik ten jest zatrudniony również na 1/2 etatu w innej jednostce wchodzącej w skład służby cywilnej i zawarł właśnie w tamtej firmie umowę o pracę na czas nieokreślony?
Nauczyciel dyplomowany z 17-letnim stażem otrzyma w szkole roczny urlop bezpłatny w związku z podjęciem pracy w kuratorium na stanowisku wizytatora. Artykuł 90 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej stanowi, że do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Czy w nowym miejscu pracy zostanie uwzględniony dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 17%, skoro szkoła nie może wydać świadectwa pracy?
Pracuję w jednostce wojskowej, gdzie do pracowników cywilnych stosuje się przepisy ustawy o służbie cywilnej. Od 1 stycznia 2011 r. większość pracowników zmieni stanowiska pracy. W związku z powyższym mam pytanie o przeprowadzenie ocen okresowych pracowników: kryteria oceny zostały wybrane w 2009 r. - czy należy przeprowadzić ocenę przed zmianą stanowiska? Jeżeli pracownikowi zostanie nadany pracowniczy przydział mobilizacyjny, to czy należy zmienić mu umowę o pracę?
Zgodnie z art. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. w służbie cywilnej nie może być zatrudniona osoba, która była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. W związku z powyższym, czy kierownik urzędu ma obowiązek wystąpić z zapytaniem o udzielenie informacji o osobie do Krajowego Rejestru Karnego i uzyskać potwierdzenie o niekaralności przed zatrudnieniem pracownika, czy może to zrobić po podpisaniu umowy o pracę - czy w ogóle jest konieczne wystąpienie z zapytaniem o karalność? Już na etapie rekrutacji kandydaci do pracy składają oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe - czy to oświadczenie nie jest wystarczające do zatrudnienia w służbie cywilnej?
Czy pracownik korpusu służby cywilnej, zatrudniony w komendzie powiatowej Policji, może łączyć zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy z mandatem radnego?
W jaki sposób rozwiązać umowę o pracę zawartą na czas nieokreślony z pracownikiem korpusu służby cywilnej? Dla inspektoratu, którego pracownicy są pracownikami służby cywilnej, nadrzędną ustawą jest ustawa o służbie cywilnej. Reguluje ona wyłącznie zmianę i ustanie stosunku pracy urzędnika, natomiast nie zawiera przepisów odnoszących się do pracowników służby cywilnej (niebędących urzędnikami).
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas