pakiet mobilności

Pakiet mobilności 2022 – zmiany dotyczą nie tylko wynagrodzeń

Pakiet mobilności 2022 – zmiany dotyczą nie tylko wynagrodzeń

Na początku 2022 roku wchodzi w życie druga część przepisów pakietu mobilności. Dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe będą to zmiany rewolucyjne. Obejmą delegowanie kierowców, powrót pojazdu do macierzystego kraju, kabotaż, wymagania dotyczące siedziby. Będą dotyczyły także obowiązkowych licencji dla pojazdów poniżej 3,5 t. Sprawdź, które z tych wymogów dotyczą Twojej firmy i jak masz je spełnić.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jak wprowadzać do tachografu symbol kraju, do którego wjeżdża kierowca
  • Jakie zmiany czekają nas w wymogach dotyczących siedziby firmy, zabezpieczenia finansowego przewoźników i kabotażu
  • Jak możesz udowodnić, że przestrzegasz nakazu powrotu pojazdu co 8 tygodni do bazy
  • Na jakich zasadach będą obowiązywały wymogi dotyczące licencji na pojazdy o DMC od 2,5 t do 3,5 t

Od 2 lutego 2022 r. w przypadku przewozów międzynarodowych kierowca używający tachografu cyfrowego będzie miał obowiązek wpisania na karcie symbolu kraju po przekroczeniu granicy. W odniesieniu do tachografów analogowych ten obowiązek wszedł w życie 20 sierpnia 2020 r.

Kierowca musi wpisać symbol kraju, do którego wjechał, na początku pierwszego postoju w tym państwie. Ten pierwszy postój powinien się odbyć w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. Jeśli przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca ma wprowadzić symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia. Symbolu kraju nie trzeba wprowadzać, jeśli tachograf rejestruje automatycznie dane dotyczące lokalizacji.

W związku z wprowadzeniem obowiązku wpisywania symbolu kraju zmieniono także przepis dotyczący wyjmowania karty lub wykresówki z tachografu. W nowej wersji będzie on brzmiał następująco: „Wykresówki ani karty kierowcy nie wyjmuje się z urządzenia rejestrującego przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów lub jest konieczne do wprowadzenia symbolu państwa po przekroczeniu granicy”.

Pakiet mobilności - pakiet zmian

Pakiet mobilności: duże zmiany w wynagrodzeniach kierowców

Rząd przedstawił projekt zmian w przepisach związanych z wdrożeniem kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany dotyczą m.in. wynagrodzeń kierowców, a także czasu pracy kierowców i delegowania. Są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie zmiany planowane są w zakresie diet i ryczałtów noclegowych
  • Czy wynagrodzenie za dyżury będzie mogło zostać uwzględnione w płacy minimalnej
  • Co zmieni się w dokumentacji czasu pracy kierowców
  • Kogo dodatkowo obejmie obowiązek tworzenia harmonogramów czasu pracy

Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. o ryczałtach za noclegi wypłacanych kierowcom. Zmiany zostaną wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców, ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz ustawie o tachografach.

Zmiany w dietach i ryczałtach noclegowych

Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o pensje kierowców. Z ustawy o czasie pracy kierowców zostaną usunięte przepisy o podróżach służbowych. Dodany natomiast będzie przepis, który przewiduje, że kierowca odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy nie jest w podróży służbowej w rozumieniu
art. 775 § 1 Kodeksu pracy. To oznacza, ze kierowcom nie będą już przysługiwały nieoskładkowane i nieopodatkowane należności z tytułu podróży służbowych.

Ta zmiana ma związek z przepisami pakietu mobilności oraz z wyrokiem Trybunału. Trybunał Konstytucyjny w 2016 roku orzekł, że art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców w związku z art. 775 § 2, § 3 i § 5 kp w zakresie, w jakim znajduje zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym, jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. Nie zapewnia spójności całej regulacji prawnej, prowadzi do poważnych wątpliwości interpretacyjnych i nie uwzględnia specyfiki wykonywania zawodu kierowcy w transporcie międzynarodowym. W związku z tym przepisy o podróżach służbowych kierowców powinny być zmienione.

Regulacje pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 r., też dotyczą m.in. diet i ryczałtów noclegowych kierowców. Od tego dnia polscy kierowcy, wykonujący przewozy kabotażowe i cross-trade (przewozy inne niż tranzytowe oraz dwustronne), będą musieli dostawać takie samo wynagrodzenie, jak kierowcy z krajów, przez które przejeżdżają. Do tego wynagrodzenia nie będzie można zaliczyć diet ani ryczałtów noclegowych.

Tymczasem w Polsce diety i ryczałty stanowią w bardzo wielu firmach znaczną część pensji kierowców (choć formalnie nie są częścią wynagrodzenia), ponieważ nie płaci się od nich składek i podatku dochodowego. Takim kierowcom od 2 lutego za czas przepracowany w innych krajach będzie się należało wyrównanie, ponieważ po odjęciu diet i ryczałtów ich pensja będzie za niska w stosunku do obowiązującej w innych krajach.

Czas pracy kierowców ciężarówek - koszty pracodawców

Pakiet mobilności: zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców zwiększą koszty pracodawców

W związku z zapisami unijnego pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 roku, Ministerstwo Infrastruktury zamierza znowelizować polskie przepisy dotyczące zasad delegowania w transporcie międzynarodowym i wynagrodzenia dla kierowców. Jeśli resort wprowadzi zapowiadane zmiany, koszt utrzymania kierowcy wzrośnie średnio o około 35 procent.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jakie podstawowe wymogi wprowadzają nowe przepisy unijne w ramach pakietu mobilności

  • Co stanowi jedną z najważniejszych zmian dla polskich przewoźników wynikających z pakietu mobilności

  • Jaką niekorzystną dla pracodawców zmianę w przepisach o czasie pracy kierowców planuje wprowadzić resort infrastruktury

– Prace nad przepisami to z jednej strony dobra wiadomość, bo bez nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowcy, jak wynika z naszej symulacji, firmy transportowe czekałby wzrost wydatków przeciętnie o 60 procent. Tyle że koszty większe o ponad jedną trzecią, to bardzo dużo dla rodzimych przewoźników. Są też inne propozycje zmian polskich przepisów, które minimalizowałyby efekt pakietu mobilności – podkreśla Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, Grupa INELO.
Nowe przepisy unijne zakładają, że kierowca polskiego przewoźnika wykonujący międzynarodowy transport drogowy ma zarabiać co najmniej tyle samo, co kierowca w danym kraju, w którym wykonuje pracę. W określonych rodzajach przewozów, jeśli np. wiezie towar w Niemczech, ma dostać taką samą stawkę jak pracownik niemieckiej firmy transportowej. Dla polskich przewoźników takie zmiany spowodują ogromny wzrost kosztów.
Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców z Grupy INELO przeprowadzili w tym celu symulację. Wynika z niej, że bez zmian w polskim prawodawstwie koszt pracodawcy wzrośnie średnio o 60 procent, a w zależności od rodzaju wykonywanego transportu i obowiązującej dokumentacji pracowniczej nawet się podwoi.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo