Narzędzia:
W warunkach stanu epidemii ponoszenie ciężarów finansowych związanych z prowadzeniem działalności socjalnej może być dla niektórych pracodawców wyzwaniem i wiązać się z ryzykiem braku możliwości wypełnienia wszystkich wymogów określonych przepisami. W najnowszym odcinku podcastu odpowiadamy na pytanie, w jaki sposób mniejsi pracodawcy – zobowiązani do wypłaty świadczeń urlopowych – mogą odstąpić od realizacji tych obowiązków w 2021 r.
Kiedy pracodawca zobowiązany jest do tworzenia funduszu socjalnego, a kiedy do wypłaty świadczeń urlopowych
Jakie możliwości w zakresie rezygnacji z wypłaty świadczeń urlopowych przewidują obowiązujące przepisy
Czy pracodawcy, którzy skorzystali z możliwości zawieszenia wypłaty świadczenia urlopowego na czas epidemii powinni w styczniu również przekazać pracownikom informację o niewypłacaniu tego świadczenia w 2021 r.
Jedną z metod uniknięcia trudności finansowych w okresie epidemii koronawirusa może okazać się zawieszenie prowadzonej działalności socjalnej. Sprawdź, jakie będą warunki takiego zawieszenia i w jaki sposób będzie ono mogło zostać przez pracodawcę dokonane.
Pracodawca, przyznając świadczenia socjalne, pozyskuje – niejednokrotnie bardzo szeroki - zakres danych osobowych o sytuacji danej osoby. Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek dokonywania okresowego przeglądu pozyskanych danych. Więcej na ten temat w kolejnym odcinku vloga kadrowo-płacowego.
Pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia corocznego przeglądu danych osobowych osób uprawnionych do korzystania z funduszu socjalnego, które przetwarza na potrzeby działalności socjalnej. Takie odpowiedzi udzieliło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na zapytanie redakcji publikacji „Dokumentacja kadrowa”.
Ustawowa definicja działalności socjalnej jest bardzo szeroka. Obejmuje wsparcie zarówno wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, jak i opieki nad dziećmi, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Z drugiej jednak nie przewiduje wszystkich form wsparcia dla pracowników, jakie chcieliby im zapewnić pracodawcy.
Z tekstu dowiesz się:
Czy istnieje możliwość rozłączenia środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych od spółki powiązanej (chcielibyśmy wyodrębnić nasze konto ZFŚS jako całkowicie niezależne). Jeśli tak, to w jaki sposób należy podzielić posiadane środki, jeśli stałoby się to w trakcie roku? Czy też oddzielenie musi nastąpić zawsze od początku nowego roku? Proszę o wskazówki, jakie kroki należy podjąć w celu takiego rozdzielenia.
Czy nowo powstała firma, która na dzień 1 lipca 2016 r. zatrudniła 16 osób, powinna wypłacać swoim pracownikom świadczenie urlopowe? Możliwe, że na 1 stycznia 2017 r. firma będzie zatrudniać ponad 20 osób. Który moment jest ważny dla ustalenia stanu zatrudnienia i prawa do tworzenia funduszu socjalnego lub wypłaty świadczenia urlopowego?
Konfederacja Lewiatan proponuje wprowadzenie zmian w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Chce umożliwienia finansowania (lub współfinansowania) ze środków ZFŚS abonamentów medycznych oraz wykreślenia z kręgu ustawowo uprawnionych do świadczeń i usług emerytów i rencistów – byłych pracowników zakładu.
Utarło się, że przełom lutego i marca to okres, w którym naliczane są odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. A to dlatego, że wysokość odpisów uzależniona była od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w II półroczu lub w całym poprzednim roku. Była – bo od kilku lat odpisy na ZFŚS są zamrażane, a podstawę ich naliczenia stanowi wynagrodzenie z II połowy 2010 roku.
13 lipca 2013 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Rozszerza ona zakres, określonej w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, definicji działalności socjalnej.
Komisja socjalna przyznała pracownikom bilety do kina, stosując kryterium dochodowe. W wielu przypadkach cena tych biletów przekraczała 380 zł, a więc świadczenia z ZFŚS zwolnione z podatku. Czy prawidłowym jest postępowanie obciążające kosztami podatkowymi z nadwyżki powyżej 380 zł wydanych biletów konta ZFŚS, zamiast potrącania należnego podatku z wynagrodzenia netto pracowników? Czy „fundując” pracownikom podatek od biletów z ZFŚS nie naruszamy zasady wydatkowania tego funduszu na działalność socjalną? Czy wówczas podatku od wydanych biletów, wypłaconego ze środków ZFŚS, nie należałoby traktować jako przyznanie kolejnego świadczenia socjalnego? Inaczej jest w przypadku wypłat finansowych, gdzie komisja socjalna przyznaje pracownikom kwoty brutto i, jeśli przewyższają kwotę 380 zł, jest ona umniejszana o podatek dochodowy. Ale jakie jest prawidłowe postępowanie podatkowe przy wypłatach świadczeń rzeczowych z ZFŚS, nie stanowiące naruszenia zasad funkcjonowania tego funduszu?
Podpisana przez Prezydenta tzw. ustawa żłobkowa reguluje nie tylko kwestie zakładania żłobków, lecz także organizowania innych form opieki nad małymi dziećmi, jak kluby dziecięce czy dzienni opiekunowie. Dla pracodawców, którzy chcą ułatwić swoim pracownikom łączenie roli rodzica z aktywnością zawodową, nowe przepisy wprowadzają ułatwienia, jak np. możliwość zwiększenia odpisu na ZFŚS na utworzenie przyzakładowego żłobka lub klubu dziecięcego!
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas