Narzędzia:
Od 1 marca 2011 r. pracodawcy nie mogą ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników o lekkim lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, którzy posiadają ustalone prawo do emerytury. Rzecznik Praw Obywatelskich, na podstawie otrzymanych skarg, postanowił interweniować w tej sprawie w resorcie pracy!
Nauczyciele naszej placówki (szkoła specjalna) otrzymali dofinansowanie od dyrektora do kosztów kursu kwalifikacyjnego ze środków budżetowych, o których mowa w art. 70a ust. 1 Karty Nauczyciela. Nie byli formalnie kierowani na tę formę kształcenia, kurs jest organizowany przez Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli i odbywa się na terenie naszej szkoły. Czy otrzymana kwota dofinansowania podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Dnia 1 stycznia 2011 r. wchodzi w życie większość przepisów nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a wśród nich te dotyczące sposobu wliczania pracowników niepełnosprawnych do stanu zatrudnienia niepełnosprawnych oraz uzyskiwania dofinansowania na pracowników posiadających prawo do emerytury. W kolejnych latach zmienią się także przepisy dotyczące norm czasu pracy oraz wysokości dofinansowań do wynagrodzeń. Sprawdź, kiedy i jakie zmiany zaczną obowiązywać!
Sierpień tego roku dla wielu pracodawców pobierających dofinansowanie do wynagrodzenia osób niepełnosprawnych przyniósł zatrważające wiadomości. Okazało się bowiem, że według stanowiska Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych i Funduszu - zamieszczonego na stronie internetowej PFRON - wielu pracodawców nienależnie pobiera dofinansowania już od stycznia 2009 r. PFRON natomiast oczekuje zwrotu pobranych środków wraz z odsetkami. Ale czy takie żądanie jest zgodne prawem? Czy można obarczać pracodawców konsekwencjami zmieniającego się prawa, na które m.in. PFRON nie zwracał wcześniej uwagi? A wszystko przez tzw. efekt zachęty…
Zmniejszenie liczby niepełnosprawnych, pracujących w skróconym czasie pracy (zamiast pracowników o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności - tylko pracownicy o znacznym stopniu niepełnosprawności), ustalenie najniższego wynagrodzenia na stałym poziomie i zmiana wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych - to zaledwie kilka z propozycji zmian w ustawie o zatrudnianiu niepełnosprawnych! Posłowie tłumaczą je koniecznością uelastycznienia i dostosowania przepisów do obecnej sytuacji gospodarczej - jak będzie w rzeczywistości?
Czy nie biorąc pod uwagę kryterium socjalnego pracodawca może wypłacać jako świadczenie podstawowe „wczasy pod gruszą”, a w przypadku świadczenia wyższego (większa kwota) niż podstawowe może uzależniać od dochodu na członka rodziny (np. 125%, 150% świadczenia podstawowego itp.)?
Czy środki pieniężne wypłacane w ramach ZFŚS (dopłaty do świąt) muszą być udokumentowane fakturą przez pracownika? Do tej pory środki były wypłacane dopiero po okazaniu faktury wystawionej na jednostkę. Czy istnieje możliwość przelewania na konto pracownika określonej kwoty bez konieczności przedstawiania przez niego faktury?
W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz innych ustaw. Zmienione zostaną m.in. zasady przyjmowania i odrzucania przez urzędy pracy ofert pracy składanych przez pracodawców. Sprawdź, w jakich przypadkach urzędy pracy będą musiały lub mogły odmówić przyjęcia Twojej oferty pracy!
Pracownik jest zatrudniony w firmie na 1/4 etatu. Pracodawca wypłaca pracownikom dofinansowanie do wypoczynku z ZFŚS. Warunkiem otrzymania świadczenia jest wykorzystanie w okresie 14 dni urlopu wypoczynkowego. Pracownik, o którym mowa powyżej, pracuje 1 dzień w tygodniu po 8 godzin, urlop bierze w dni pracujące. Przy rocznym wymiarze urlopu 26 dni ma prawo do 52 godzin urlopu w roku. Jak udzielić pracownikowi urlopu, by mógł otrzymać świadczenie i wykorzystał urlop w sposób analogiczny do pracowników pracujących w pełnym wymiarze?
Pracuję w firmie zatrudniającej powyżej 50 osób. W tym roku zostały wstrzymane nam wypłaty z tytułu świadczeń socjalnych, popularnie zwanych „wczasy pod gruszą”. Z kolei ja otrzymałem wypowiedzenie umowy o pracę, z racji lat pracy 3-miesięczne. W związku z tym moje pytanie dotyczy tego właśnie świadczenia. Czy pracodawca ma w obowiązku wypłacić mi zaległe świadczenie socjalne za ten rok i w jakiej wysokości (umowa wygasa 31 grudnia 2009 r.)?
Czy pracownik, który ma dziecko i nie jest w związku małżeńskim, może swój dochód - dla celów dofinansowania do wypoczynku z ZFŚS - podzielić na 2 osoby (siebie i dziecko), czy też 3? Czy jest jakaś zależność adresu zamieszkania czy zameldowania? Czy w ogóle nie może wykazać dziecka?
W zakładzie pracy wypłacane są wynagrodzenia urlopowe, uwarunkowane wykorzystaniem 14-dniowego urlopu. W dniu 8 lipca 2009 r. zmarł pracownik. Małżonka zmarłego otrzymała ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w ilości 16 dni. Czy można wypłacić małżonce wynagrodzenie urlopowe? Zaznaczam, że regulamin ZFŚS obowiązujący w firmie nie posiada żadnego zapisu na ten temat. Przy jego opracowywaniu nie pomyślano o takim ewentualnym zdarzeniu.
Proszę o wyjaśnienie, czy pracownik (ojciec dziecka), żeby skorzystać z urlopu okolicznościowego na urodzenie dziecka, a później z dofinansowania z ZFŚS czy z uprawnień wynikających z przepisów prawa pracy dot. pracowników opiekujących się dzieckiem do lat 4 oraz z dni wolnych (art. 188 kp) jest zobowiązany do przedłożenia aktu urodzenia dziecka, aby udowodnić swoje prawa do ww. roszczeń?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas