Narzędzia:
Praca w zespole w naturalny sposób powoduje powstawanie konfliktów. Zredukowanie ich ilości i siły można osiągnąć poprzez wyznaczanie własnych granic, czego głównym elementem jest asertywność. Jest to umiejętność, której z powodzeniem można się nauczyć. Podstawą będzie poznanie 5 kroków asertywnego sposobu przekazywania informacji
Zaufanie jest jednym z najważniejszych pojęć psychologicznych związanych z funkcjonowaniem człowieka w organizacji. Jest ono bardzo ważne w zespołach działających stacjonarnie. Jeszcze większego wymiaru nabiera w przypadku pracy zdalnej czy zespołach rozproszonych, w których członkowie pracują jednocześnie w różnych miejscach.
Skuteczna strategia komunikacji wewnętrznej jest niezbędnym elementem sukcesu każdej firmy. W obszarze komunikacji wewnętrznej zawsze jest coś do zrobienia i ulepszenia.
Gdy z naszym zdrowiem dzieje się coś złego, z reguły jesteśmy w stanie to zauważyć. Stosujemy wtedy „domowe” sposoby i na własną rękę staramy się sobie pomóc. Jeśli naciągniemy mięsień - smarujemy go maścią przeciwzapalną, jeśli boli nas gardło - sięgamy po tabletkę do ssania, jeśli mamy kaszel - pijemy syrop. I często takie działania wystarczają. Do lekarza wybieramy się wtedy, gdy mamy podejrzenie, że objawy i możliwa choroba stojąca za nimi przekracza nasze możliwości tzn. nie mamy wystarczającej wiedzy lub doświadczenia.
Picie alkoholu jest głęboko zakorzenione w naszej kulturze. Pijemy, gdy jest nam smutno, pijemy również, gdy świętujemy. Podczas uroczystości rodzinnych alkohol często jest punktem obowiązkowym. Nasze przywiązanie do alkoholu widać nawet podczas imprez urodzinowych dla dzieci, gdzie otwierane jest „piccolo”. Mimo tego, że jest to napój bezalkoholowy, jest często pierwszy punkt naszej „edukacji” do picia i wszechobecności świętowania z alkoholem.
Ocena okresowa pracownika powinna być obiektywna, szczegółowa i w maksymalnym stopniu odzwierciedlać rzeczywistość. Powinna także odbywać się w odniesieniu do pewnych reguł. Wszystko to ma doprowadzić do wskazania obszarów, w których pracownik osiąga zadowalające rezultaty i tych, w których powinien się rozwijać. Oceniający powinien unikać czynników, które zakłócałyby dokonanie obiektywnej oceny.
Samo dokonanie oceny pracownika to pierwszy krok w procesie szeroko rozumianego zarządzania zespołem. W kolejnym należy tę ocenę przekazać głównemu zainteresowanemu. Wymaga to odpowiedniego przygotowania. Jednym z ciekawszych modeli przebiegu rozmowy oceniającej jest schemat dwukierunkowy zamknięty, czyli problem solving.
Oceny roczne, kwartalne, miesięczne powinny przede wszystkim motywować pracownika do większego zaangażowania w pracę. Jest to bardzo trudne do osiągnięcia. Warto spojrzeć na nie z drugiej strony i zastanowić się, co zrobić, by ocena nie była elementem obniżającym motywację.
Viktor Frankl, legendarny austriacki psychoterapeuta, autor wielu książek o poczuciu sensu, przekonywał, że człowieka należy „przeceniać", aby pozwolić mu osiągać to, co rzeczywiście jest zdolny osiągnąć.
Instytut Gallupa od dawna podkreśla, że za zaangażowanie pracowników w zespole w ponad 70% odpowiada jego lider. Bycie liderem to wyzwanie na wielu płaszczyznach. Często umknąć mogą pierwsze sygnały spadku zaangażowania pracowników. Umiejętność dostrzegania pierwszych oznak spadku zaangażowania jest bardzo istotna, ponieważ zrozumienie przyczyn i odpowiednia reakcja oraz plan naprawczy mogą zająć trochę czasu. Im wcześniej uda się wykryć te oznaki, tym szybciej i łatwiej będziemy mieli szanse powstrzymać i odwrócić ten trend.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas