Rozwój kompetencji miękkich w miejscu pracy – trend czy klucz do sukcesu

Redakcja Portalu
19.03.2024AKTUALNE

Rozwój kompetencji miękkich w miejscu pracy – trend czy klucz do sukcesu

W ostatnich latach rozwój kompetencji miękkich stał się coraz popularniejszy w mniejszych firmach i większych korporacjach.

Podczas rozmów rekrutacyjnych zawsze słyszymy popularne pytania o doświadczenie. Niejeden kandydat dziwi się jednak, słysząc pytania bardziej kreatywne, które odbiegają od obszaru, którym zajmuje się firma. Jaki jest tego cel?

Zmieniający się rynek pracy pokazuje, że często Rekruterzy i Hiring Managerowie wolą zatrudnić osobę z mniejszym doświadczeniem, ale komunikatywną, z wysokim poziomem kompetencji miękkich. Są one kluczem do efektywnej współpracy między pracownikami, tworzenia pozytywnej kultury organizacyjnej i osiągania sukcesów, jako jednostki, zespoły i cała firma. Wraz z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji i szeroko pojętej technologii, okazało się, że wyjątkową cechą człowieka są umiejętności miękkie, które pomagają skutecznie komunikować się, rozwiązywać problemy i współpracować.

Jakie kompetencje miękkie są najczęściej pożądane przez firmy?

  1. Komunikatywność

Firmy, poza jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi, są organizacjami, które zrzeszają większą grupę osób. Umiejętność skutecznej i jasnej komunikacji jest podstawą dobrze funkcjonującej firmy. W każdej strukturze pojawiają się konflikty i nieporozumienia, dlatego komunikatywność jest tak ważnym aspektem w organizacjach. Managerowie poszukują osób, które będą potrafiły jasno przedstawić swoje myśli, słuchać innych, ale też rozwiązywać problemy, zaczynając od rozmowy z drugą stroną. Cenne jest tutaj podejście NVC - metoda porozumienia bez przemocy.

  1. Współpraca

W organizacjach biznesowych nikt nie jest samotną jednostką. Większość zadań w firmach wymaga współpracy z klientami, kandydatami lub pozostałymi członkami zespołów. Umiejętność budowania relacji i empatyczne podchodzenie do drugiej osoby są jednym z najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy. Jest to również informacja dla zatrudniającego Managera czy kandydat będzie odpowiednią osobą do istniejącego już zespołu.

  1. Samodzielność

Jedną z ważniejszych kompetencji miękkich jest samodzielność i proaktywność. Firmy poszukują osób, które będą same podejmowały inicjatywę i szukały rozwiązań na własną rękę. Bycie proaktywnym i samodzielnym oznacza bycie osobą, która w obliczu wyzwania w pierwszej kolejności sama zacznie szukać możliwości wyjścia z trudnej sytuacji, zamiast pytać o gotowe odpowiedzi Leadera czy Managera.

Osoby, które samodzielnie rozwiązują problemy, są dużo bardziej cenione przez współpracowników i pracodawców.

  1. Zarządzanie czasem i odpowiednia organizacja pracy

Równie ważne jak samodzielność, jest zarządzanie swoim czasem i organizacja pracy według priorytetów. Odpowiednie poukładanie obowiązków zwiększa efektywność pracownika, pozwala mu lepiej i szybciej osiągać cele. Efektem jest fakt, że pracownik jest wydajniejszy, ponieważ unika opóźnień i realizuje zadania na czas. Takie podejście pozwala na zbudowanie wizerunku osoby profesjonalnej i odpowiedzialnej.

  1. Zarządzanie stresem

Niezwykle kluczowa umiejętność miękka, która wpływa na to, jak pracownik odnajduje się w pracy pod presją i jak reaguje na trudności, które pojawiają się na jej drodze. Umiejętność radzenia sobie ze stresem jest kluczowa dla utrzymania efektywności i dobrego samopoczucia pracownika w sytuacji problematycznej. Zarządzanie stresem jest również istotne pod kątem jakości podejmowanych decyzji. Wypracowane dobre strategie radzenia sobie pozwalają zachować spokój i klarowność myślenia nawet w sytuacji presji czasu.

  1. Elastyczność

Osoby, które charakteryzują się wysokimi umiejętnościami miękkimi, są bardziej otwarte na zmiany i łatwiej adaptują się do nowych warunków. Czasem w organizacjach dochodzi do dynamicznych zmian, takich jak: zmiany zespołów, managerów czy zmiany zadań. Zespół zbudowany z osób elastycznych, będzie pozwalał firmie lepiej radzić sobie w przypadku dynamicznych zmian na rynku.

Jak wspierać rozwój kompetencji miękkich jako pracodawca?

Przede wszystkim, poznaj swoje kompetencje miękkie. Wiedząc, w jaki sposób funkcjonujesz Ty, jako pracodawca czy Manager, będzie Ci dużo łatwiej zrozumieć, jak funkcjonuje Twój zespół, kogo poszukujesz wśród kandydatów i jakie kompetencje miękkie chcesz rozwijać w swojej firmie. Wypisz, na których cechach zależy Ci najbardziej i zastanów się, jak możesz zachęcić zespół do rozwoju tej kompetencji.

Zorganizuj warsztaty, które przedstawią pracownikom znaczenie kompetencji miękkich w organizacji. Pozwól, aby pracownicy sami rozpoznali swoje cechy i zaczęli bardziej świadomie wykorzystywać je w środowisku pracy.

Wymieniaj się z pracownikami swoimi spostrzeżeniami. Zapraszaj ich na rozmowy ewaluacyjne, podczas których rozwiniesz temat kompetencji miękkich. Spraw, aby ten obszar stał się ważny również dla nich. Przedstaw, jakie są zalety doskonalenia tych cech i co zyskują dzięki nim jako pracownik.

Podczas integracji czy spotkań grupowych doceniaj kompetencje miękkie, aby Twój zespół wiedział, że liczą się dla Ciebie nie tylko ich umiejętności twarde, ale też wyjątkowa cecha ludzka - umiejętności miękkie.

Katarzyna Kordasińska - psycholog, psychoterapeuta w trakcie czteroletniej szkoły psychoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym w Instytucie Poznawczym w Gdańsku. W codziennej pracy zajmuje się prowadzeniem konsultacji psychologicznych, organizacją szkoleń i warsztatów z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego oraz procesem rekrutacyjnym pracowników w firmie IT.

Słowa kluczowe:
modele komepetencyjne

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo