Podnoszenie kwalifikacji pracowników to długoterminowa inwestycja, która pomaga organizacjom uzyskać przewagę konkurencyjną poprzez dostosowanie rozwoju zawodowego pracowników do szerszej strategii rozwoju firmy.
Przeczytaj też:
Podnoszenie kwalifikacji pracowników, czyli UPSKILLING odnosi się do procesu uczenia się, w którym pracownicy mają możliwość rozwijania istniejących kluczowych umiejętności i zdobywania nowych, minimalizując rosnącą lukę kompetencyjną.
Upskilling koncentruje się na poszerzaniu umiejętności obecnych pracowników poprzez szkolenia i programy rozwoju zawodowego. Oferuje zarówno awans zawodowy, jak i szansę na rozwój umiejętności. Upskilling przygotowuje pracowników do zmian spowodowanych postępującą transformacją cyfrową. W miarę jak organizacje wprowadzają nowe technologie, pracodawcy muszą zadbać o to, aby ich pracownicy posiadali umiejętności niezbędne do korzystania z tych technologii.
Reskilling to uczenie pracowników nowych umiejętności, często po to, aby mogli przejąć inną rolę i zadania w firmie. Dzięki temu utalentowani pracownicy z ograniczonymi możliwościami rozwoju na swoich obecnych stanowiskach mogą zmienić swoje stanowisko, a firma dzięki temu nie tylko utrzyma dobrych pracowników, ale także pomoże im w rozwoju nowych kompetencji.
Cyfrowe zmiany zachodzą szybciej niż kiedykolwiek. Technologia sprawiła, że wiele zawodów ewoluowało, jednocześnie tworząc nowe role, które wymagają zaawansowanych umiejętności. I to nie tylko w IT — w wielu innych zawodach pracownicy muszą teraz kompetentnie posługiwać się szeregiem narzędzi cyfrowych.
Przekwalifikowywanie i podnoszenie kwalifikacji pracowników to techniki stosowane w celu pomocy pracownikom w rozwijaniu nowych umiejętności lub doskonaleniu już posiadanych. Reskilling definiuje się jako szkolenie pracowników w zakresie nowych umiejętności, aby umożliwić im wykonywanie różnych prac, podczas gdy upskilling odnosi się do możliwości rozwoju, które pomagają pracownikom poprawić ich obecne wyniki pracy.
W ostatnich latach potrzeba podnoszenia i zmiany kwalifikacji wynikała z kilku czynników, takich jak:
Zarówno przekwalifikowanie, jak i podniesienie kwalifikacji są niezbędne dla pracodawców, którzy chcą wyprzedzać konkurencję.
Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego szacuje się, że do 2025 r. powstanie ponad 2,1 miliona nowych miejsc pracy w dziedzinie analizy danych, przy czym znaczna część tych miejsc pracy będzie wymagać wyższych stopni naukowych i specjalistycznego szkolenia. Zapotrzebowanie na specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa ma wzrosnąć aż o 28% w najbliższej dekadzie. Będzie rosło zapotrzebowanie na specjalistów, którzy są w stanie zaprojektować i rozwinąć te systemy. Obejmuje to nie tylko informatyków i inżynierów oprogramowania, ale także ekspertów w takich dziedzinach, jak psychologia, etyka i interakcja człowiek-komputer. Te zawody wymagają szerokiego zakresu umiejętności i specjalistycznej wiedzy. Powstają cały czas nowe miejsca pracy wraz z rozwojem nowych gałęzi gospodarki związanych z rewolucją cyfrową. Rozwój branży e-commerce doprowadził do powstania tysięcy nowych miejsc pracy w logistyce i realizacji zamówień, a także w marketingu cyfrowym i obsłudze klienta. Podobnie rozwój technologii energii odnawialnej doprowadził do wzrostu liczby miejsc pracy w sektorze czystej energii, od instalacji paneli słonecznych po konserwację turbin wiatrowych.
Tak było zawsze, to nie jest nowe zjawisko. Na przestrzeni wieków postęp technologiczny doprowadził do dezaktualizacji niektórych zawodów, jednocześnie tworząc nowe możliwości w innych. Różne jest tylko tempo tych zmian. To, co obserwujemy raptem w okresie ostatnich kilku miesięcy w obszarze rozwoju sztucznej inteligencji i jej zastosowania, wszystkich nas zaskakuje i wielu niepokoi. To tempo wymusza na nas szybkie reakcje szczególnie w obszarze inwestowania w programy edukacyjne i szkoleniowe, które pomogą nie tylko nadążyć za galopującymi zmianami technologicznymi, ale także wyprzedzić konkurencje. Dlatego upskilling i reskilling pracowników jest teraz ważniejszy i pilniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Sektor wiedzy jest jednym z obszarów, w którym narzędzia AI, takie jak Chat GPT, nie zabiorą miejsc pracy, ale wręcz stworzą nowe.
W sektorze wiedzy oczekuje się, że Chat GPT pomoże w badaniach i rozwoju, analizie danych i obsłudze klienta. W obszarze badań i rozwoju ChatGPT może pomóc naukowcom w analizowaniu i syntezie dużych ilości danych, umożliwiając im podejmowanie bardziej świadomych decyzji. Może to prowadzić do powstawania nowych produktów i usług, co z kolei doprowadzi do powstania nowych miejsc pracy w takich dziedzinach, jak inżynieria, marketing i sprzedaż. Czat GPT może pomóc w analizie danych, ale nie zastąpi roli analityka danych. Oznacza to, że zatrudnienie w tej dziedzinie będzie nadal bardzo poszukiwane.
W działach obsługi klienta ChatGPT może pomóc zapewniając automatyczne odpowiedzi na typowe zapytania. Jednak zawsze będą potrzebni przedstawiciele obsługi klienta, którzy będą zajmować się bardziej złożonymi problemami i zapewniać klientom spersonalizowany kontakt, a przede wszystkim budować i utrzymywać relacje.
Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego postęp technologiczny do 2025 r. stworzy 97 milionów nowych miejsc pracy. Kluczem do zapewnienia, że technologia będzie sprzyjać bardziej tworzeniu niż eliminowaniu miejsc pracy jest inwestowanie w przekwalifikowanie i podnoszenie kwalifikacji siły pracowników.
Pojawienie się narzędzi AI, takich jak Chat GPT, również spotkało się z obawami dotyczącymi utraty pracy. Jednak, podobnie jak w przypadku innych technologii, Chat GPT prawdopodobnie nie zabierze miejsc pracy, ale zamiast tego stworzy nowe.
Oto kilka przykładów miejsc pracy, które prawdopodobnie zostaną utworzone dzięki obecności ChatGPT:
To tylko kilka przykładów ról zawodowych, które zostaną utworzone dzięki rozwojowi ChatGPT. Chat GPT może także oszczędzić czas wielu zawodom i pracownikom dzięki automatyzacji powtarzalnych i prostych zadań, aby oni mogli się skupić na bardziej wymagających, kreatywnych i ważniejszych kwestiach. Może to prowadzić do większej satysfakcji z pracy i wyższej jakości wyników pracy.
Niektóre zawody mogą być zagrożone automatyzacją i wkraczającą rewolucyjnie w nasze życie sztuczną inteligencją, ale jednocześnie pojawi się wiele nowych możliwości w różnych dziedzinach, gdzie dzięki zdobyciu nowych umiejętności będą mogli pracować w nowych rolach i możliwe, że na lepszych i stabilniejszych warunkach finansowych. Technologia ma potencjał tworzenia nowych gałęzi przemysłu i rynków, co prowadzi do tworzenia jeszcze większej liczby miejsc pracy w przyszłości. Ważne jest, aby wykorzystać możliwości, jakie stwarza technologia, jednocześnie podnosząc lub zmieniając nasze kwalifikacje.
Karolina Karwowska