Pracodawcy chętnie korzystają z możliwości wprowadzenia elastycznego czasu pracy. Ale czy robią to w sposób zgodny z przepisami? Jak wynika z kontroli PIP, wprowadzenie i stosowanie elastycznego czasu pracy często wiąże się z naruszeniami przepisów. Jakie są najczęstsze przewinienia pracodawców w tym zakresie?
Pierwszy błąd wykryty przez Państwową Inspekcję Pracy polega na tym, że pracodawcy nie dopełniają obowiązku ustalenia rozkładu czasu pracy pracowników. W 26,3 proc. skontrolowanych podmiotów inspektorzy ujawnili nieprawidłowości polegające na nieustaleniu rozkładu czasu pracy.
Drugi błąd, który pojawił się u 15,7 proc. kontrolowanych pracodawców, to ustalanie rozkładu czasu pracy niezgodnie z przepisami (odsetek pracowników, wobec których ujawniono wskazane nieprawidłowości, wynosił odpowiednio 17,8 i 11,2 proc.).
Trzecie przewinienie dotyczyło blisko 13 proc. pracodawców, którzy nie informowali pracowników o obowiązujących ich rozkładach czasu pracy.
Czwarty błąd to informowanie pracowników o rozkładach czasu pracy w sposób niezgodny z przepisami (np. bez zachowania wymaganego terminu) – robiło tak 9 proc. pracodawców.
Piąty błąd pracodawców przy wprowadzaniu i stosowaniu elastycznego czasu pracy to niewłaściwy tryb wprowadzenia przedłużonego okresu rozliczeniowego. W trakcie ubiegłorocznych kontroli u 129 skontrolowanych pod tym kątem pracodawców stwierdzono go w 27 przypadkach.
Szósty błąd, polegający na nieprzekazaniu właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy kopii porozumienia w sprawie przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy, popełniono w 27 przypadkach, natomiast w 21 nie dotrzymano terminu przekazania dokumentów (to już siódme przewinienie pracodawców). Aż u 27 pracodawców (na 129 zbadanych) stwierdzono przypadki stosowania przedłużonego okresu rozliczeniowego, pomimo iż nie została wdrożona żadna z przewidzianych przepisami procedur do przedłużenia okresu rozliczeniowego na okres nieprzekraczający 12 miesięcy.
W myśl art. 129 § 3 Kodeksu pracy pracodawca sporządza rozkład czasu pracy danego pracownika w formie pisemnej lub elektronicznej.
Rozkład (nazywany też harmonogramem lub grafikiem) nie musi obejmować całego okresu rozliczeniowego – pracodawca może go sporządzić na okres krótszy, ale obejmujący co najmniej 1 miesiąc. Tak sporządzony rozkład pracodawca musi przekazać pracownikowi co najmniej na 1 tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który został sporządzony ten rozkład (nie jest zatem możliwe sporządzanie grafików czasu pracy na okresy jednotygodniowe albo przekazywanie ich pracownikom z dnia na dzień).
Pracodawca jest jednak zwolniony z obowiązku sporządzania rozkładu czasu pracy (art. 129 § 4 Kodeksu pracy), jeżeli:
rozkład czasu pracy pracownika wynika z prawa pracy, obwieszczenia albo z umowy o pracę,
w porozumieniu z pracownikiem ustali czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z norm czasu pracy – w takim przypadku rozkład czasu pracy ustala pracownik,
na pisemny wniosek pracownika stosuje do niego rozkłady ruchomego czasu pracy lub pracownik ma ustalony indywidualny rozkład czasu pracy.
Przedłużenie okresu rozliczeniowego do maksymalnie 12 miesięcy jest możliwe w każdym systemie czasu pracy. Można to zrobić, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy oraz zachowane są ogólne zasady dotyczące ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników.
Na wydłużenie okresu rozliczeniowego pracodawca musi uzyskać zgodę:
organizacji związkowych (lub, jeśli w zakładzie działa więcej niż jedna organizacja związkowa i nie można osiągnąć porozumienia ze wszystkim, organizacji reprezentatywnej w rozumieniu art. 24125a Kodeksu pracy) lub
przedstawicieli pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u pracodawcy.
Ustalenia między wskazanymi stronami w zakresie wydłużenia okresu rozliczeniowego strony zawierają w porozumieniu. Kopię tego porozumienia pracodawca ma obowiązek przekazać do właściwego okręgowego inspektora pracy – w terminie 5 dni od zawarcia porozumienia.
Źródło: Sprawozdanie Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy – 2014, www.pip.gov.pl; www.mpips.gov.pl.
Emilia Wawrzyszczuk