Narzędzia:
Obowiązujące od 27 czerwca br. przepisy pozwalają pracodawcom działającym w sektorze finansowym wymagać od zatrudnianych osób złożenia oświadczenia o niekaralności lub przedłożenia w tym zakresie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
Przed nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem dyrektor szkoły musi odebrać od niego zaświadczenie o niekaralności z KRK. Obowiązek ten dotyczy nawiązania każdego stosunku pracy – nawet, jeśli między kolejnymi umowami zawieranymi z nauczycielem nie ma przerwy.
Art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi, że ,, pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.” W praktyce w urzędzie gminy w trakcie ogłaszania naboru wszyscy kandydaci składają oświadczenie, że spełniają warunek niekaralności. Jak należy postąpić w odniesieniu do zatrudnionego pracownika? Czy należy wystąpić do sądu z wnioskiem o wydanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego? Czy uzyskanie zaświadczenia z sądu jest obowiązkowe? Czy z wnioskiem powinien wystąpić pracownik, czy pracodawca i wówczas to on ponosi koszty?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas