Narzędzia:
Jeżeli pracownik pobiera emeryturę/rentę i nadal pracuje, odprawa mu się nie należy, ponieważ nie doszło do ustania stosunku pracy. Wielu pracodawców ma jednak dylemat, czy odprawa będzie takiemu pracownikowi przysługiwała z chwilą rozwiązania umowy. Przeanalizujmy zatem orzecznictwo sądowe, które nie jest jednak w tej kwestii jednolite i sprawdźmy, jak postępować, mając w firmie pracownika pobierającego emeryturę lub rentę.
Jeżeli pracownik odchodzi z pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, pracodawca powinien mu wypłacić z tego tytułu specjalną odprawę w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
Na jaki dzień należy ustalić liczbę zatrudnianych w przypadku wypłaty odprawy pieniężnej dla zwalnianego pracownika z powodu likwidacji stanowiska pracy (zwolnienie indywidualne)? Czy jest to dzień wręczenia wypowiedzenia, czy też ustania stosunku pracy na koniec okresu wypowiedzenia? I co w sytuacji, gdy osoba zwalniana przechodząc na emeryturę w trakcie zatrudnienia pobrała odprawę emerytalną? Czy mimo to przysługuje jej obecnie odprawa z tytułu zwolnień?
Pracownik został zatrudniony na umowę o pracę na czas określony do 31 grudnia 2016 r. 11 stycznia br. złożył oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W czerwcu osoba ta nabywa prawo do emerytury. Czy w takiej sytuacji pracodawca zobowiązany jest do wypłaty odprawy emerytalnej?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas