Narzędzia:
Pracownik może uzyskać od ZUS i z ubezpieczenia prywatnego OC pracodawcy odszkodowanie. Nie wyklucza to zasadności dodatkowych roszczeń o uzupełniające odszkodowanie i zadośćuczynienie kierowanych bezpośrednio do pracodawcy z tytułu wypadku przy pracy, który spowodował u pracownika poważny uszczerbek na zdrowiu.
Przepisy prawa pracy wskazują wiele okoliczności, w których pracodawca może zostać zobligowany do wypłacenia pracownikowi odszkodowania. Oto czytelne zestawienie, do którego warto zajrzeć przed wypłatą pracownikowi tego typu świadczenia.
Z tekstu dowiesz się m.in.:
Kiedy przysługuje odszkodowanie za nieuzasadnione lub niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę na czas nieokreślony
Co w sytuacji, gdy terminowa umowa o pracę została wypowiedziana z naruszeniem regulacji kodeksowych
Na jakich zasadach przysługuje odszkodowanie za przestrzeganie zakazu konkurencji
Rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem oznacza dla pracodawcy spełnienie dodatkowych obowiązków. Chodzi tu nie tylko o kwestie finansowe, ale również formalne, m.in. związane z wystawieniem i przekazaniem pracownikowi świadectwa pracy. Niewydanie świadectwa, wydanie go z opóźnieniem lub z błędami może być przyczyną wystąpienia byłego pracownika do sądu pracy z roszczeniem o odszkodowanie. Sąd, po zbadaniu sprawy, orzeka, czy roszczenie jest słuszne, a jeśli tak, to w jakiej wysokości przysługuje.
Odszkodowanie dla pracownika zasądzone przez sąd pracy na podstawie przepisów Kodeksu pracy za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 22 marca 2013 r. (nr ITPB2/415-1169/12/RS).
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas