ZUS powrócił do kontroli płatników składek. W czasie kontroli ZUS sprawdza zgodność danych wykazanych we wnioskach o przyznanie ulg z tarczy antykryzysowej ze stanem faktycznym. Ponadto w czasie kontroli ZUS bada, czy świadczenia chorobowe były wypłacane z uwzględnieniem zmian obowiązujących w czasie pandemii. Inspektorów ZUS zainteresują również umowy o dzieło zawarte po 31 grudnia 2020 r. Sprawdź, jak skorygować dokumenty rozliczeniowe, gdy kontrola ZUS stwierdzi nieprawidłowości.
Przypomnijmy, że na podstawie tarczy antykryzysowej płatnicy mogli uzyskać zwolnienie z opłacania składek lub otrzymać świadczenie postojowe – oczywiście po spełnieniu określonych wymogów. Z jednej strony była to liczba osób zgłaszanych do ubezpieczeń, z drugiej zaś wysokość osiąganego przychodu, czy też dochodu, a przy niektórych formach pomocy warunkiem był odpowiednio duży spadek przychodów.
Przyjmując wnioski oraz oświadczenia od płatników, ZUS nie sprawdzał na bieżąco prawidłowości danych w nich umieszczonych. Dlatego są i będą one przedmiotem prowadzonych kontroli. Część danych będzie weryfikowana we współpracy z Krajową Administracją Skarbową.
ZUS zainteresuje się nie tylko dokumentacją ubezpieczeniową, czy też księgową prowadzoną przez kontrolowanego płatnika, ale również innymi dokumentami mogącymi potwierdzić istnienie prawa do określonej ulgi/pomocy lub jego brak. Zostaną sprawdzone np.:
- umowy z kontrahentami wraz z aneksami do nich,
- faktury,
- terminy zakupów oraz dokonanych płatności,
- terminy i zasadność zawierania umów zleceń.
Jeżeli w wyniku prowadzonej kontroli ZUS okaże się, że dane wykazane we wnioskach lub oświadczeniach nie pokrywają się z rzeczywistością, ZUS wyda decyzję nakazującą zwrot uzyskanych świadczeń wraz z odsetkami karnymi. W skrajnych przypadkach płatnikom grozi także kara grzywny.