Resort rodziny przygotował projekt rozporządzenia w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy, który ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r. Nowe przepisy rozporządzenia wskazują czy wypadek przy pracy miał miejsce podczas jej wykonywania w siedzibie firmy, czy podczas pracy zdalnej. Ta ważna zmiana ma się przełożyć się na wzrost składki wypadkowej dla pracodawców.
Przeczytaj też:
Pobierz:
Oblicz:
Projekt zawiera nowy zmieniony wzór statystycznej karty wypadku. W karcie będzie dodatkowa rubryka, gdzie trzeba będzie wpisywać, czy do wypadku doszło podczas pracy wykonywanej w formie zdalnej czy też nie.
Dzięki tym zmianom będzie można pozyskać dane o wypadkach, które wydarzyły się w związku z wykonywaniem pracy zdalnej.
Z kolei dane statystyczne zostaną wykorzystane jako ważny materiał, który posłuży do planowania działań w zakresie poprawy warunków pracy. Będą mieć też wpływ na obserwowanie stanu warunków pracy, zachowań pracowników czy wyników działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dane Głównego Inspektora Pracy pokazują, że w okresie od marca 2020 r. do końca czerwca 2021 r. do Państwowej Inspekcji Pracy zgłoszono 15 wypadków, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej. Wśród tych 15 osób – 11 poszkodowanych poniosło śmierć.
Przeczytaj też:
Z kolei z raportu GUS z 2020 r. o wypadkach przy pracy wynika, że w stosunku do 2019 roku zmniejszyła się liczba osób poszkodowanych w wypadkach ciężkich o 4,9% oraz w wypadkach z innym skutkiem o 24,7%. Być może zmniejszenie wynika z delegowania pracowników do wykonywania pracy zdalnej.
Natomiast już z raportu GUS z 2021 r. wynika, że liczba poszkodowanych w wypadkach zwiększyła się o 9,7% w stosunku do 2020 r. Nie wiadomo czy ten wzrost był spowodowany powrotem do biur, przypuszczalnie tak.
Pracodawcy, których pracownicy wykonują pracę zdalną powinni zadbać o szczegóły wprowadzanych zasad pracy zdalnej.
Przeczytaj też:
Pracodawca powinien rzetelnie przeprowadzić ocenę ryzyka na stanowisku pracy. Powinna ona być sporządzana wspólnie z pracownikiem z wykorzystaniem list kontrolnych, które pomogą w identyfikacji zagrożeń.
Bo fakt czy wypadek przy pracy będzie miał miejsce w siedzibie pracodawcy czy w domu, podczas wykonywania pracy zdalnej ma wpłynąć na wysokość składki zdrowotnej w 2023 roku.