Pracownik nie może mieć dwóch umów o pracę z tym samym pracodawcą na ten sam rodzaj pracy. Chcąc zatrudnić nauczycielkę, posiadającą uprawnienia do pracy w bibliotece i nauczania historii należy sporządzić jedną umowę, którą następnie można modyfikować w zakresie wymiaru zajęć.
W sytuacji pojawienia się możliwości zwiększenia godzin pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy należy zmienić treść umowy o pracę w części dotyczącej wymiaru czasu pracy. Zmiana treści może nastąpić na zasadzie porozumienia stron – za zgodą pracownika (aneks do umowy o pracę).
Aneks może być zawarty na czas określony, jeżeli przyczyna zwiększenia wymiaru etatu będzie istniała jedynie na określony czas.
Kwestia dopuszczalności pozostawania przez pracownika w kilku stosunkach pracy z jednym pracodawcą nie została wprost uregulowana w przepisach prawa pracy. Zgodnie jednak z orzecznictwem Sądu Najwyższego, z tym samym pracodawcą w zakresie wykonywania pracy tego samego rodzaju pracownik może pozostawać tylko w jednym stosunku pracy – może łączyć go z nim tylko jedna umowa.
Zawieranie dodatkowej umowy o pracę z własnym pracownikiem dopuszczalne jest jedynie wtedy, gdy przedmiotem dodatkowej umowy będzie praca innego rodzaju niż dotychczasowa, a wykonywanie jej nie będzie kolidowało z normalnym czasem pracy.
Dariusz Dwojewski