Jestem pracodawcą, który zatrudnia 59 osób. Nie posiadam związków zawodowych i chciałbym – zgodnie z przepisami ustawy o PPK – zawrzeć porozumienie z reprezentacją pracowników W jaki sposób powinna zostać wyłoniona reprezentacja pracowników, o której mowa w art. 7 ustawy o PPK?
Ustawa o PPK nie wskazuje trybu, w jakim należy wyłonić reprezentację pracowników. Od decyzji pracodawcy zależy, w jaki sposób przeprowadzi wybory.
Jak się wydaje, w sytuacji wskazanej w pytaniu najlepiej wyłonić kilkuosobową reprezentację pracowników (np. 2–4 osobową, choć może to być zarówno 1 przedstawiciel, jak i 6 przedstawicieli). Wyboru należy dokonać spośród wszystkich osób zatrudnionych (zarówno pracowników, jak i zleceniobiorców).
Jeżeli chodzi o wybór reprezentacji, to warto sporządzić na jego potrzeby krótki, jedno- lub dwustronicowy regulamin, w którym zostanie wskazany cel, liczba członków komisji, wielkość reprezentacji, sposób wyboru (klasyczne głosowanie poprzez skreślenie X przy nazwisku kandydata lub elektroniczne, np. ankieta/mail), frekwencje ważności wyborów, a także skład komisji liczącej głosy. Są to przykładowe elementy, ustawa o PPK tego nie reguluje. Kiedy zostanie już wyłoniona reprezentacja pracowników, pracodawca może przystąpić do zawarcia porozumienia, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o PPK.
art. 7 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1342 ze zm.).