Ostatnie wynagrodzenie trzeba wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia


Ostatnie wynagrodzenie trzeba wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia

Przepisy nie określają wprost terminu wypłaty ostatniego wynagrodzenia wraz z innymi należnościami ze stosunku pracy należnych odchodzącemu pracownikowi. Pracodawca, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, ma obowiązek rozliczyć się z pracownikiem w ostatnim dniu zatrudnienia. Wypłata wynagrodzenia i innych należnych pracownikowi świadczeń w terminie przyjętym u pracodawcy do wypłaty wynagrodzenia jest więc możliwa tylko wtedy, gdy pokrywa się z ostatnim dniem trwania stosunku pracy.

W związku z rozwiązaniem stosunku pracy pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi ostatnie wynagrodzenie za pracę oraz ewentualnie inne świadczenia, przysługujące pracownikowi w związku z ustaniem zatrudnienia.

Ekwiwalent za urlop, odprawa, odszkodowanie

Jeżeli do dnia rozwiązania umowy o pracę pracownik nie wykorzystał w naturze całego przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, to na pracodawcy ciąży obowiązek wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane dni urlopu.

W przypadku, gdy do rozwiązania umowy o pracę dochodzi w związku z przejściem pracownika na rentę lub emeryturę, pracownikowi przysługuje odpowiednio odprawa rentowa lub emerytalna.

Z kolei pracownik zwolniony w ramach zwolnień grupowych lub indywidualnych z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nabywa prawo do odprawy pieniężnej przewidzianej w art. 7 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracownika.

Jeżeli natomiast wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników, pracodawca może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres 3-miesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca. W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.

Normalny termin wypłaty czy ostatni dzień umowy?

Kodeks pracy nie określa terminu, w jakim pracodawca powinien rozliczyć się z pracownikiem w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy o pracę. W tym zakresie można spotkać się z dwoma poglądami.

Zgodnie z pierwszym wypłata ostatniego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z ustaniem stosunku pracy powinna nastąpić najpóźniej w ostatnim dniu zatrudnienia.

Według drugiego poglądu, pracodawca może rozliczyć się z pracownikiem w normalnym terminie przyjętym dla wypłaty wynagrodzenia za pracę, obowiązującym u pracodawcy. Przykładowo w przypadku, gdy do rozwiązania umowy o pracę doszłoby 30 września, a u pracodawcy wypłata wynagrodzenia za pracę następowałaby 8. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, to pracodawca mógłby rozliczyć się z pracownikiem dopiero 8 października.

Były pracownik nie może czekać na wypłatę

Jako prawidłową należy jednak przyjąć zasadę, iż wypłata wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy powinna nastąpić najpóźniej w dniu, w którym dochodzi do rozwiązania umowy o pracę. Pracodawca powinien więc rozliczyć się z pracownikiem najpóźniej w ostatnim dniu zatrudnienia.

Po pierwsze należy zauważyć, że przyjęcie poglądu, zgodnie z którym wypłata ostatniego wynagrodzenia za pracę miałaby następować w terminie określonym w przepisach prawa pracy jako termin wypłaty wynagrodzenia za pracę, w wielu przypadkach byłoby niekorzystne dla pracownika. W myśl art. 85 § 1 i § 2 Kodeksu pracy wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.

Zgodnie z obowiązującym u pracodawcy regulaminem pracy wynagrodzenie jest wypłacane 10. dnia następnego miesiąca kalendarzowego. 8 stycznia 2014 r. pracodawca rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (dyscyplinarka). Pracownik nie wykorzystał 6 dni urlopu wypoczynkowego przysługującego mu za 2013 i 3 dni urlopu za 2014 rok.
Postępowanie niewłaściwe:
Pracodawca wypłacił pracownikowi wynagrodzenie za dni pracy w styczniu oraz ekwiwalent za niewykorzystany urlop w terminie przyjętym do wypłaty wynagrodzenia, czyli 10 lutego 2014 r.
Postępowanie prawidłowe:
Pomimo określonego w regulaminie pracy terminu wypłaty wynagrodzenia pracodawca rozliczył się ze zwolnionym pracownikiem w ostatnim dniu zatrudnienia, czyli 8 stycznia 2014 r. W tym dniu wypłacił mu wynagrodzenie za pracę i ekwiwalent za niewykorzystany urlop.

Normalny termin wypłaty – dla aktualnie zatrudnionych

Po drugie, należy mieć na uwadze, że wewnątrzzakładowe źródła prawa pracy, takie jak regulamin pracy, określają prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Przyjęty u pracodawcy i określony w przepisach wewnątrzzakładowych termin wypłaty wynagrodzenia za pracę odnosi się więc do pracowników, a nie osób, które takiego statusu już nie posiadają. Ustalony u pracodawcy termin wypłaty wynagrodzenia nie ma więc zastosowania w stosunku do osoby, która pracownikiem już nie jest.

Podsumowując, w przypadku ustania stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek rozliczyć się z pracownikiem w ostatnim dniu zatrudnienia. Wypłata ostatniego wynagrodzenia i ewentualnych innych należności przysługujących pracownikowi w normalnym terminie wypłaty obowiązującym u pracodawcy jest możliwa wyłącznie w przypadku, gdy ten termin pokrywa się z ostatnim dniem trwania stosunku pracy.

Zapamiętaj

Z dniem rozwiązania stosunku pracy prawo pracownika do urlopu wypoczynkowego w naturze przekształca się w prawo do ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop. W tym też dniu rozpoczyna bieg termin przedawnienia roszczenia o ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane w naturze, a nieprzedawnione urlopy wypoczynkowe (wyrok Sądu Najwyższego z 29 marca 2001 r., sygn. akt I PKN 336/00).

Autorem odpowiedzi jest: 

Katarzyna Pietruszyńska


Katarzyna Pietruszyńska-Jarosz
AUTOR
Specjalista z zakresu prawa pracy, autorka licznych artykułów, porad i wyjaśnień z zakresu prawa pracy, w tym w szczególności dotyczących problematyki urlopów wypoczynkowych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem.

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo