Narzędzia:
W straży miejskiej pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy, od poniedziałku do soboty. Jest to praca zmianowa – od poniedziałku do czwartku – dwie zmiany (po 8 godzin), piątek i sobota – trzy zmiany. Od przyszłego roku planowana jest praca w każdy dzień tygodnia od poniedziałku do niedzieli, codziennie po trzy zmiany. Jakiej treści zapis powinien pojawić się w regulaminie pracy? Czy można zapisać, że pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do niedzieli?
Pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy, w 5-dniowym tygodniu pracy (od poniedziałku do soboty) w przeciętnie 40-godzinnym tygodniu, w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Obowiązujące nas przepisy pragmatyki służbowej (straż miejska) zezwalają na to, abyśmy za pracę w godzinach nadliczbowych w dniu wolnym udzielili innego dnia wolnego lub wypłacili dodatek. W czerwcu jeden z pracowników pracował w nadgodzinach (24 czerwca 2015 r. – 3 godziny, od 11.00 do 14.00) w dniu, który był dla niego dniem wolnym. Poprzedniego dnia pracował od 14.30 do 22.30. Jaki dodatek należy mu wypłacić za pracę w takim dniu – 50 czy 100 proc., czy są to nadgodziny dobowe czy średniotygodniowe?
Czy komendant straży miejskiej, która jest samorządową jednostką organizacyjną, powinien dostawać dodatek do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej (8 godzin między 21.00 a 7.00)?
Moje pytanie dotyczy wypłaty dodatku za nadgodziny i pracę w nocy dla pracownika zatrudnionego w urzędzie gminy. Pracownik jest zatrudniony jako strażnik miejski na umowę o pracę w podstawowym systemie czasu pracy. Często jednak pracuje dodatkowo w soboty i święta oraz w nocy. Za ten dodatkowy czas nie ma płacone, może wybrać czas wolny, praca w nocy nie jest w ogóle dodatkowo wynagradzana. Czy pracownik ma prawo domagać się zapłaty za ten czas, czy zależy to od regulaminu pracy? Za jaki okres wstecz pracownik może domagać się zapłaty (w przypadku np. podania pracodawcy do sądu)? Dodam, że wszystkie dodatkowe godziny są udokumentowane w formie notatek służbowych, tzn. zapisów ze służby.
Czy w straży miejskiej, będącej jednostką budżetową gminy, należy również organizować dla nowo przyjętych strażników służbę przygotowawczą (art. 19 ustawy o pracownikach samorządowych), czy stosować należy art. 25 ustawy o strażach gminnych i wolno strażnika zatrudnić na okres do 12 miesięcy, w którym to okresie odbywa szkolenie podstawowe (bez służby przygotowawczej i egzaminu)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas