Podniesienie kwoty wartości finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia ze 190 zł do 300 zł, która jest wyłączona z podstawy wymiaru składek to jedna z wprowadzonych zmian. Co jeszcze się zmieniło w ustalaniu podstawy wymiaru składek?
Znowelizowane rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej z 22 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podwyższyło kwotę wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia.
Ponadto wyłączyło z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwoty świadczenia teleinformatycznego, wprowadzonego ustawą z 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 2333).
Przeczytaj też:
Zmiana ta została wprowadzona, po to, aby urealnić kwotę wyłączenia
z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określoną w § 2 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.
Podniesienie do 300 zł miesięcznie oznacza, że średnia wartość dziennego posiłku finansowanego przez pracodawcę wyniesie około 15 zł, a ta kwota odpowiada aktualnym wartościom rynkowym.
Do niedawna wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu była wyłączona z podstawy wymiaru składek do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 190 zł.
Za posiłek uważa się zarówno gotowe posiłki jak i przetworzone produkty żywnościowe nadające się do bezpośredniego spożycia.
W związku z wykładnią stosowaną od wielu lat zwolnieniu z podstawy wymiaru składek podlega również wartość kuponów, talonów i bonów żywieniowych uprawniających do nabycia przez pracownika posiłku w placówkach gastronomicznych, tj. restauracjach, barach, stołówkach, czy innych punktach gastronomicznych.
Przeczytaj też:
Świadczenie teleinformatyczne zostało wprowadzone ustawą z 2 grudnia 2021 r. o szczególnych zasadach wynagradzania osób realizujących zadania z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Świadczenie teleinformatyczne wypłacane jest od 1 marca 2022 r., osobom, które realizują zadania w Zespołach Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego, tj. CSIRT MON, CSIRT NASK, CSIRT GOV – działających na poziomie krajowym, w organach właściwych do spraw cyberbezpieczeństwa, w sektorowych zespołach cyberbezpieczeństwa, w urzędzie obsługującym Pełnomocnika do spraw cyberbezpieczeństwa, a także zadania w zakresie zapewnienia cyberbezpieczeństwa w:
- Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Agencji Wywiadu,
- Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
- jednostkach organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów albo ministrom,
- Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz w urzędach obsługujących ministrów,
- Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- Kancelarii Sejmu,
- Kancelarii Senatu,
- Policji,
- Prokuraturze,
- Służbie Kontrwywiadu Wojskowego,
- Służbie Wywiadu Wojskowego,
- Straży Granicznej,
- Służbie Ochrony Państwa.
Wysokość świadczenia teleinformatycznego będzie zależała od konkretnych zadań, jakie dane osoby będą wykonywały w danym podmiocie.
Warto zauważyć, że świadczenie teleinformatyczne nie będzie wliczane do podstawy wymiaru emerytury lub renty inwalidzkiej, uregulowanych ustawą z 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723 i 2320) oraz ustawą z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 586 i 2320).
W konsekwencji świadczenie teleinformatyczne nie będzie rzutować na wysokość emerytury lub renty zarówno w przypadku funkcjonariuszy jak i osób – pracowników cywilnych, których podstawowym zadaniem jest rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie zagrożeń godzących w bezpieczeństwo, istotnych z punktu widzenia ciągłości funkcjonowania państwa, systemów teleinformatycznych.
Anna Kostecka