Początek nowego roku to intensywny czas przeglądów wydajności i ocen pracowniczych. Dla wielu z nas, niezależnie od zajmowanego stanowiska taka ocena wywołuje często lekki stres i niepokój. Chyba nikt nie lubi formalnych okresowych przeglądów wyników pracy.
Przeczytaj też:
Ocena okresowa pracownika powinna być obiektywna, szczegółowa i w maksymalnym stopniu odzwierciedlać rzeczywistość. Powinna także odbywać się w odniesieniu do pewnych reguł. Wszystko to ma doprowadzić do wskazania obszarów, w których pracownik osiąga zadowalające rezultaty i tych, w których powinien się rozwijać. Oceniający powinien unikać czynników, które zakłócałyby dokonanie obiektywnej oceny.
Przeczytaj też:
Ocenienie jest jednym z podstawowych obszarów życia człowieka. Od najmłodszych lat podlegamy ocenie innych i sami oceniamy. W dorosłym życiu z ocenianiem mamy do czynienia m.in. w pracy zawodowej, w której przybiera ono formę okresowych ocen pracowniczych. Tu należy zwrócić szczególną uwagę na funkcje takiej oceny. Ma to bowiem ogromy wpływ na funkcjonowanie pracownika w przedsiębiorstwie.
Z tekstu dowiesz się:
Przeczytaj też:
Ocenianie pracownika ma klika kluczowych funkcji. Najbardziej zrozumiałą z nich jest funkcja ewaluacyjna. Brzmi to odrobinę trywialnie, gdy mówimy, że funkcją oceniania jest ocenianie. Jest to jednak jak najbardziej prawidłowe określenie.
Ocena okresowa ma dostarczyć pracownikowi informacji zwrotnej o jego pracy w ujęciu całościowym lub w pewnym jej zakresie. Może być ona dodatnia, ujemna bądź neutralna. Jej kluczowym elementem jest wpłynięcie na zachowanie ocenianego. I tak w przypadku oceny pozytywnej możemy spodziewać się pozostania danego zachowania na wysokim poziomie. Przy neutralnej ocenie powinniśmy wskazać, jak można pracować jeszcze lepiej. Z kolei negatywna ocena powinna prowadzić do zmiany zachowania pracownika.