Narzędzia:
Mogła zdarzyć się sytuacja, że pracodawca rozwiązał z pracownicą umowę o pracę z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, a w okresie wypowiedzenia wpłynęło od pracownicy zwolnienie chorobowe w związku z jej ciążą. Jak powinien postąpić pracodawca, który otrzymał zwolnienie chorobowe od pracownicy w czasie jej okresu wypowiedzenia? Obejrzyj poniżej i poznaj odpowiedź na to pytanie.
Załóżmy, że pracownik otrzymał wezwanie do wojska w celu odbycia 2-tygodniowych ćwiczeń. Jak rozliczyć nieobecność pracownika za ten okres? Jakie z tego tytułu pracodawca ma obowiązki? Jak należy obliczyć wynagrodzenie za ten okres? Co pracownik przedstawia pracodawcy? Oglądaj poniżej i poznaj odpowiedzi na pytania.
Może się zdarzyć, że pracownikowi zatrudnionemu na 1/2 etatu (pracującemu 20 godz. tygodniowo) pracodawca zmienia etat na 25 godz. tygodniowo tj. 5 dni po 5 godzin. Zmiana ma miejsce na początku roku kalendarzowego np. od lutego. Jak ustalić dla niego urlop wypoczynkowy od lutego do końca roku?
Może się zdarzyć, że pracownik, który pracuje stacjonarnie w biurze w jednym pokoju z innymi pracownikami nieprzyjemnie pachnie. Jest to bardzo delikatna sprawa, bo może być związana nie tylko z nieprzestrzeganiem higieny osobistej, ale z różnymi chorobami. Co, jeżeli nie jest to związane z chorobą i po rozmowie pracownik zadbał o swoja higienę, a po pewnym czasie problem powrócił? Czy można zwolnić pracownika z powodu nieprzyjemnego zapachu?
Zgodnie z art.154 § 1 Kodeksu pracy wymiar urlopu wynosi w skali roku 20 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat oraz 26 dni - jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat. Taka ilość di urlopowych przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze. Jak ustalić, wobec tego wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy? Sprawdźmy na przykładzie pokazanym w poradzie video.
Ustalenie miejsca pracy następuje na podstawie zawartego przez pracownika i pracodawcę porozumienia, którego odzwierciedleniem jest podpisana przez strony stosunku pracy umowa o pracę.
Może się zdarzyć, że pracodawca przyjął pracownika do pracy, dla którego zatrudnienie w Polsce jest pierwszym zatrudnieniem, ponieważ wcześniej wykonywał pracę w jednym z krajów UE.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Kto może być pracownikiem? Kto może być pracodawcą? Co to jest stosunek pracy? Na czym polega stosunek pracy i jakie powinien posiadać takie cechy?
Przepisy prawa pracy nie precyzują tego, w jaki sposób powinno być określone wynagrodzenie w umowie o pracę pozostawiając decyzję w tym zakresie stronom stosunku pracy lub obowiązującym u danego pracodawcy przepisom płacowym. Artykuł 29 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy stanowi jedynie, że określone w umowie o pracę wynagrodzenie ma odpowiadać rodzajowi pracy i wskazywać wszystkie jego składniki.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas