Narzędzia:
W określonych sytuacjach pracodawcy mogą być zobligowani do przygotowania na potrzeby ZUS dodatkowych zaświadczeń dotyczących wynagrodzeń niektórych pracowników. Są one niezbędne do prawidłowego ustalenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych przysługującego danej osobie świadczenia chorobowego, świadczenia emerytalno-rentowego czy też rozliczenia pobieranej już emerytury albo renty. Dlatego są przedmiotem praktycznie każdej kompleksowej kontroli prowadzonej przez ZUS.
Pracownicy nie raz zwracają się do pracodawcy o wystawienie lub wypełnienie już gotowego druku zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach. Czy pracodawca ma obowiązek tę prośbę spełnić? A jeśli tak, to jak się do tego zabrać? Pracodawcy miewają wątpliwości jakie dane mogą lub muszą podać, co rozumieć pod pojęciem "dochodu".
Przepisy prawa pracy nie określają zasad wystawiania zaświadczeń o zarobkach. Aby nie narażać osoby wystawiającej zaświadczenie na odpowiedzialność karną, zaświadczenie takie powinno zawierać informacje zgodne z prawdą i zostać wystawione w taki sposób, w jaki wymaga tego podmiot żądający zaświadczenia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Wytyczne podmiotu żądającego zaświadczenia – dlaczego mają znaczenie
Z jaką odpowiedzialnością może wiązać się poświadczenie nieprawdy w zaświadczeniu?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas