W najbliższych latach ZUS planuje wprowadzenie zmian, które ułatwią prowadzenie firm i dotyczą sposobu rozliczania składek przekazywanych do ZUS. Zmiany te wynikają z przyjętej przez ZUS Strategii na lata 2021–2025. Sprawdź, co się zmieni w rozliczaniu składek ZUS.
ZUS przejmie na siebie obowiązek ustalania wysokości składek, które należy opłacić i zgłaszania oraz wyrejestrowania z ubezpieczeń. Przedsiębiorca będzie przekazywał do ZUS Jednolity Plik Ubezpieczeniowy z informacjami na temat swojej sytuacji i swoich ubezpieczonych. Na podstawie tych danych ZUS będzie wykonywał odpowiednie operacje i będzie informował przedsiębiorcę o ich wyniku. Jeśli przedsiębiorca nie będzie miał zastrzeżeń do przygotowanych przez ZUS wyliczeń, wystarczy, że opłaci składkę.
Cele zautomatyzowania rozliczeń płatników składek:
Korzyści zautomatyzowania rozliczeń płatników składek:
Co się zmieni w rozliczaniu składek ZUS
1. |
JPU (Jednolity Plik Ubezpieczeniowy) - zestawienie danych i informacji dotyczących płatnika i ubezpieczonego, przekazywanych przez płatnika składek na profilu informacyjnym, które służą realizacji zadań przez ZUS związanych ze zgłaszaniem do ubezpieczeń, ustalaniem podstawy wymiaru składek, obliczaniem i rozliczaniem składek oraz ustalaniem prawa do świadczeń, ich wysokości i podstawy wymiaru. W wykazie danych uwzględnione zostały dodatkowe oczekiwania GUS dzięki którym w przyszłości będzie można ograniczyć obowiązki sprawozdawcze przedsiębiorców. |
2. |
Zmiany terminów na przekazywanie poszczególnych danych – np. służących do dokonania rozliczenia składek (do 5 następnego miesiąca), ustalenia składki na MDG+ (do 25 stycznia danego roku). |
3. |
Ustalenie zasad sporządzania rozliczenia z urzędu w przypadku nie przekazania danych w JPU przez płatnika składek. |
4. |
Zmiany zasad podlegania dobrowolnym ubezpieczeniom – objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem zawsze na wyraźne oświadczenie woli ubezpieczonego, w trakcie trwania ubezpieczenia jest one obowiązkowe. |
5. |
Płatnik składek ustala zaliczkowo składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w celu ustalenia wynagrodzenia do wypłaty. |
6. |
Zmiana zasad ustalania podstawy wymiaru składek dla zleceniobiorców – zawsze przychód. |
7. |
Odejście od deklarowania podstawy wymiaru osób podlegających ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym dobrowolnie. Podstawa wymiaru - minimalne wynagrodzenie. |
8. |
Podstawa wymiaru składek jest pomniejszana na podstawie informacji o niezdolności do pracy lub niemożności wykonywania pracy – stosuje się nie dłużej niż przewidują przepisy dające prawo do tych świadczeń. |
9. |
ZUS ustala roczną podstawę wymiaru składek i podstawę dopełniającą w miesiącu przekroczenia – jeżeli jeden z płatników przekazał błędne dane w JPU co skutkowało ustaleniem niewłaściwej granicy podstawy wymiaru dla inne płatnika to płatnicy dopłacają różnicę składek a całość odsetek dopłaca płatnik, który przekazał błędne dane. W przypadku błędnej informacji przekazanej przez ZUS nie są należne odsetki za zwłokę. |
10. |
Zmiana terminów płatności – do 10 dnia następnego miesiąca płatnik opłacający składki wyłącznie za siebie, do 20 dnia następnego miesiąca pozostali płatnicy. |
11. |
Płatnik składek i ubezpieczony może złożyć reklamację (od dokonanych ustaleń w zakresie zgłoszenia, wyrejestrowania, podstawy wymiaru składek, należnych składkach i innych danych ustalonych przez ZUS) wraz z uzasadnieniem. Zmiana na kontach płatnika/ubezpieczonego jest uwzględniana dopiero po zweryfikowaniu jej zasadności. ZUS uwzględnia reklamacje i zmienia dane na koncie albo wydaje decyzje o odmowie uwzględnienia zmian. W terminie 7 dni od przekazania JPU płatnik może złożyć jego korektę, po tym terminie tryb reklamacyjny. |
12. |
Zmiana danych na koncie płatnika i ubezpieczonego może nastąpić jedynie w ciągu 5 lat od 1 stycznia roku następującego po roku w którym upłynęło 5 lat od terminu dokonania zawiadomienia przez ZUS. Po tym terminie dane zaewidencjonowane na koncie płatnika i ubezpieczonego uważa się za ostateczne, nie można żądać ich zmiany a ZUS nie może ich korygować. Zmiana danych zewidencjonowanych na kontach może nastąpić wyłącznie na podstawie prawomocnego wyroku sądu. Termin może zostać wydłużony o czas prowadzenia kontroli, postępowania reklamacyjnego lub postępowania wyjaśniającego – również dostosowanie terminów przedawnienia. |
13. |
Zapewnienie ZUS dostępu do rejestrów urzędowych. |
14. |
Dostosowanie przepisów do komunikacji z płatnikami i ubezpieczonymi poprzez PUE. |
15. |
Informacja roczna dla ubezpieczonego – ZUS do 28 lutego zamieszcza na PUE zestawienie roczne dotyczące danych zaewidencjonowanych na koncie w poprzednim roku. |
16. |
Obsługa kontroli u płatników składek – w sytuacji braku kwestionowania ustaleń z kontroli płatnik zobowiązany jest przekazać aktualizację danych w JPU zgodnych z ustaleniami. |
17. |
ZUS ewidencjonuje dane na podstawie przekazanego JPU lub wydanej decyzji w sprawach spornych. |
18. |
Dostosowanie zakresu kontroli do planowanych zmian – weryfikacja poprawności danych ujętych w JPU. |
19. |
Zmiana terminów płatności – do 10 dnia następnego miesiąca płatnik opłacający składki wyłącznie za siebie, do 20 dnia następnego miesiąca pozostali płatnicy. |
Powiązane porady i dokumenty:
Transformacja cyfrowa ZUS – cykl spotkań konsultacyjnych z przedsiębiorcami rozpoczęty
Źródło: www.zus.pl.