tarcza antykryzysowa

Kontrole ZUS wykazują błędy we wnioskach o świadczenia z tarczy antykryzysowej

ZUS powrócił do kontroli płatników składek. W czasie kontroli ZUS sprawdza zgodność danych wykazanych we wnioskach o przyznanie ulg z tarczy antykryzysowej ze stanem faktycznym. Ponadto w czasie kontroli ZUS bada, czy świadczenia chorobowe były wypłacane z uwzględnieniem zmian obowiązujących w czasie pandemii. Inspektorów ZUS zainteresują również umowy o dzieło zawarte po 31 grudnia 2020 r. Sprawdź, jak skorygować dokumenty rozliczeniowe, gdy kontrola ZUS stwierdzi nieprawidłowości.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Jak skorygować błędnie ustalone świadczenia na kwarantannie i w izolacji domowej
  • Jak skorygować w dokumentach rozliczeniowych błędnie wypłacone świadczenia chorobowe za dni wolne przypadające w czasie pracy zdalnej na kwarantannie/izolacji
  • Jak należy właściwie stosować art. 31zy13 tarczy antykryzysowej
  • W jaki sposób skorygować dokumenty rozliczeniowe, jeśli pracodawca wykazał dodatkowy zasiłek opiekuńczy w raporcie ZUS RSA w sposób niezgodny z oświadczeniem złożonym przez osobę uprawnioną
  • Co nakaże kontrola ZUS, jeżeli mimo istnienia takiego obowiązku płatnik nie przekazał informacji do ZUS o zawartej umowie o dzieło
  • Do czego będzie zobowiązany płatnik składek, jeżeli kontrola ZUS uzna, że zamiast umowy o dzieło powinna być podpisana umowa zlecenia

Przypomnijmy, że na podstawie tarczy antykryzysowej płatnicy mogli uzyskać zwolnienie z opłacania składek lub otrzymać świadczenie postojowe – oczywiście po spełnieniu określonych wymogów. Z jednej strony była to liczba osób zgłaszanych do ubezpieczeń, z drugiej zaś wysokość osiąganego przychodu, czy też dochodu, a przy niektórych formach pomocy warunkiem był odpowiednio duży spadek przychodów.

Przyjmując wnioski oraz oświadczenia od płatników, ZUS nie sprawdzał na bieżąco prawidłowości danych w nich umieszczonych. Dlatego są i będą one przedmiotem prowadzonych kontroli. Część danych będzie weryfikowana we współpracy z Krajową Administracją Skarbową.

ZUS zainteresuje się nie tylko dokumentacją ubezpieczeniową, czy też księgową prowadzoną przez kontrolowanego płatnika, ale również innymi dokumentami mogącymi potwierdzić istnienie prawa do określonej ulgi/pomocy lub jego brak. Zostaną sprawdzone np.:

  • umowy z kontrahentami wraz z aneksami do nich,
  • faktury,
  • terminy zakupów oraz dokonanych płatności,
  • terminy i zasadność zawierania umów zleceń.

Jeżeli w wyniku prowadzonej kontroli ZUS okaże się, że dane wykazane we wnioskach lub oświadczeniach nie pokrywają się z rzeczywistością, ZUS wyda decyzję nakazującą zwrot uzyskanych świadczeń wraz z odsetkami karnymi. W skrajnych przypadkach płatnikom grozi także kara grzywny.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo